Auteur Topic: hulp bij opknappen luidsprekers  (gelezen 7016 keer)

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
hulp bij opknappen luidsprekers
« Gepost op: 02 december 2012, 13:45:25 »
Zoals in een ander draadje al aangegeven heb ik spijt van het wegdoen van mijn set Gale GS401-A. Via LinkedIn ben ik weer in contact gekomen met de koper en deze is bereid ze aan mij terug te verkopen.

De wooferranden dienen vervangen te worden en zijn na 35 jaar de filters ook wel eens aan een inspectie toe.  ::)

Concrete vraag: Wie zou mij hierin kunnen bijstaan, aangezien ik zelf niet zo technisch onderlegd ben?

Hieronder een link met afbeeldingen van de binnenzijde. Wellicht kan de kenner dan beter inschatten wat er dient te gebeuren.

http://www.nanson.com/features/2005/gale.html



Tevens ben ik benieuwd of iemand het aandurft om een voorzichtige schatting te maken van de investering in materiaal en arbeidstijd.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: hulp bij opknappen luidsprekers
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2012, 14:10:58 »
Audiofriends heeft veel foamranden op voorraad, als je een beetje geduld hebt kan je deze zelf makkelijk vervangen.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: hulp bij opknappen luidsprekers
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2012, 14:23:49 »
Ha John,

Bedankt voor je reactie. AudioFriends is mij inderdaad bekend en zal waarschijnlijk het benodigde materiaal kunnen leveren. Toch voelt het voor mij fijner om iemand naast mij te hebben met iets meer technisch inzicht. Heb twee linker handen laat maar zeggen.

Het demonteren zal zelfs al lastig gaan worden, want de chromen kappen aan weerszijden zijn bijvoorbeeld verlijmd.
Daarnaast heb ik al helemaal geen kaas gegeten van filters, elco's en andere afschrikwekkende onderdelen  :P
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: hulp bij opknappen luidsprekers
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2012, 14:43:24 »
Helaas kan ik je niet helpen of je moet een reisje naar het noordoosten van het land voor over hebben...
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: hulp bij opknappen luidsprekers
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2012, 14:49:20 »
Die chromen kappen kun je d.m.v. en paar draadieinden en houten klossen waarschijnlijk wel netjes verwijderen.  Met de filters kunnen Jerry of Ruud13 je wel van dienst zijn.  Trouwens Ruud heeft meen ik ook ervaring met het plaatsenvan nieuwe randjes.   ;)
« Laatst bewerkt op: 02 december 2012, 14:51:34 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: hulp bij opknappen luidsprekers
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2012, 23:36:39 »
Waarom zou je de zijkappen verwijderen? Ik neem aan dat de woofers er zo uit kunnen en dat het filter dan ook te bereiken is. Het lijkt me sterk dat er onder de zijkappen iets anders dan een verlijmd stuk spaanplaat te vinden is.

Ik wil je eventueel wel helpen bij het plaatsen van de nieuwe foamranden trouwens. Het is helemaal niet moeilijk als je een beetje voorzichtig te werk gaat.  ;)

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: hulp bij opknappen luidsprekers
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2012, 07:18:25 »
Ha Koen,

Bedankt voor je aanbod, dat waarderen we enorm! De reden van het verwijderen van de kappen is het speakerdoek. Anders kom je slecht bij de units en/of krijg je het nooit meer netjes teruggeplaatst in mijn ogen. Wellicht een mooi onderwerp van gesprek als we elkaar binnenkort weer treffen?!  8)

Groeten, Kevin
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Jerry

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 319
  • Wazzat??
Re: hulp bij opknappen luidsprekers
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2012, 13:04:30 »
Het demonteren zal zelfs al lastig gaan worden, want de chromen kappen aan weerszijden zijn bijvoorbeeld verlijmd.
Daarnaast heb ik al helemaal geen kaas gegeten van filters, elco's en andere afschrikwekkende onderdelen  :P

Ha Kev,

Dan heb je de 401C, ( met chrome zijk.) niet A, maar dat effe terzijde.
Kan tzt. wel meehelpen,met het filter, als je wil.

Die 10cm. KO40 Peerless middentoner is eigenlijk de "muziekkleurgever" v/h systeem, zeker als het de ouwe papieren conus uitvoering is, en niet de latere "plastic fantastic" conusuitvoering .

Ook die Celestion HF2000 tweeter variant voor Gale is zeldzaam, goeie zaak als het nog goed functioneert.

Tsja, de woofers, laten refoamen en origineel houden, heb je tenminste de juiste Thiele& Small parameters met betrekking tot het crossover filter geheel.

De woofer is 1e order gefilterd, met een 3,3mH luchtspoel, zonder compensatie op de twee (woofer)spreekspoelen.( :sceptic:)
De ontwerpers gaan waarschijnlijk uit van akoestische compensatie onderling in de kast voor harmonischen, maar toch.... :D

Iig. geen moeiljk filter, 3e order voor mid+ hoog, beide zijn electrisch in fase omgepoold t.o.v. de woofer.
De zwarte "elcaps"van 80+60uF in serie, voor de middentoner, zou ik vervangen, evenals de 7uF .
De twee grote "Erie" gemetalliseerde van 4uF en 6uF op de tweeter, eerst doormeten voor vervanging, tenzij je gewoon preventief meteen door andere goeie wil vervangen.

De luchtspoelen zou ik gewoon zo laten, Q-factor i.c.m. de rest v/d componenten is zo op mekaar afgestemd.

De regelaars voor hoog en mid kunnen na al die jaren weleens "kraakjes" laten horen , paar keer heen en weer bewegen, blijft het probleem, gewoon eerst instellen op gehoor, en daarna vervangen door vaste weerstanden.
Bij twijfel gewoon de middenstand aanhouden als elctrische waarde , en dat wordt dan voor de middentoner 2 x 2,2 ohm 5W in serie , met het knooppunt v/d twee naar de - aansluiting ervan.

Voor de tweeter dat gewoon een enkele 2,2ohm 2-5W weerstand in serie, naar het filter, i.p.v. de potmeterregelaar.

De 3A snel zekering+ zekeringhouder reinigen, of vervangen , en genietze ( als de rest af is  ;D ;) )!

Groeten,

            Jerry

The test of the machine is the ultimate test.
If the machine produces tranquility, it's right.
If it disturbs you, either change the machine, or your mind.

It's fruitless endeavour to try and educate a fool that rejoices in ignorance.

Condemnation without examination is prejudice.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: hulp bij opknappen luidsprekers
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2012, 13:34:52 »
Ha Jerry,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! :yeah: Daar kan ik in ieder geval mee aan de slag (iig met het gedeelte dat ik snap  :o). Zodra het zo ver is zal ik contact met je opnemen.

Groeten, Kevin
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A