Auteur Topic: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!  (gelezen 7775 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Gepost op: 22 oktober 2014, 14:21:52 »
Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!

Al enige tijd geleden was de afspraak gemaakt en op de eenentwintigste oktober stond dan ook de afspraak in mijn agenda vermeld. 
De dagen ervoor kondigde zich al hondenweer aan, hetgeen mij al vaker ten deel is gevallen als ik “on tour” ben.  E
en paar dagen voor ons treffen wisselden we de gegevens uit die ertoe doen om op de juiste bestemming te komen en daarmee was de weg vrij om aan het eind van de middag de reis te aanvaarden. 
Voordat we de B de sporen zouden geven, kon ik nog net voorkomen dat Audiofreak de taxushaag die ons zo lief is zou ruïneren en zo gingen we dan monter op weg richting het westen van het land. 
De reis bracht veel regen en windstoten, zelfs Donner und Blitz, maar uiteindelijk konden we dankzij Willem precies op tijd onze bestemming bereiken. 
Na de bel beroerd te hebben verwelkomde gastheer Koen ons zeer snel en konden we wind en regen achter ons laten om ons aan serieuzer zaken te gaan wijden.

Zoals eerder vermeld komen we voor de muziek.  De set, met grotendeels units van de fabrikant Scanspeak, staat opgesteld in een rechthoekige ruimte. 
Op de vloer ligt tapijt en het plafond is van het type systeemplafond. 
Langs alle zijden staat dempingmateriaal opgesteld dat ervoor zorgt dat bij binnenkomst direct duidelijk is dat deze ruimte erg rustig is. 
In de lengterichting staat de set opgesteld.  Achter de speakers, aan het oog onttrokken staat een groot deel van de elektronica opgesteld t.w. de eindversterking, DSP enz. 
Tegenover de luidsprekers staan twee stoelen opgesteld. 
Een vrij dichtbij, de ander er een paar meter achter en vanaf die plek wordt de beluisterde muziek afgespeeld middels een laptop en kan het geluidsniveau geregeld worden met de voorversterker.
Uiteraard heb ik wat zilverlingen meegenomen en kunnen we kiezen uit meer dan orgelmuziek.



We gaan van start met het eerste stuk en wat direct opvalt is dat het geluid op mij nogal een compacte indruk maakt. 
Vanuit mijn luisterpositie vooraan kan ik niet zeggen dat het geluid me direct pakt of meeslepend is. 
Beschrijving van enigszins doods en gelimiteerd komen eerder in me op.  Het mist in eerste instantie openheid. 
Daarnaast ervaar ik grote verschillen als ik mij naar voren, naar links, rechts of naar achteren begeef. 
Meer in het directe geluid van de speaker, als ik naar links of rechts buig, geeft een m.i. aangenamer geluid te horen. 
Als ik plaats neem op de stoel waar “DJ Koenski” totdat moment gezeten heeft, ervaar ik dit eveneens als een stap in de goede richting. N
a enkele stukken bespreken we het ervarene en licht Koen e.e.a. toe omtrent het hoe en waarom. 
Ik ga er vanuit dat Koen dit zelf uit de doeken,zal doen, waarmee mij een vertaalslag bespaard blijft.


DJ Koenski in eigen persoon.

Door met de muziek en met dit verschil dat Koen de instelling van de elektronica enigszins gewijzigd heeft en de dempingmatten, die aan weerszijden van de lange kanten stonden, weggehaald zijn.
Het geheel maakt nu toch een meer volwassen indruk en ik handhaaf mijn wat grotere luisterafstand. 
Als ik tussentijds opsta en wat heen en weer loop achter mijn luisterzetel is er een meer dan genietbaar geluid. 
Waarnaar we luisteren is waarschijnlijk het best te benoemen als een brandschoon geluid. 
Na de wijziging, het ontbreken van aanpassing, zal het meetbaar wellicht minder correct zijn maar bevalt het mij in ieder geval veel beter.

Als Koen even wat nummers tevoorschijn tovert, het luistervolume wat opgevoerd wordt en we luisteren naar Wende, valt mijn onderkaak op de grond!  Prachtig hoe die stem staat als een huis en het geheel geeft een enorme betrokkenheid.  Het systeem lijkt qua volume oneindig ingezet te kunnen worden waarbij het geluidsbeeld rotsvast overeind blijft staan! 
Oscar Peterson’s “You look good to me” staat ook als een huis. 
Nergens in mijn optiek enorme uitschieters, die in eerste instantie zo pakkend kunnen lijken maar op termijn bestempeld worden als ergernis.
Geen heesheid in het hoog of vertroebeld geroffel in het laag.  Nee, niets van dit alles, behalve muziek maar dan wel met een hoofdletter! 



We gaan nog even door met Mercedes de Sosa, een stukje gezongen mis van César Franck en wat blijkt als ik op mijn horloge kijk, is dat de tijd in rap tempo aan ons voorbij getrokken is. 
Hoogste tijd om nog een fotootje te schieten, de boel in te pakken en huiswaarts te gaan. 

We nemen innig afscheid van Koen bij de voordeur en begeven ons in de kou en wind, op weg naar ons veilige thuis. 
Op de terugweg is het systeem van Koen uiteraard onderwerp van gesprek. 
Qua opbouw en ontwerp geen doorsnee weergever, maar wel een paar luidsprekers die kunnen boeien tot de laatste toon is uitgestorven. 
Het is net als met de bliksem. 



Dit natuurlijkverschijnsel boezemt enorm veel ontzag in als het voor je neus zichtbaar wordt. 
Zo is het ook met deze speakers, als je erdoor geraakt wordt laat het een onuitwisbare indruk achter.

Koen, bedankt dat je dit wilde delen en tot spoedig weerziens! 

Waarvan akte.



© www.hififreak.nl
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2014, 17:50:22 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2014, 15:05:59 »
Dat lijkt me toch een imposant stukje techniek wat daar staat. Hulde aan Knutsel-Koen.  ;D

Interessant en boeiend werk ook van de auteur van dit stukje. ;D

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2014, 15:43:39 »
Mooi verhaal en ik ben benieuwd naar het geluid. Ik ben nieuwsgierig naar het verhaal achter de speakers...en why Scan Speak ?

Mooi project Koen...

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2014, 15:52:00 »
Een bijzondere ervaring met een bijzondere luidspreker. In eerste instantie was het even wennen aan deze luidspreker, maar wat mij al gauw opviel was dat deze luidspreker heel exact weergeeft en een minder goede opname valt met deze luidspreker dan ook direct door de mand. Maar als het bronmateriaal goed is, dan is deze weergever een lust om naar te luisteren. Elk stukje muziek wordt tot in detail weergegeven en opmerkelijk is de rust die van deze speakers uitgaat. Deze weergever klinkt zeer gecontroleerd en dus retestrak. De weergave is, zoals eerder genoemd, zeer detailrijk. De bassen doen hun taak op een fraaie en zeer beheerste manier. Het midden klinkt verrassend open en het hoog klinkt opvallend verfijnd. Wicked Game van Chris Isaac klonk buitengewoon indrukwekkend en zo goed had ik het nummer eigenlijk nog nooit gehoord.  Het drumwerk van Charly Antolini op de cd Knockout was ronduit spetterend vuurwerk. Ja, met deze luidspreker zou ik het de rest van de tijd wel uit kunnen zingen. Deze speaker klinkt echt "lifelike". Chapeau grote man (en ik mag dat zeggen  ;)), je hebt er echt iets moois neergezet !!!
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2014, 16:47:02 door Audiofreak »

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2014, 16:42:08 »
Leuk en onderhoudend verhaal.  :)
ADAM    Bryston     DENON

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2014, 16:49:15 »
mooi stukje weer! Ik dacht die heeft alles wel van Synergy in huize Koen staan......
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2014, 17:41:52 »
Mijn dank is groot.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2014, 18:23:37 »
Hartelijk dank voor jullie bezoek en de lezenswaardige verhalen  :)  Ik vond het een erg aangename avond. Graag tot snel!

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2014, 18:45:05 »
Leuk verslag.
Mooi als je je eigen luidsprekers kunt bouwen.
I love vintage.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2014, 18:47:33 »
Mooi verhaal heren!
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2014, 18:53:51 »

Leuk verhaal,

Ik begrijp dat in het begin bij binnenkomst behalve de dempingsmatten achter de speakers er ook nog dempingsmatten

of doeken aan de zijkanten hingen,dus op de foto zie ik ze niet,ze waren dus toen verwijderd,juist? :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2014, 19:00:07 »
Inderdaad.  Ik zie ze ook niet, dus moeten ze wel weg zijn.    ;)



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2014, 21:39:09 »

Ik wil niet zeuren maar was het luisteren met of zonder dsp?dus naturel is er niet alsnog geluisterd. ???

Had ik wel interessant gevonden 8)
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2014, 22:33:31 »
Geweldig als je je op deze manier met audio bezig kunt houden! En gefeliciteerd dat je er gezien de recensies blijkbaar iets heel moois van heb kunnen maken Koen!
Mooi dat jullie dit met ons delen!
Met of zonder DSP.... eigenlijk kan me dat niet (meer) zo boeien. Als het maar goed klinkt en ik zelf niet de mogelijkheid heb aan de knopjes te zitten om regelonrust te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2014, 22:35:20 door Ando »
Science is no democracy

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Go West - Luisteren naar de afstudeeropdracht van Koen!
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2014, 23:43:50 »
@ Bram: het filter van de luidsprekers is digitaal, dus DSP is er sowieso bij. Er is in dit geval nog een kleine aanpassing gedaan voor de kamer, maar dat stelt niet veel voor.