Hifi hardware > Andere analoge bronnen

Behoorlijk gekloot met een geluidskaart

(1/8) > >>

Ruud13:
Voor een belangrijk deel is de geluidskaart een digitale aangelegenheid maar omdat ik een probleem heb met het analoge traject (de lijningang) waag ik het erop het onderwerp maar onder Analoge bronnen te zetten.

De pc waar ik de net nieuw gekochte Creative Sound Blaster Z in heb ondergebracht is een Medion Akoya P5209E waarop Windows 8 staat. Als opnameapparaat gebruik ik de eveneens nieuw aangeschafte software WaveLab Elements 8 die ik in de 64 bits-versie heb geïnstalleerd. Van de Medion Akoya P5209E heb ik de on board geluidskaart in de bios uitgeschakeld en is al de bijbehorende software verwijderd.

Nu is het probleem dat als ik in het configuratiescherm van de geluidskaart de lijningang kies, het ingangssignaal niet het WaveLab-opnameapparaat bereikt. Als ik zeg maar een cd-speler aansluit op de lijningang van de geluidskaart en in WaveLap het Record-venster open schitteren beide meters in het geheel zwart blijven als er in de cd-speler een cd-tje wordt afgespeeld. De meters slaan dus niet uit. De meters doen het overigens uitstekend alleen niet via de lijningang. 

Het gekke is dat het signaal dat uit de cd-speler komt wel verschijnt aan de lijnuitgang van de geluidskaart. Op de lijnuitgang is de afluistering aangesloten. Om dat over de afluistering hoorbaar te krijgen moest ik overigens wel in het configuratiescherm van de geluidskaart bij de gekozen lijnuitgang het vakje "Naar dit apparaat luisteren" aanvinken. Haal ik dat vinkje weg dat is er niets te horen uit de geluidskaart. Zo te horen is het geluid dat op die manier verschijnt voortreffelijk van kwaliteit maar op de meters van het WaveLab opnameapparaat is niets van het signaal te zien en als ik een proefopname maak is er ook niets te horen van het signaal. WaveLab geeft overigens via de geluidskaart line out reeds opgenomen wav-files uitstekend weer.

Gebruik ik van de geluidskaart Digitaal-in en sluit ik een cd-speler aan - die o.a. optisch digitaal uit gaat - dan verschijnt er wel keurig signaal op de ingang van het opnameapparaat. Een onder die omstandigheden gemaakte opname klinkt fantastisch.

Als ik trouwens een microfoon aansluit - de microfoon- en line-ingang van de Sound Blaster Z zitten fysiek op dezelfde jack-bus - dan komt wel het signaal keurig in het opnameapparaat.

Samengevat: zodra ik kies voor de lijningang komt er geen signaal in de WaveLab-geluidsrecordrer maar komt er wel prima geluid uit de lijnuitgang mits ik natuurlijk het vakje "Naar dit apparaat luisteren" in het configuratiescherm van de geluidskaart aanvink.

Wie kan me zeggen wat hier aan de hand is. Gaat het om een defecte geluidskaart of staat er mogelijk iets verkeerd ingesteld.

Audiofreak:
Ruud, ik heb Martijn al een mailtje gestuurd met de vraag of hij het probleem herkent.

ThE_En4CeR:
Heb je in het geluid configuratie scherm ook gekeken naar de opname apparaten? Deze kan bijvoorbeeld nog op je oude geluidskaart of webcam staan. Dat is dezelfde plek (wel een ander tabblad) als waar je de lijnuitgang hebt aangepast.

Audiofreak:
Dank je wel ThE_En4CeR ! Zoals gewoonlijk weer een snelle en servicevriendelijke reactie !

Ruud13:

--- Citaat van: ThE_En4CeR op 10 oktober 2014, 18:20:18 ---Heb je in het geluid configuratie scherm ook gekeken naar de opname apparaten? Deze kan bijvoorbeeld nog op je oude geluidskaart of webcam staan. Dat is dezelfde plek (wel een ander tabblad) als waar je de lijnuitgang hebt aangepast.

--- Einde van citaat ---

Jazeker. In het configuratiescherm staan geen oude opnameapparaten om de simpele reden dat er op deze pc niet eerder dan nu een opnameapparaat werd gezet. De on board geluidskaart is zoals gezegd uitgeschakeld met de komst van de nieuwe Creative Sound Blaster Z-geluidskaart.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie