Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 966417 keer)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #960 Gepost op: 24 september 2013, 20:28:43 »
@Bryston: De Fiat Multi-Jets (JTD) zijn prima diesels, erg betrouwbaar en loopt mooi. Punto als geheel rijdt ook goed. Laatste generatie vind ik een mooie auto om te zien, maar dat is een kwestie van smaak.

Zo'n kleine diesel is echter pas interessant vanaf zo'n 35.000 km/jaar, zodra je MRB dient te gaan betalen - dit afgezet tegen een vergelijkbare benzine-Punto (1.4 T-Jet 120pk) die ook erg zuinig loopt en qua MRB op 1/3 zit van het dieseltarief en slechts een bescheiden meerverbruik kent. Daardoor komt het omslagpunt hoog te liggen.

Niet te snel toehappen nu: er zal de komende maanden een stortvloed aan jonge kleine diesels met lage KM-standen verschijnen, met de aanstaande afschaffing van de MRB-vrijstelling in het vizier.

Nee, dat klopt niet wat je zegt. Normaliter geld voor een diesel wel de 35K wat voort komt uit het gewicht van de auto alsmede de aanschafwaarde. De mrb voor de Punto zal neerkomen op ongeveer 84 euro en deze zal ik in vergelijk meenemen tegenover mijn Astra GTC eco 2005

De km waar ik mee reken is mijn woon werk verkeer à 130 per dag x 5 dagen = 650 km per week x4 =2600 per maand

Mijn Astra rijd op 45 liter een afstand van 630 km gem. = 1/14

2600/14= 185 liter brandstof x 1.70 = 314€ +40 mrb+40 verzekering= 394€ per maand.

Op meerdere sites geven particuliere rijders aan dat de punto 1.3 mjet 1/24 haalt maar ik zal 2 km schadelijker gaan zitten. Dus waar de fabriek 1/28 aangeeft reken ik met 1/22

2600/22=118 liter brandstof x 1.40= 165€ + 85 mrb+ 60 verzekering=310€ per maand.

Verzekering (all risk) is berekend over een model punto 2011 die meer dan 20000km aflegt.

Als ik mijn Astra nu zou verkopen zou ik over het gerekend model ongeveer 2000 euro bij moeten leggen.
Dat model is dan uit 2011 met rond de 70k op te teller......
« Laatst bewerkt op: 24 september 2013, 20:30:23 door Bryston power »
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Cyrus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 939
  • Alles draait om de eenvoud!
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #961 Gepost op: 24 september 2013, 21:41:54 »
2.600km per maand gaat al hard richting 35.000km/jaar. En voor een correcte berekening van het omslagpunt moet je wel appels met appels vergelijken. Dus niet de Punto afzetten tegen je huidige Astra, maar de Punto diesel tegen een vergelijkbare Punto met 1.4 benzine (T-Jet met 120pk). Die loopt gemiddeld 1:17 tot 1:18 en dan is je nu berekende maandelijkse voordeel van 8 tientjes in het voordeel van de diesel beduidend kleiner met jouw kilometrage.

Immers: je Astra is zwaarder en profiteert nog niet van de zuinige directie benzine-injectie met turbo (wat voor erg zuinige benzinemotoren zorgt).

Anders gezegd: moderne benzinemotoren lopen erg zuinig en kijk dus voor het volledige beeld ook naar het financiële plaatje van een vergelijkbare benzine-Punto en reken dat goed door.

En vergeet niet dat met de a.s. accijnsverhogingen het prijsverschil tussen een liter benzine en een liter diesel minstens € 0,05 per liter kleiner wordt. Dat kan het omslagpunt aardig beïnvloeden.
Groeten,
Edwin

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #962 Gepost op: 24 september 2013, 21:52:13 »
2.600km per maand gaat al hard richting 35.000km/jaar. En voor een correcte berekening van het omslagpunt moet je wel appels met appels vergelijken. Dus niet de Punto afzetten tegen je huidige Astra, maar de Punto diesel tegen een vergelijkbare Punto met 1.4 benzine (T-Jet met 120pk). Die loopt gemiddeld 1:17 tot 1:18 en dan is je nu berekende maandelijkse voordeel van 8 tientjes in het voordeel van de diesel beduidend kleiner met jouw kilometrage.

Immers: je Astra is zwaarder en profiteert nog niet van de zuinige directie benzine-injectie met turbo (wat voor erg zuinige benzinemotoren zorgt).

Anders gezegd: moderne benzinemotoren lopen erg zuinig en kijk dus voor het volledige beeld ook naar het financiële plaatje van een vergelijkbare benzine-Punto en reken dat goed door.

En vergeet niet dat met de a.s. accijnsverhogingen het prijsverschil tussen een liter benzine en een liter diesel minstens € 0,05 per liter kleiner wordt. Dat kan het omslagpunt aardig beïnvloeden.
De punto op benzine haalt geen 1 op 17 maar ook gewoon 1/14 net als de mijne die met zijn eco ook geen 1 op 17 haalt wat de fabriek wel voor schrijft.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #963 Gepost op: 24 september 2013, 22:24:13 »
http://www.autoweek.nl/verbruik/3693/fiat-grande-punto-14-edizione-x-2009

http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/ecotest/fiat/punto-evo-1-4-16v-multiair-turbo-start-stopp-sport/testresultaten-en-specificaties


Nogmaals als een benzine uitvoering 1/15 haalt dan is dat zeer schappelijk. De diesel haalt werkelijk 22 km per liter .
Verder laat ik je zien dat het al vanaf 26000 km per jaar interessant is bij dit type auto en ligt dus 9000 km onder jou kantelpunt. En nogmaals jou kantelpunt klopt op grotere diesels.....laat dat voorop staan.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #964 Gepost op: 24 september 2013, 22:34:05 »
Nou, de benzine zal 1:13 a 14 halen en de diesel 1:17 a 18.

Zie: http://werkelijkverbruik.nl/. Is wel aan de pessimistische kant, maar als uitgangspunt daarom wel goed.

Groet,
Jacco

Cyrus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 939
  • Alles draait om de eenvoud!
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #965 Gepost op: 25 september 2013, 15:28:45 »
@Bryston: ik rekende met ongeveer de verschillen in verbruik zoals Jacco aanhaalt en daardoor kom ik op een dergelijk omslagpunt uit.

Mijn ervaring als ex-wagenparkbeheerder leert dat al die milieuvriendelijke dieseltjes hooguit 1:18 scoren in de praktijk en daarmee gaat een groot gedeelte van het voordeel verloren zodra er MRB betaald dient te gaan worden. Benzine-auto's lijken in de praktijk overigens minder sterk af te wijken van de fabrieksopgave.
Groeten,
Edwin

B3NC0

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 144
  • i'm seeking something that has already found me
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #966 Gepost op: 26 september 2013, 16:16:09 »
binnen 6 weken heb ik mijn Phedra al een jaar , en heb er tegen dan toch een goeie 11DKm bijgezet , net een afspraak gemaakt voor onderhoud tegen dat ik naar de jaarlijks keuring moet .

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #967 Gepost op: 26 september 2013, 16:41:11 »
De laatste jaren kom ik uit op 4000 km per jaar ;D
ADAM    Bryston     DENON

B3NC0

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 144
  • i'm seeking something that has already found me
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #968 Gepost op: 26 september 2013, 16:45:35 »
De laatste jaren kom ik uit op 4000 km per jaar ;D

mijn ouders nog net geen 3Dkm/jaar en rijden een Peugeot Partner indiana 2.0 HDI (zelfde motor dan ik heb in mijn Lancia Phedra maar met 30PK minder) , vind het een beetje zonde ... de partner heeft nu 35Dkm en is van Dec.2004... aan die Km per jaar gaan mijn ouders die nooit versleten krijgen :)

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #969 Gepost op: 26 september 2013, 17:02:57 »
De laatste jaren kom ik uit op 4000 km per jaar ;D

mijn ouders nog net geen 3Dkm/jaar en rijden een Peugeot Partner indiana 2.0 HDI (zelfde motor dan ik heb in mijn Lancia Phedra maar met 30PK minder) , vind het een beetje zonde ... de partner heeft nu 35Dkm en is van Dec.2004... aan die Km per jaar gaan mijn ouders die nooit versleten krijgen :)
Vroeger heb ik wel veel gereden, vele vacanties, familiebezoek in Duitsland etc. Maar er is veel veranderd, ook privé.
Daarbij komt dat ik het ook niet meer zo leuk vind, maar als je, zoals ik, een auto altijd gewend bent wil je ook niet zonder.
Ook is het zo dat ik altijd een hekel heb gehad aan openbaar vervoer ::)  Maar ach, de auto kost niet zo veel en het is erg
gemakkelijk om in te stappen en even een boodschap te doen een paar gemeentes verderop voor dingen die je hier niet hebt,
of familiebezoek :)
ADAM    Bryston     DENON

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #970 Gepost op: 26 september 2013, 22:31:19 »
Oh had ik maar.............

Mijn droom en ooit zal hij uitkomen, dit is voor mij jeugdsentiment mijn pa had zo'n ding in een lekker foute gele kleur en ik was en ben nog steeds verliefd op die dingen....

Mercedes-Benz 200-Klasse 230 Automaat Uitmuntende staat

http://www.autobrink.nl/gebruikte-autos/
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #971 Gepost op: 26 september 2013, 22:41:27 »
Tsja, momenteel zijn ze niet veel meer waard dan 750 euro. Buitenom wat den gek er voor wil geven natuurlijk.

Groet,
Jacco

Thalys

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.675
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #972 Gepost op: 27 september 2013, 09:00:53 »
Ja, de markt voor youngtimer diesels is desastreus in elkaar geklapt.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #973 Gepost op: 27 september 2013, 17:54:13 »
@Bryston: ik rekende met ongeveer de verschillen in verbruik zoals Jacco aanhaalt en daardoor kom ik op een dergelijk omslagpunt uit.

Mijn ervaring als ex-wagenparkbeheerder leert dat al die milieuvriendelijke dieseltjes hooguit 1:18 scoren in de praktijk en daarmee gaat een groot gedeelte van het voordeel verloren zodra er MRB betaald dient te gaan worden. Benzine-auto's lijken in de praktijk overigens minder sterk af te wijken van de fabrieksopgave.

Dan blijft idd benzine/gas een betere keus,zo ben ik ook bij mijn Astra gekomen. Maar goed de Punto komt volgens de gebruikers wat beter uit de bus met wat ik lees op diverse sites.
We moeten er zelf een keer mee gaan proefrijden om te ondervinden wat het  verbruik werkelijk doet. Kom er nog op terug..
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #974 Gepost op: 27 september 2013, 18:27:39 »

Ach het is  bij nu zo heb de laatste 40 jr alles onder de kont gehad wat duur en mooi was van merc tot jaguar,en ik moet terugkijkend opbiechten dat de 2 de hands yaris van 1 liter motorinhoud mij het beste bevalt.Hij is het zuinigste auto'tje van wat ik tot nog toe heb bereden,hij rijd ik denk toch wel 1 op 17 gemiddeld kan ik melden.Ik heb hem nu een half jr in bezit en ik dacht toen ik hem kocht van hij loopt minimaal 1 op 20 maar dat is een utopie,mischien op de autobaan met 80 kmh,dat kan
maar dus niet gemiddeld,dan zuipt ie meer.
In deze yaris zit een soundinstalie in(af fabriek) tegen meerprijs denk ik,maar die klinkt uitstekend! ben normaal in de duurdere auto's die ik had instatie's van meerdere 1000 euro's gewend(becker en bose etc) maar deze yaris soundmachine doet daar niet aan onder.
Hij is trouwens van het bwjr dec 2007 met nog geen 60000 op de teller, particulier gekocht in febr van dit jr.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65