Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 966331 keer)

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1125 Gepost op: 04 december 2013, 20:47:55 »
Op een bijstelling op CO na is de brute Benz weer door de APK gerold. Hij mag weer een jaar zijn kunsten vertonen.

Mooi, Taxi Dekkers kan weer een jaar verder!  ;D

« Laatst bewerkt op: 04 december 2013, 20:53:39 door KT88 »
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1126 Gepost op: 04 december 2013, 21:01:41 »
Haha, de oer-taxi. Een 200D met een handjevol pk's. Rijdt dan wel 1:17 op diesel...Maar die van mij is een 230E op lpg en wat ik niet wist, is dat die dus dan ook apk en milieu gekeurd wordt op lpg. En dan is een ongeregeld systeem wel eens lastig, want de KE Jetronic doet niets met het lambdasonde signaal en moet open-loop goed zijn. Maar eens op zoek naar een inline adjuster die ik met elektrische signalen kan sturen. Als iemand een tip heeft...graag. Het gaat dan om een elektronisch gestuurde regelaar die de lpg stroom moet doseren van verdamper naar luchtinlaat. Ik krijg het niet gevonden.

En maar eens een groene Umwelt sticker aanvragen. Gewoon, omdat ik dat leuk vind  ;D

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1127 Gepost op: 04 december 2013, 21:04:36 »
En maar eens een groene Umwelt sticker aanvragen. Gewoon, omdat ik dat leuk vind  ;D
Gewoon bij een Mercedesgarage in Duitsland halen.  Die berekende mij 5,95 Euro, terwijl de VAG in hetzelfde land op 5 cent na me 15,00 Euro berekende.  ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1128 Gepost op: 04 december 2013, 21:06:10 »
Pfff zelf een geregeld systeem uitdenken en bouwen?

Ik zie je er wel toe in staat hoor, dat dan weer wel  ;D

Maar dan kom je toch op G3 uit; ik denk niet dat er veel mensen zijn die op de hoogte zijn van de details van dergelijke systemen op "component-niveau".

Ik ken wel verschillende lui die aan het experimenteren zijn geweest met een VEMS op een oudere motor, in dit geval bij Citroëns DS en CX.
Maar dat was op benzine en niet op gas alhoewel het uiteindelijk op hetzelfde neerkomt natuurlijk. een tegengekoppeld systeem maken.
- audiodidact -

Heino

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 81
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1129 Gepost op: 04 december 2013, 21:07:30 »
Iemand een idee wat lekspanning kan veroorzaken als een auto stilstaat. Zelf denk ik aan de boordcomputer omdat deze instellingen moet blijven onthouden.  Maar zijn er nog meer ideeën ......?


Als je de auto in je garage zet, moet je hem wel op slot zetten. Als je dat niet doet, trekt de computer ongeveer 0,5 Ampère omdat hij in diagnose-stand blijft "controleren". Als de lekstroom hoger is, kan (behalve de een aantal posts eerder genoemde oorzaken) óók een defecte diode in je dynamo de accu leegtrekken.
Wat je kan doen is bij wijze van proef een ampèremeter aansluiten tussen de +-aansluiting van de accu en de klem die daarop zit, en dan die klem loshalen van de accu. Je kunt dan alle zekeringen in de zekeringkast een voor een loswippen en zo meten welke "groep" de lekstroom veroorzaakt. Inje boekje kan je zien wat er op die groep aangesloten zit en dan kan je gericht verder meten/zoeken.


Als alle zekeringen eruit zijn en er is nog steeds lekstroom, is het een defecte diode in de dynamo.


Let je wel op dat je vóórdat je dit allemaal onderneemt, je de antidiefstalcode van je autoradio weet + de manier om die in te voeren? Ook je ramen zal je moeten inleren (= met schokjes helemaal sluiten en in de gesloten stand de knop 20 seconden blijven vasthouden).

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1130 Gepost op: 04 december 2013, 21:07:50 »
Gewoon bij een Mercedesgarage in Duitsland halen.  Die berekende mij 5,95 Euro, terwijl de VAG in hetzelfde land op 5 cent na me 15,00 Euro berekende.  ;)

Je moet ook inderdaad niet met een Ster aankomen bij een VAG dealer, daar worden ze chagrijnig van.  ;D
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1131 Gepost op: 04 december 2013, 21:11:40 »
Gewoon bij een Mercedesgarage in Duitsland halen.  Die berekende mij 5,95 Euro, terwijl de VAG in hetzelfde land op 5 cent na me 15,00 Euro berekende.  ;)

Je moet ook inderdaad niet met een Ster aankomen bij een VAG dealer, daar worden ze chagrijnig van.  ;D
Daar kan ik dan wel weer inkomen  ;D

Maar ik ken die verhalen, maar ik kom niet zo vaak in Deutschland. Maar wie weet, wie weet...

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1132 Gepost op: 04 december 2013, 21:12:49 »
Gewoon bij een Mercedesgarage in Duitsland halen.  Die berekende mij 5,95 Euro, terwijl de VAG in hetzelfde land op 5 cent na me 15,00 Euro berekende.  ;)

Je moet ook inderdaad niet met een Ster aankomen bij een VAG dealer, daar worden ze chagrijnig van.  ;D
Ik kwam daar met een Opel m'n beste.   ;)  En bij de Mercedesgarage uiteraard met een Ster.   :)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1133 Gepost op: 04 december 2013, 21:14:41 »
Als je de auto in je garage zet, moet je hem wel op slot zetten. Als je dat niet doet, trekt de computer ongeveer 0,5 Ampère omdat hij in diagnose-stand blijft "controleren". Als de lekstroom hoger is, kan (behalve de een aantal posts eerder genoemde oorzaken) óók een defecte diode in je dynamo de accu leegtrekken.
Wat je kan doen is bij wijze van proef een ampèremeter aansluiten tussen de +-aansluiting van de accu en de klem die daarop zit, en dan die klem loshalen van de accu. Je kunt dan alle zekeringen in de zekeringkast een voor een loswippen en zo meten welke "groep" de lekstroom veroorzaakt. Inje boekje kan je zien wat er op die groep aangesloten zit en dan kan je gericht verder meten/zoeken.

Pas daar wel mee op bij modernere auto's, het kan zomaar gebeuren dat je dan ook de sleutel(s) opnieuw moet (laten) inlezen.
Bij mijn A8 (1997) is er iets dergelijks gebeurd toen die maandenlang stilstond en de accu volledig leeg was getrokken.
Er moest toen overigens wel meer worden uitgelezen en gewist, gelukkig kende ik iemand die een VAG OBD systeem had.

Citaat
Als alle zekeringen eruit zijn en er is nog steeds lekstroom, is het een defecte diode in de dynamo.

Dat ga je wel merken, dan brandt het laadstroomlampje en bovendien is de accu dan in no time leeg en de alternator/spanningsregelaar bloedheet.

Citaat
Let je wel op dat je vóórdat je dit allemaal onderneemt, je de antidiefstalcode van je autoradio weet + de manier om die in te voeren? Ook je ramen zal je moeten inleren (= met schokjes helemaal sluiten en in de gesloten stand de knop 20 seconden blijven vasthouden).

Is dat merk- of type-specifiek? Nog nooit van gehoord ......
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1134 Gepost op: 04 december 2013, 21:15:57 »
Pfff zelf een geregeld systeem uitdenken en bouwen?

Ik zie je er wel toe in staat hoor, dat dan weer wel  ;D

Maar dan kom je toch op G3 uit; ik denk niet dat er veel mensen zijn die op de hoogte zijn van de details van dergelijke systemen op "component-niveau".

Ik ken wel verschillende lui die aan het experimenteren zijn geweest met een VEMS op een oudere motor, in dit geval bij Citroëns DS en CX.
Maar dat was op benzine en niet op gas alhoewel het uiteindelijk op hetzelfde neerkomt natuurlijk. een tegengekoppeld systeem maken.
In feite ben ik er bijna, het hangt op de gasregelaar. De spanning van de lambdasonde heb ik beschikbaar gemaakt, relevante info van het motormanagement zit al in de diagnosestekker en het ontwerpen van een microcontroller gebaseerd systeem doe ik bijna dagelijks. Het hangt echt op de inline adjuster zoals die in het Engels heet. De grove instelling gaat dan nog mechanisch op de verdamper, maar het dynamische gedrag tijdens het rijden zou binnen handbereik moeten zijn.

Groet,
Jacco

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1135 Gepost op: 04 december 2013, 21:20:13 »

Jacco, de 230e loopt op gas,hoe gaat dat volgend jr met de belasting? het was beter geweest dat hij nog origineel op benzine

rondrijd,volgens mij ben je volgend jr de klos.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1136 Gepost op: 04 december 2013, 21:22:22 »
In feite ben ik er bijna, het hangt op de gasregelaar. De spanning van de lambdasonde heb ik beschikbaar gemaakt, relevante info van het motormanagement zit al in de diagnosestekker en het ontwerpen van een microcontroller gebaseerd systeem doe ik bijna dagelijks. Het hangt echt op de inline adjuster zoals die in het Engels heet. De grove instelling gaat dan nog mechanisch op de verdamper, maar het dynamische gedrag tijdens het rijden zou binnen handbereik moeten zijn.

Wacht effe .... mechanisch?  :think:

De LPG gaat toch via een inspuitventiel de inlaat in?
Of heb je aparte injectors voor elke cylinder? Dat kan ik me bijna niet voorstellen......dan heb je al zowat een G3 systeem maar zonder feedback.
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1137 Gepost op: 04 december 2013, 21:26:41 »

Jacco, de 230e loopt op gas,hoe gaat dat volgend jr met de belasting? het was beter geweest dat hij nog origineel op benzine

rondrijd,volgens mij ben je volgend jr de klos.
Op benzine helemaal natuurlijk. Mag ik en de hoge brandstofkosten betalen (zeg 5000 euro) en de volledige mrb voor het voertuig op benzine. Het kwarttarief gaat voor mij niet op omdat mijn baas mij in de maanden dec-jan-feb ook graag op mijn werkplek ziet. Maar de lpg variant is natuurlijk ook niet geweldig met zeg 125 euro aan mrb per maand.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1138 Gepost op: 04 december 2013, 21:35:42 »
In feite ben ik er bijna, het hangt op de gasregelaar. De spanning van de lambdasonde heb ik beschikbaar gemaakt, relevante info van het motormanagement zit al in de diagnosestekker en het ontwerpen van een microcontroller gebaseerd systeem doe ik bijna dagelijks. Het hangt echt op de inline adjuster zoals die in het Engels heet. De grove instelling gaat dan nog mechanisch op de verdamper, maar het dynamische gedrag tijdens het rijden zou binnen handbereik moeten zijn.

Wacht effe .... mechanisch?  :think:

De LPG gaat toch via een inspuitventiel de inlaat in?
Of heb je aparte injectors voor elke cylinder? Dat kan ik me bijna niet voorstellen......dan heb je al zowat een G3 systeem maar zonder feedback.
Ja, dat is de afstelling bij A en B:



In de praktijk moet je er eentje dicht zetten en de andere laten afstellen op CO (de regelaar waar ik het over heb staat dan nagenoeg open). Van daaruit ga je regelen. De inline adjuster zit na de verdamper en gaat zo het inlaatstuk in, in het midden van de luchtinlaat na het filter.

Wat ik natuurlijk ook kan doen is het met lock-off valves oplossen. Dan zet ik er 3 of 4 naast elkaar, ieder met hun eigen mechanische inline adjuster, zie:



Zo kan ik een regeling maken zoals een DAC werkt, als ik steeds een factor 2 tussen iedere oplopende adjuster inregel.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #1139 Gepost op: 04 december 2013, 22:05:16 »
Ik denk dat ik het gevonden heb: een stappenmotor gestuurde klep: met wat uitleg.

Groet,
Jacco