Auteur Topic: Meerkanaals ervaringen  (gelezen 7950 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Meerkanaals ervaringen
« Gepost op: 22 oktober 2014, 19:54:08 »
Het was een beetje zoeken: waar zal ik dit topic posten?

Hoe dan ook, ik wil graag mijn eerste ervaringen delen met meerkanaals (meer dan stereo) weergave.
De hardware:
Het hart van de installatie is een Onlyo TX-DS575X 5.1 receiver met o.a. DTS
Als frontspeakers gebruik ik de Pencils, met twee Needles als surround weergevers. Voor de fronts en de surrounds kun je op de receiver aangeven of het Large of Small speakers zijn. Ik ben ervan uitgegaan dat Large inhoudt dat het volledige frequentiebereik wordt doorgegeven, dus ik heb ze voor alle 4 op Large gezet. Dat kunnen de Needles wel aan :)
Geen sub (de Pencils gaan wat mij betreft diep genoeg) en geen center (het centerkanaal wordt nu 'mono' over de twee frontkanalen weergegeven).
Dus eigelijk een 4.0 installatie ;)
Verder een LG blu ray speler, digitaal aangesloten op de Onkyo

De opstelling is niet helemaal optimaal, maar dat kan ook niet in een bestaande woonkamersituatie. Vanwege de WAF heb ik de Needles verhuisbaar aangesloten. Ze blijven niet permanent staan, maar kunnen wel makkelijk op de goede plek worden neergezet als ik een film wil kijken of van een 5.1 muziekalbum wil genieten.

Mijn eerste ervaringen met film zijn over het algemeen niet spectaculair, maar het kan ook zijn dat de 5.1 films die ik heb gedraaid geen spectaculaire meerkanaals soundtrack hebben. Misschien gaan ze standaard uit van iele surroundboxjes die niet veel toevoegen aan het geluidsbeeld. Je hoort wel af en toe wat gebeuren op de achtergrond, maar het voegt m.i. niet veel toe.

Tussendoor: bij 5.1 kun je eigenlijk maar met 1 persoon (jijzelf) van het optimale geluidsbeeld genieten. Maar dat terzijde.

Muziek is echter andere koek. Ik heb een aantal 5.1 uitvoeringen (geen filmbeelden, alleen muziek), met name oudere Yes en King Crimson albums die de afgelopen paar jaar door Steven Wilson op 5.1 zijn geremixt met behulp van de originele studiotapes, in overleg en met goedkeuring van de desbetreffende artiesten. Daar zitten echte juweeltjes bij. Ik heb bijvoorbeeld gisteren het album Close To The Edge ontvangen en wow, dat klinkt fantastisch! De verschillen met stereo: de verschillende instrumenten etc. worden als het ware uit elkaar getrokken zodat je ze afzonderlijk veel beter kunt volgen. Alsof je een schilderij dat je alleen als reproductie kent, opeens in het echt van dichtbij kunt zien. Albums die ik in het verleden al grijs heb gedraaid als LP en cd klinken opeens als nieuw. Af en toe zelfs kippenvel. Jammer dat er niet veel meer albums op die manier worden uitgebracht. Anderzijds: Steven Wilson is wel een klasse apart: dat zie ik de meeste opnametechnici niet nadoen: je moet ook muzikaal gevoel hebben voor het materiaal waar je mee bezig bent.

Verder heb ik een paar muziek DVD's en blu rays (film) die ook in 5.1 zijn opgenomen. Doorgaans voegt het niet veel toe: de band staat op het podium voor je te spelen en het publiek, voor zover hoorbaar, laat zich via de surrounds horen. Ik krijg er niet veel meer live-gevoel bij dan bij de gewone stereo-weergave.

Conclusie tot nu toe: met name voor de albums die naar 5.1 zijn gemixt vind ik de uitgave (5 tientjes voor de Onkyo) zeker de moeite waard. Ik zie nu al uit naar het album Relayer van Yes dat in november in 5.1 uitkomt. Erg mooie - vind ik - en complexe muziek die zich uitstekend laat uiteenrafelen via 4 kanalen :)

En wie tips heeft voor fraaie 5.1 opnamen, film of muziek: ik hoor ze graag!

O ja, en stereo over de Onkyo: dat gaat ook prima, ik hoor geen verschillen met de stereoversterkers die ik heb.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Meerkanaals ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2014, 20:01:45 »
Bij een correct opgestelde 5.1 muziekopstelling wordt het beeld ahw geprojecteerd. Dan hoef je niet per se op de luisterplek te zitten. We hebben het dan wel over 5 identieke speakers en niet de surround opstelling zoals je die bij films vaak tegenkomt.

Wat mij nu zo te binnen schiet, is een 4 kanaalsopname (sacd) van het requiem van Mozart door sir Charles Mackerras als dirigent.



Ik heb ooit bij John Picoso een reproductie gehoord die ook zeer de moeite waard was, ik weet helaas niet meer welke dat was.

Groet,
Jacco

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Meerkanaals ervaringen
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2014, 20:47:52 »
Mooi verslag Frits. Mede hiervan kijk ik nog meer uit naar de forum-meeting van 15 nov. a.s.  :D
ADAM    Bryston     DENON

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Meerkanaals ervaringen
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2014, 21:22:54 »
Mooi verslag Frits. Mede hiervan kijk ik nog meer uit naar de forum-meeting van 15 nov. a.s.  :D

Ik vind het echt jammer dat ik er waarschijnlijk niet bij kan zijn. Ik had ook graag de set van John P. gehoord met een of meer van mijn albums.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Meerkanaals ervaringen
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2014, 21:30:15 »
Ik zie nog kansen aangezien je het woord waarschijnlijk gebruikt Frits.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Meerkanaals ervaringen
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2014, 21:35:19 »
Ik ga het niet in percentages vertalen ;)