Auteur Topic: De verkoop van vinyl blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie ............  (gelezen 27011 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
De verkoop van vinyl blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............



Ik ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2014, 22:09:34 door dekkersj »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2014, 21:49:49 »
Waarom???

Psychologie?




Link verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2014, 21:54:27 door Hififreak »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2014, 21:50:28 »
Omdat een deel van de jeugd het wel "cool" vindt. Er staat met enige regelmaat een draaitafel in DWDD. Niet wetende wat voor ding dat is gaat de jeugd dat uitzoeken, die weten nu wat het is en heeft vaders oude draaitafel op zolder ontdekt. De jongelui gaan nu platen kopen bij de Mediamarkt. Over 20 jaar wordt de cd speler opnieuw ontdekt en worden dan van zolder gehaald, gevolg dat er dan meer cd's worden verkocht.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2014, 08:59:57 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2014, 22:01:11 »
Mensen beginnen het te herontdekken en te kopen en de industrie speelt daar handig op in. Voorbeeld: de nieuwste Blaudzun kost als cd €15 en de lp plus cd kost €20. Nobrainer wat mij betreft....
En wat Rene zegt is ook waar, je vindt de generatie veertigers en vijftigers in de platenspeciaalzaken en studenten. Die laatsten zie je vaak met werkjes uit de jaren 70 en 80 de winkel verlaten terwijl de ouderen veel nieuw kopen. Ik koop meer nieuwe lp's dan cd's.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2014, 22:08:56 »
Voorbeeld: de nieuwste Blaudzun kost als cd €15 en de lp plus cd kost €20. Nobrainer wat mij betreft....
In dat geval zou ik ook beiden meenemen.  Doorgaans zijn de prijzen voor een lp toch hoger?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2014, 22:21:39 »
Een nieuwe kost gemiddeld tussen de 20 en 25 euro, afhankelijk waar je hem haalt/besteld.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2014, 22:24:11 »
Ik koop ook regelmatig LP's maar wel 2e hands, blues en jazz. Dat vindt je jammer genoeg niet op de rommelmarkt.
Eens buizen altijd buizen.

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2014, 01:00:14 »
Waarom???

Psychologie?




Link verwijderd.

Herrie in de tent gehad? Flauw hoor.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2014, 06:26:10 »
Volgens mij maken steeds meer programma's gebruik van een LP-moment, platenuurtje, etc. Opvallend vaak worden vinyl en platenspeler besproken door een aantal dj's, hetzij onder het mom van 'vroeger en ouderwets', maar het kan zomaar nieuwsgierigheid aanwakkeren.

Zeker i.c.m. enkele tv-programma's waar deze rare zaken zichtbaar.

En laten we niet vergeten; Er stond een 'gekneusde aftaster' in de nieuwe Ikea-gids.  ;D

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2014, 08:07:59 »
Inderdaad, psychologie. En mooiere hoezen dan de mini-foldertjes in een cd-doosje. En voor de goede luisteraar: een stukje aangename vervorming die de nadelen (ruis, tikjes, korte speelduur, gedoe om de boel schoon te houden etc.) blijkbaar opheft.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2014, 08:26:13 »
- "Back to Basic"
- De charme van een plaat uit de vaak mooiere hoes halen.
- Arm op het juiste plekje af laten dalen.
- Bewuster met muziek bezig zijn.
- Het gevoel hebben dat het warmer, mooier klinkt soms...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

ArjanL

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2014, 09:15:38 »
Ter 'onthaasting.'
Een plaatkant duurt ± 25 minuten en gaan luisteren vraagt fysieke inspanning om op te zetten.
Gezien de relatief korte tijdsduur om te luisteren loont het niet de moeite om een bezigheid te starten.
Je kan dus net zo goed gaan zitten en genieten.

Voor het 'muzikale behang' tijdens bezigheden hebben we de cd's of de streaming muziek.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2014, 10:36:55 »
Ik vind het gewoon leuk om een lp te draaien,het hele ritueel er omheen.
Veel mensen herontdekken deze manier van muziekbeleving.
Voor veel mensen is het nostalgie voor anderen weer iets nieuws.


I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2014, 11:32:36 »
Ik ken nogal wat mensen die uitstekende draaitafels hebben die werkelijk de sterren van de hemel spelen. Die groep zal niet voor de stijgende omzet zorgen. Het gaat denk ik meer om jongeren die in eerste instantie een draaitafel een cultobject vinden en daarna de geluidskwaliteit gaan waarderen. Mijn zoon heeft een Technics draaitafel waar ik een Denon 110 op heb gezet. Ik hoorde zijn vriendin van 19 laatst aan iemand vertellen hoe geweldig dat klonk. Ik hoop dat de industrie goede persingen levert. Daar zit het probleem vaak.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: De verkoop van viny blijft stijgen en de oorzaak is volgens jullie .............
« Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2014, 15:31:46 »
Bij de jeugd is de platenspeler volgens mij niet meer zo in. De groei in vinyl verkopen in de periode van 2000 tot 2010 was zeker voor een groot gedeelte te danken aan iedereen die met vinyl ging draaien (zoals ook ik) maar tegenwoordig wordt er in die scene vrijwel niet meer met vinyl gedraaid (en steeds minder vinyl uitgebracht).

Misschien zit ik er helemaal naast maar ik denk dat vooral ouderen verantwoordelijk zijn voor de verkopen. Als het aantal verkopen afgelopen jaren stijgt zou het wel eens een verband kunnen hebben met de groei in het aantal pensioensgerechtigden (wat kun je beter doen tijdens je welverdiende pensioen dan een plaatje draaien).
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.