Inmiddels ben ik alweer een tijdje kilometers aan het maken met de 525i die ik eind juni aanschafte.
Het is een hoop auto voor 1150 euro—daar koop je immers nog geen Twingo voor. Heel wat groter, zwaarder en lomper dan de E30 touring, maar tegelijk ook een hoop stiller en comfortabeler. Er zitten wat fijne opties in zoals cruise control, leren interieur, elektrische ramen, dubbel elektrisch schuifdak (dat het niet doet
), M5-velgen...
De motor is een 2.5 liter zes-in-lijn met variabele kleptiming, wat neerkomt op 192 pk en 245 Nm. Hij draait onwaarschijnlijk rustig (je hoort 'm stationair amper) en heeft ruim genoeg vermogen om meer dan anderhalve ton staal met enige voortvarendheid van z'n plek te krijgen. Het mag nog best wat extra, maar je hoort mij ook weer niet klagen
Een 540i is me nog een beetje te prijzig qua maandlasten
Het gevaarte heeft nu iets meer dan 260.000 km op de teller. Ik heb tot nu toe wat klein grut vervangen (bougies, filters, vloermatjes, een heleboel clipjes en dergelijke), plus de draagarmen, veren en schokdempers voor. Binnenkort komt er een elektrische fan in (de visco heeft de geest gegeven) en ga ik mij buigen over de achterklep die kuren heeft en niet fatsoenlijk open wil. Daarna is de beurt aan het schuifdak. Kortom, genoeg te doen, maar nu al een hoop pret.