Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 972476 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #585 Gepost op: 16 juni 2013, 21:05:02 »
Ja, een steentje kan immers genoeg zijn.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.077
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #586 Gepost op: 16 juni 2013, 21:07:14 »
Ai, da's botte pech.

Groet, Mark :-\
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #587 Gepost op: 18 juni 2013, 21:26:25 »
Weet er iemand heel toevallig hoe dik de minimale smeerfilm is van de olie in mijn W124 M102.982 motor?  ;D (ik verwacht geen antwoord overigens)

Gister en vandaag me weer eens beziggehouden met olie. Kinematische en dynamische viscositeiten om precies te zijn. Ook de data sheet opgesnord van de originele olie (leek mij een aardig startpunt) en geleerd dat er Zinkdialkyldithiophosphat en Alkylphenol in zit als additieven. Nu alleen nog de kin viscositeit bij 100 graden en ik kan de dynamische viscositeit bij 15 graden (koude start) uitrekenen. Om zodoende te convergeren naar een verantwoord alternatief. "Doe er maar 10W40 in", vind ik zo makkelijk...

Groet,
Jacco

Thalys

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.675
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #588 Gepost op: 19 juni 2013, 10:46:47 »
Volgens mij is 10W40 echt wel goed, hoor. Het is ook al een wat oudere motorblok. Alle motoren van na grofweg 1980 kunnen dat aan. 5W40 of 15W40 zou ook kunnen, en als je alleen in zomer er mee zou rijden, kun je zelfs nog uitwijken naar 20W50. Olie met het kenmerk 0W40 lijkt mij te dun. Oudere motoren hebben wat grotere toleranties, dus zou je een hoger olieverbruik kunnen krijgen.

Ik gebruik nooit een full-syntheet "long life"olie, zoals een 5W30. Zelfs niet in onze A2. En ik hou gewoon ook plm 10.000 KM aan voor een oliewissel bij een kleine beurt en 20.000 KM voor een grote beurt.  Dan gaat ook het oliefilter mee.

Dus ik hou voor beide Audi's 10W40 aan (olieverbuik haast nihil bij beide auto's, nog geen halve liter op de 5000 KM) en mijn Opeltjes 15W40 (hetgeen Opel ook voorschrijft). En bij deze gebruk ik gewoon "basis"olie, want daarvan ligt de classificaties al hoger dan dat toentertijd werd voorgeschreven door Opel.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2013, 10:55:48 door Thalys »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #589 Gepost op: 19 juni 2013, 11:17:58 »
Voor mijn BMW 6-cilinder kon ik volgens opgave BMW Duistland 5-W40 als beste gebruiken. Hun uitleg hierbij was dat 5W40 dunner is en dus sneller bij een koude start op de plekken is waar het moet smeren... Ik vond deze logica wel aannemelijk, en gebruikte dit dus altijd....
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #590 Gepost op: 19 juni 2013, 12:50:04 »
Weet er iemand heel toevallig hoe dik de minimale smeerfilm is van de olie in mijn W124 M102.982 motor?  ;D (ik verwacht geen antwoord overigens)


Groet,
Jacco

Da's dan jammer want ik weet het antwoord.

Ja...dat zou wat zijn zeg. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #591 Gepost op: 19 juni 2013, 13:04:58 »
Die koude start logica volg ik ook en ik neig ook naar een dunne olie bij koudstart. Die overigens maar een paar minuten duurt, want na korte tijd heeft ie de viscositeit bij 80 a 90 graden en dan maakt het allemaal weer weinig uit. Moet alleen niet te dun worden dat er speling komt op de te smeren onderdelen. Vandaar mijn vraag van minimale smeerfilmdikte.

Waar ik ook achter ben, is dat er een tweetal additieven zijn toegevoegd en die zou ik in een vervangende olie ook graag zien terugkomen. Ook in die hoeveelheden.

Groet,
Jacco

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #592 Gepost op: 19 juni 2013, 13:39:31 »
Weet er iemand heel toevallig hoe dik de minimale smeerfilm is van de olie in mijn W124 M102.982 motor?  ;D (ik verwacht geen antwoord overigens)


Groet,
Jacco

Da's dan jammer want ik weet het antwoord.

Ja...dat zou wat zijn zeg. ;D

Gr Hans
:rofl: :rofl: :rofl:

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #593 Gepost op: 19 juni 2013, 15:21:05 »
Weet er iemand heel toevallig hoe dik de minimale smeerfilm is van de olie in mijn W124 M102.982 motor?  ;D (ik verwacht geen antwoord overigens)


Groet,
Jacco

Da's dan jammer want ik weet het antwoord.

Ja...dat zou wat zijn zeg. ;D

Gr Hans

Guhweldig  ;D   :wave:
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #594 Gepost op: 19 juni 2013, 15:30:20 »
ik heb begrepen dat dat in de orde van 1 mu is oftewel een aantal moleculen dik in feite.
Maarrr  omdat olie ook in de cylinderwanden trekt is dat niet eenduidig aan te geven. Tegenwoordig worden cylinderwanden gecoat met div. materialen waar kleine putjes/porien in zitten om olie in te kunnen opslaan wat tal van voordelen biedt.
Mss heb je hier iets aan:
http://books.google.nl/books?id=burjo-lvcVgC&pg=PA87&lpg=PA87&dq=dikte+oliefilm&source=bl&ots=WDOQ5drNcW&sig=erfSgcwFhdA7s-QIDyYNuEuSz0I&hl=nl&sa=X&ei=o7LBUcLFMMiktAac-IGIDw&ved=0CC8Q6AEwAA#v=onepage&q=dikte%20oliefilm&f=false
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2013, 15:35:57 door jaap »
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #595 Gepost op: 19 juni 2013, 17:05:45 »
Dank je, staan nuttige dingen in. Het gaat er inderdaad om dat het niet te dun wordt allemaal zodat er geschraapt wordt of zelfs speling ontstaat. De speoling qua keuze voor olie wordt overigens vrij dun als ik ga zoeken op de additieven alkylfenol en zddp. Kom ik op 5W40 olieen uit.

Groet,
Jacco

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #596 Gepost op: 19 juni 2013, 17:50:02 »
5w 30 is op zich ook niet verkeerd maar is mss te 'modern' voor jouw blok. Lichtloop olien verminderen het benzineverbruik merkbaar tov 10 of 15w. Volsyntheet raad ik je af overigens. Halfsyntheet is daarentegen prima en goedkoop bij een, bijv, lidl.
Wij rijden zelf al jaaaaaaaaaaaren met die olie in zowel motoren als auto's.. nog nooit problemen gehad of verhoogde slijtage bemerkt. Sterker nog, door een mechanisch defekt moest ik de nokkenassen van m'n motor demonteren en die hadden ruim een ton gelopen, wat al vrij uitzonderlijk is voor dit type motor bij deze km-stand, en absoluut geen slijtage of afzettingen whatsoever te zien. Alles was brandschoon binnenin en dus kon alles, tot groot ongeloof van de merkenclub waar ik bij zat, zo weer gemonteerd worden.  8)
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2013, 17:54:06 door jaap »
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #597 Gepost op: 19 juni 2013, 22:41:22 »
Een 5W30 heb ik nog niet kunnen vinden met zddp en alkylfenol additief. En waarom eigenlijk geen volsyntheet?

Groet,
Jacco

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #598 Gepost op: 20 juni 2013, 08:28:05 »
gezien het bouwjaar van de auto zijn sommige materialen mogelijk niet geschikt om deze olie te kunnen verdragen. Daarnaast heeft een volsyntheet sterk reinigende eigenschappen waardoor bepaalde koolafzettingen, die in de loop der tijd zich gevormd hebben, los kunnen komen en de boel kunnen verstoppen. Als dit bij zuigerveren of klephoedjes bijv. gebeurt giert zomaar je olieverbruik de pan uit. Deze ervaring heb ik zelf ook gehad met 2 motoren en terug naar mineraal of halfsyntheet helpt dan niet meer..
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #599 Gepost op: 20 juni 2013, 10:49:05 »
Inderdaad, je merkt het aan het verbruik. Dat is bij mij nog dik in orde en verder ie ie redelijk schoon. Voor mij is een volsyntheet een goede optie, behalve dan dat er bepaalde additieven in moeten zitten als ik de originele olie wil benaderen. Dat blijkt nog niet zo gemakkelijk te zijn.

Groet,
Jacco