Auteur Topic: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart  (gelezen 28505 keer)

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Gepost op: 10 oktober 2014, 13:51:18 »
Voor een belangrijk deel is de geluidskaart een digitale aangelegenheid maar omdat ik een probleem heb met het analoge traject (de lijningang) waag ik het erop het onderwerp maar onder Analoge bronnen te zetten.

De pc waar ik de net nieuw gekochte Creative Sound Blaster Z in heb ondergebracht is een Medion Akoya P5209E waarop Windows 8 staat. Als opnameapparaat gebruik ik de eveneens nieuw aangeschafte software WaveLab Elements 8 die ik in de 64 bits-versie heb geïnstalleerd. Van de Medion Akoya P5209E heb ik de on board geluidskaart in de bios uitgeschakeld en is al de bijbehorende software verwijderd.

Nu is het probleem dat als ik in het configuratiescherm van de geluidskaart de lijningang kies, het ingangssignaal niet het WaveLab-opnameapparaat bereikt. Als ik zeg maar een cd-speler aansluit op de lijningang van de geluidskaart en in WaveLap het Record-venster open schitteren beide meters in het geheel zwart blijven als er in de cd-speler een cd-tje wordt afgespeeld. De meters slaan dus niet uit. De meters doen het overigens uitstekend alleen niet via de lijningang. 

Het gekke is dat het signaal dat uit de cd-speler komt wel verschijnt aan de lijnuitgang van de geluidskaart. Op de lijnuitgang is de afluistering aangesloten. Om dat over de afluistering hoorbaar te krijgen moest ik overigens wel in het configuratiescherm van de geluidskaart bij de gekozen lijnuitgang het vakje "Naar dit apparaat luisteren" aanvinken. Haal ik dat vinkje weg dat is er niets te horen uit de geluidskaart. Zo te horen is het geluid dat op die manier verschijnt voortreffelijk van kwaliteit maar op de meters van het WaveLab opnameapparaat is niets van het signaal te zien en als ik een proefopname maak is er ook niets te horen van het signaal. WaveLab geeft overigens via de geluidskaart line out reeds opgenomen wav-files uitstekend weer.

Gebruik ik van de geluidskaart Digitaal-in en sluit ik een cd-speler aan - die o.a. optisch digitaal uit gaat - dan verschijnt er wel keurig signaal op de ingang van het opnameapparaat. Een onder die omstandigheden gemaakte opname klinkt fantastisch.

Als ik trouwens een microfoon aansluit - de microfoon- en line-ingang van de Sound Blaster Z zitten fysiek op dezelfde jack-bus - dan komt wel het signaal keurig in het opnameapparaat.

Samengevat: zodra ik kies voor de lijningang komt er geen signaal in de WaveLab-geluidsrecordrer maar komt er wel prima geluid uit de lijnuitgang mits ik natuurlijk het vakje "Naar dit apparaat luisteren" in het configuratiescherm van de geluidskaart aanvink.

Wie kan me zeggen wat hier aan de hand is. Gaat het om een defecte geluidskaart of staat er mogelijk iets verkeerd ingesteld.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2014, 14:12:38 door Ruud13 »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2014, 18:02:22 »
Ruud, ik heb Martijn al een mailtje gestuurd met de vraag of hij het probleem herkent.

ThE_En4CeR

  • Systeembezweerder
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • *****
  • Berichten: 134
  • Gek van ICT, auto's en muziek!
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2014, 18:20:18 »
Heb je in het geluid configuratie scherm ook gekeken naar de opname apparaten? Deze kan bijvoorbeeld nog op je oude geluidskaart of webcam staan. Dat is dezelfde plek (wel een ander tabblad) als waar je de lijnuitgang hebt aangepast.
ICT-helpdesk van Hififreaks.nl

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2014, 15:57:50 »
Dank je wel ThE_En4CeR ! Zoals gewoonlijk weer een snelle en servicevriendelijke reactie !

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2014, 13:41:26 »
Heb je in het geluid configuratie scherm ook gekeken naar de opname apparaten? Deze kan bijvoorbeeld nog op je oude geluidskaart of webcam staan. Dat is dezelfde plek (wel een ander tabblad) als waar je de lijnuitgang hebt aangepast.

Jazeker. In het configuratiescherm staan geen oude opnameapparaten om de simpele reden dat er op deze pc niet eerder dan nu een opnameapparaat werd gezet. De on board geluidskaart is zoals gezegd uitgeschakeld met de komst van de nieuwe Creative Sound Blaster Z-geluidskaart.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2014, 13:42:57 door Ruud13 »

Martin Schouten

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 214
  • You can only do things by heart, when you mean it.
    • Multimedia Hifi Solutions
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2014, 19:01:10 »
Even voor mijn visualisatie.
Welke apparaten zie je bij config geluid zowel weergave als opname. Hoe wil je hem gaan gebruiken en heb je misschien bij het verwijderen van de geluidssoftware misschien niet de software van de audiokaart gewist. Zou deze er even opnieuw opzetten. En het even opnieuw uitproberen.
Anders hoor ik wel van je welke dingen je ziet bij weergave en opname.

MVG
Martin Schouten
Woonkamer: Polkaudio LSi9(f)/LSiC(c)/LSiFX(r)  Polkaudio: subwoofer DSWpro660wi (2)    Onkyo PA-MC5500   Onkyo PR-SC5507    Pioneer PL300     Zelfbouw: Silverstone       Kabels: Oehlbach en Cambridge en Homemade

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2014, 02:06:17 »
Even voor mijn visualisatie.
Welke apparaten zie je bij config geluid zowel weergave als opname. Hoe wil je hem gaan gebruiken en heb je misschien bij het verwijderen van de geluidssoftware misschien niet de software van de audiokaart gewist. Zou deze er even opnieuw opzetten. En het even opnieuw uitproberen.
Anders hoor ik wel van je welke dingen je ziet bij weergave en opname.

MVG
Martin Schouten



Zoals gezegd in mijn openingsbericht van dit draadje heb ik de on board geluidskaart in de bios uitgeschakeld en heb ik ook de bijbehorende software verwijderd. Dat geschiedde allemaal voordat ik de Creative Sound Blaster Z-geluidskaart installeerde.

Waarom moet ik de software van de uitgeschakelde on board geluidskaart er nu weer opnieuw opzetten?

Bij weergave van het opnameapparaat (WaveLab Elements 8 ) zie in het configuratiescherm van de geluidskaart dat de afluistering via de lijnuitgang van de geluidskaart plaatsvindt. In hetzelfde configuratiescherm komt te staan welke ingang op de Creative Sound Blaster Z-geluidskaart er wordt gekozen voor opname. Er kan dan gekozen worden tussen microfoon, lijningang en digitaal-in. Deze laatste loopt via de optische ingang van de geluidskaart. 
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2014, 02:10:17 door Ruud13 »

Martin Schouten

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 214
  • You can only do things by heart, when you mean it.
    • Multimedia Hifi Solutions
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2014, 07:23:38 »
Goedemorgen,

Kijk ook even in de config van windows geluid. Hier kunnen dingen anders staan. Maak je bijvoorbeeld gebruik om het beeld aan te sturen met hdmi. Dan is het mogelijk dat deze hier dan in de hdmi mode staat. Helaas heeft windows een rare manier van geluid verwerking. Soms met uitzetten wordt alles uitgezet.

MVG
Martin Schouten

PS het kan ook zo zijn dat je digitaal ingaat en analoog uit en dat dit is wat het probleem is.
Woonkamer: Polkaudio LSi9(f)/LSiC(c)/LSiFX(r)  Polkaudio: subwoofer DSWpro660wi (2)    Onkyo PA-MC5500   Onkyo PR-SC5507    Pioneer PL300     Zelfbouw: Silverstone       Kabels: Oehlbach en Cambridge en Homemade

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2014, 10:15:15 »
Is het inmiddels gelukt?

Mijn aanpak zou zijn:

- pci(e) kaart inbouwen
- driver installeren
- kaart in windows configureren als input en output device (configuratiescherm)
- probeer dan eerst of de output werkt (speel een muziekje af in windows)
- sluit een werkende bron aan op de input en kijk of de windows mixer uitslaat
als dat lukt dan werkt de hardware en dan werkt de driver
als het niet lukt, open dan het configuratiescherm van je Soundblaster kaart (als er configuratiesoftware bij zit) en selecteerd de in en uitgangen die je wil gebruiken (waar je dus je versterker/speakers en bron op aangesloten hebt).

als het niet lukt, herinstalleer dan de driver en probeer het nogmaals. Probeer eerst de in- en uitgangen van de kaart werkend te krijgen in Windows (als dat niet al gelukt was).

Je weet dan dat de kaart goed werkt en kan hem dan gaan configureren in WaveLab:
- configureer de kaart in Wavelab als input en output device (ik ken het pakket niet maar zoek naar 'hardware configuration' oid)
- speel dan iets af in Wavelab en test de output
als dat lukt sluit dan werkt de kaart in Wavelab
- sluit een uitsturende bron aan op de input en zoek hoe/waar je deze kan monitoren in het pakket

Ik ken nogmaals Wavelab niet, maar als je aangeeft waar je vastloopt dan kunnen we in ieder geval bepalen waar dat aan ligt (soundblaster/driver/windows/wavelab)
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2014, 10:19:31 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2014, 13:52:09 »
Is het inmiddels gelukt?

Mijn aanpak zou zijn:

- pci(e) kaart inbouwen
- driver installeren
- kaart in windows configureren als input en output device (configuratiescherm)
- probeer dan eerst of de output werkt (speel een muziekje af in windows)
- sluit een werkende bron aan op de input en kijk of de windows mixer uitslaat
als dat lukt dan werkt de hardware en dan werkt de driver
als het niet lukt, open dan het configuratiescherm van je Soundblaster kaart (als er configuratiesoftware bij zit) en selecteerd de in en uitgangen die je wil gebruiken (waar je dus je versterker/speakers en bron op aangesloten hebt).

als het niet lukt, herinstalleer dan de driver en probeer het nogmaals. Probeer eerst de in- en uitgangen van de kaart werkend te krijgen in Windows (als dat niet al gelukt was).

Je weet dan dat de kaart goed werkt en kan hem dan gaan configureren in WaveLab:
- configureer de kaart in Wavelab als input en output device (ik ken het pakket niet maar zoek naar 'hardware configuration' oid)
- speel dan iets af in Wavelab en test de output
als dat lukt sluit dan werkt de kaart in Wavelab
- sluit een uitsturende bron aan op de input en zoek hoe/waar je deze kan monitoren in het pakket

Ik ken nogmaals Wavelab niet, maar als je aangeeft waar je vastloopt dan kunnen we in ieder geval bepalen waar dat aan ligt (soundblaster/driver/windows/wavelab)

Wat jij beschrijft is allemaal tot in den treuren gedaan en uitgeprobeerd. Zie mijn beschrijving. Het probleem is alleen dat als ik zoals gezegd op de lijningang van de geluidskaart signaal zet er geen signaal op de geluidsrecorder van WaveLab binnenkomt. De meters slaan dan niet uit en als ik een opname maak en die wav-opname afspeel staat daar niets op.

Het afspelen van bestaande wav-bestanden via WaveLab gaat overigens uitstekend en het signaal komt dan ook keurig op de lijnuitgang van de geluidskaart te staan. Wat ook prima gaat is als ik de microfooningang van de geluidskaart kies en met de microfoon op de daarvoor bestemde ingang op de geluidskaart een opname maak. Dan kan ik wel het microfoonsignaal in WaveLab opnemen en staan ook de meters keurig uit. Wat ook uitstekend gaat is als van de geluidskaart de digitale ingang gebruik. Dan komt het signaal keurig op de geluidsrecorder binnen en klinkt bij het afspelen van de wav-file het geluid voortreffelijk.

Wat ook lukt - en zoals eerder gezegd - is dat het signaal dat op de lijningang is gezet kan worden weergegeven via de lijnuitgang mits je het vakje "naar dit apparaat luisteren" aanvinkt máár... er komt dan géén signaal op de ingang van de WaveLab-geluidsrecorder te staan. Of beter gezegd de meters slaan dan niet uit.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2014, 14:21:01 »
Even een simpele opmerking: Zou er niet iets defect kunnen zijn ?

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2014, 16:46:55 »
Even een simpele opmerking: Zou er niet iets defect kunnen zijn ?

Natuurlijk zou dat kunnen. Ik vermoed dat dat ook aan de hand is en daarom heb ik de geluidskaart inmiddels ook teruggebracht naar de winkel waar ik 'em gekocht heb en daar gaan ze de geluidskaart nakijken. Aan het eind van de middag hoor ik wat ze daar hebben gevonden.

Wat ik in alles typisch blijf vinden is dat er in de stand lijningang van de gecombineerde microfoon- en lijningangsbus wel voortreffelijk signaal aan de lijnuitgang van de geluidskaart kan verschijnen maar dat er dan geen signaal naar de geluidsrecorder gaat. Terwijl als je voor een hoge ingangsgevoeligheid kiest (microfoon) dat er dan wel signaal op de geluidsrecorder komt te staan. Het snoertje dat naar de lijningang gaat is overigens geheel buiten verdenking voor wat een defect betreft want desgewenst kan ik het lijningangssignaal op de lijnuitgang van de geluidskaart krijgen en dat klinkt verder uitstekend. Ergens in het traject lijningang en de ingang van de geluidsrecorder komt er geen verbinding tot stand.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2014, 18:46:01 »
Kun je de line-in wel of niet monitoren in windows (windows mixer)?
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Spambot

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2014, 19:22:02 »
Probeer een alternatief programma. Zo te lezen ligt het probleem bij WaveLab, niet je geluidskaart.

Verder kan het nog een lullig settings zijn in de drivers. Vroegah moest je de mic in uitschakelen zodat de line in werkte.

Maar aangezien dit nu 1 en dezelfde poort is, weet ik niet of dit nog zo is.

-Martijn


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2014, 20:34:41 »
Ik weet natuurlijk niet of je de juiste ASIO drivers hebt geinstalleerd, bij mij was dat in ieder geval onderdeel van het probleem. Ik heb het zo moeten instellen:



Hoop dat het helpt.

Groet,
Jacco