Vandaag naar Arkel afgereisd om een lpg nat filter en een JLM Valve Saver kit op te halen. Dat filter had er al tig duizend km geleden in gemoeten, maar ik kon er niet aan komen. Daar waar ik het heb laten inbouwen was het qua afspreken op zaterdag lastig en ik heb het maar laten gaan. Maar om even reclame te maken voor dat lpg inbouwstation in Arkel (wat een super tent is dat), daar ging het dus wel. Ook toen ik zei dat het enige probleem het af en toe uitvallen van het systeem is, werd er niet moeilijk gedaan en den voiture werd meteen de garage ingereden en aan de meetapparatuur gehangen. Werd even helemaal opnieuw afgesteld.
En ik werd van A tot Z betrokken in dat proces. Er zijn 3 knoppen bij een R90 OMVL systeem: een grote in de slang van verdamper naar luchtinlaat, een kleine en een middelgrote op de OMVL verdamper. Bij aanvang bij stationair de grote knop helemaal open draaien en de kleine helemaal dicht. Vervolgens de middelgrote afregelen op lambda = 1. Dan het toerental op 3000 rpm en de grote in de slang indraaien totdat lambda = 1. Tot slot de boel weer op stationair en dan de kleine die tot nu toe helemaal dichtgedraaid was een klein beetje uitdraaien totdat die lambda weer 1 is geworden.
Loopt beter en zuiniger als resultaat. Althans, dat laatste moet nog blijken natuurlijk maar de getallen wijzen wel in die richting. En passant ook de spanningen bekeken op de bougiekabels en die zagen er prima uit. Mooi lage waarden dus net of er nieuwe bougies en kabels zijn gebruikt.
Kijk, zo doet men dat kennelijk in Arkel. Ik zeg: helemaal goed!
Groet,
Jacco