Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 973575 keer)

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #630 Gepost op: 25 juni 2013, 19:02:11 »
ondanks wat nukjes af en toe ben ik er nog steeds dik tevreden mee.. doet het altijd, voor weinig, bijna 7 jr alweer  :yeah:
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #631 Gepost op: 26 juni 2013, 10:18:29 »
Heel interessant indeed, ik ga eens kijken of ik meer van dergelijke testen kan vinden. Jammer dat in deze test juist die olieen eruit komen die we hier niet zomaar hebben. Ook de samenstelling ervan is lastig te vinden.

Is ook wel logisch. Als ik een heel goede motorolie maakte zou ik de samenstelling ook niet aan jan en alleman bekend maken...

Citaat
De originele olie (MB 000 989 33 01) wordt normaliter ingeschaald als 10W-40 en dat roept iedereen dan ook. Ik wil originele olie inkieperen en ben zodoende op zoek gegaan naar de samenstelling ervan. Waarbij ik de aanname doe dat men er destijds over heeft nagedacht. Wellicht dat die originele MB olie ook wel grote gaten zou hebben achtergelaten zoals in het artikel te zien is. Opvallend in dat artikel is dat de Shell Helix Ultra 5W-40 er zo beroerd uit komt, deze olie komt qua additieven erg dicht in de buurt van de MB olie...

Men zal er destijds best over nagedacht hebben, maar ik durf aan te nemen dat motorolie in de afgelopen 30 jaar beter geworden is. Me dunkt dus dat je beter voor een goed presterende motorolie kunt kiezen die binnen de specificaties van MB valt dan de originele (en vermoedelijk minder goede) olie te benaderen.

Ik heb trouwens onlangs de drijfstanglagers en –bouten, krukaskeerringen, distributiekettinggeleiders en nog wat spul vervangen aan het nieuwe blok dat in mijn BMW komt te liggen. Hopelijk is die over een weekje of drie weer rijklaar. Dan gooi ik er gewoon Valvoline 10W40 in hoor  ;)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #632 Gepost op: 26 juni 2013, 13:10:59 »
 ;D Nu zijn we in een cirkelredenatie gekomen. Want wat is dan de betere olie? Momenteel heb ik een ruime voorraad Kroon oil Emperol 5W-40 klaar staan om erin te kieperen. Zitten de originele bestanddelen in plus nog heel wat meer verbeterder additieven. Ik verwacht niet geheel ontoevallig ook de eerste keuze van Kroon olie zelf.

Klinkt goed van die BMW. Ik hoop dat het inderdaad allemaal gaat lukken, heeft te lang stilgestaan.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #634 Gepost op: 27 juni 2013, 18:54:26 »
Vandaag van http://www.te-taxiteile.com/ een doos met inhoud gekregen: een oliefilter, een riemspanner met schokdemper en een multiriem. Nu alleen op youtube eens kijken hoe ik eea moet aanpakken.

Groet,
Jacco

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.523
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #635 Gepost op: 27 juni 2013, 18:58:10 »
Vandaag van http://www.te-taxiteile.com/ een doos met inhoud gekregen: een oliefilter, een riemspanner met schokdemper en een multiriem. Nu alleen op youtube eens kijken hoe ik eea moet aanpakken.

Groet,
Jacco

Multiriem is makkelijk, spanner losdraaien ( even aftekenen tot waar hij aangedraaid zat) en komt er vanzelf af.....
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #636 Gepost op: 27 juni 2013, 19:00:45 »
 ;D Als jij het zegt. De spanner heb ik compleet nieuw besteld dus ik weet niet of ik jouw methode kan volgen. Vraag mij ook af of ik speciaal gereedschap nodig heb.

Groet,
Jacco

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.523
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #637 Gepost op: 27 juni 2013, 19:06:01 »
Nee gewoon sleutel werk of in het slechtste geval torxdop. Zit er een onderrol als spanner?
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2013, 19:07:51 door Bryston power »
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #638 Gepost op: 27 juni 2013, 20:10:29 »
Wanneer is het een onderrol?

Hier het pakket wat met de multiriem te maken heeft:


Hier het olieververspakket:


En hier de goodies (klein busje WD40, isolatietape en metalen ventieldoppen):


Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2013, 20:12:59 door dekkersj »

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.523
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #639 Gepost op: 27 juni 2013, 20:23:05 »
Dat is een onderrol tevens spanner welke tegen de buitenkant van de riem aanduwt. Pak een balkje en duw de spanner weg zodoende komt de riem vrij. Met behulp van een schroevendraaier welke je tussen de polie en de riem houdt draai je in tegengestelde draairichting de oude riem eraf. Geen torx zo te zien dus een dopsleutel is voldoende om de klus te klaren....
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #640 Gepost op: 27 juni 2013, 21:09:17 »
Oliefilter vervangen voor oa M102 motor:

190E 300E 103 Engine Oil and Filter Change Tips by Kent Bergsma

Groet,
Jacco

Thalys

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.675
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #641 Gepost op: 28 juni 2013, 08:35:07 »
Gisteren het dak van de cabrio weer geimpregneerd. En het interieur behandeld met Nanolex.

Dan loopt water zo van je stoelen af, is het vuilafstotend geworden, enz. Ook een soort impregnatie. De voorstoelen, achterbank en alle zijpanelen gedaan.

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #642 Gepost op: 28 juni 2013, 12:05:04 »
zoveel lekkage met een cabrio dan??  :o ;)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Thalys

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.675
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #643 Gepost op: 28 juni 2013, 12:11:19 »
Nee, hoor. Maar als preventie  ;D Als je soms de deur opendoet, en het heeft geregend, kunnen er druppels op je bekleding vallen, en die laten bij opdrogen nare kringen na.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2013, 14:06:54 door Thalys »

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #644 Gepost op: 28 juni 2013, 13:01:31 »
;D Nu zijn we in een cirkelredenatie gekomen. Want wat is dan de betere olie? Momenteel heb ik een ruime voorraad Kroon oil Emperol 5W-40 klaar staan om erin te kieperen. Zitten de originele bestanddelen in plus nog heel wat meer verbeterder additieven. Ik verwacht niet geheel ontoevallig ook de eerste keuze van Kroon olie zelf.

Een vraag die ík niet kan beantwoorden... Maar Kroon lijkt me prima spul  ;)

Citaat
Klinkt goed van die BMW. Ik hoop dat het inderdaad allemaal gaat lukken, heeft te lang stilgestaan.

Dat klopt!