@Bryston: De Fiat Multi-Jets (JTD) zijn prima diesels, erg betrouwbaar en loopt mooi. Punto als geheel rijdt ook goed. Laatste generatie vind ik een mooie auto om te zien, maar dat is een kwestie van smaak.
Zo'n kleine diesel is echter pas interessant vanaf zo'n 35.000 km/jaar, zodra je MRB dient te gaan betalen - dit afgezet tegen een vergelijkbare benzine-Punto (1.4 T-Jet 120pk) die ook erg zuinig loopt en qua MRB op 1/3 zit van het dieseltarief en slechts een bescheiden meerverbruik kent. Daardoor komt het omslagpunt hoog te liggen.
Niet te snel toehappen nu: er zal de komende maanden een stortvloed aan jonge kleine diesels met lage KM-standen verschijnen, met de aanstaande afschaffing van de MRB-vrijstelling in het vizier.
Nee, dat klopt niet wat je zegt. Normaliter geld voor een diesel wel de 35K wat voort komt uit het gewicht van de auto alsmede de aanschafwaarde. De mrb voor de Punto zal neerkomen op ongeveer 84 euro en deze zal ik in vergelijk meenemen tegenover mijn Astra GTC eco 2005
De km waar ik mee reken is mijn woon werk verkeer à 130 per dag x 5 dagen = 650 km per week x4 =2600 per maand
Mijn Astra rijd op 45 liter een afstand van 630 km gem. = 1/14
2600/14= 185 liter brandstof x 1.70 = 314€ +40 mrb+40 verzekering= 394€ per maand.
Op meerdere sites geven particuliere rijders aan dat de punto 1.3 mjet 1/24 haalt maar ik zal 2 km schadelijker gaan zitten. Dus waar de fabriek 1/28 aangeeft reken ik met 1/22
2600/22=118 liter brandstof x 1.40= 165€ + 85 mrb+ 60 verzekering=310€ per maand.
Verzekering (all risk) is berekend over een model punto 2011 die meer dan 20000km aflegt.
Als ik mijn Astra nu zou verkopen zou ik over het gerekend model ongeveer 2000 euro bij moeten leggen.
Dat model is dan uit 2011 met rond de 70k op te teller......