Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 966433 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #540 Gepost op: 09 mei 2013, 11:33:58 »
Ik parkeer het hier maar even. De laatste tijd veel ophef over zogenaamd vervuilende auto's waarbij de indruk gewekt wordt dat nieuwe auto's zo goed zouden zijn. Even kort de bocht en zonder de andere vervuilende componenten beschouwd (daar schijnt toch vooral niet naar gekeken te worden  :think: ), zou het verschil in CO2 zo groot zijn dat de fabricage van nieuwe auto's gerechtvaardigd is... De ANWB schrijft in de Kampioen van mei 2013 een artikel, een Autovraag, waaruit blijkt dat de fabrieksopgave qua verbruik 25 tot 37% ten negatieve afwijkt. Hier een scan met wat getallen erbij:


In de laatste kolom de afwijking in procenten en ik heb erbij geschreven hoeveel gram CO2 uitstoot per km dat inhoudt. Grofweg 140 - 170 gram CO2 per km dus. Ik heb er ook bij geschreven wat een tweetal MB's er aan CO2 uit stoten. Die 230E loopt op lpg en is mijn huidige auto, en die 200D is zo'n typische stinkdiesel. Best ontnuchterend.

Wil je weten wat het werkelijke verbruik is van moderne vehicles: hier een aardige database op basis van tankgegevens.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #541 Gepost op: 09 mei 2013, 13:13:56 »
De gegevens m.b.t. mijn Ster:


Norm verbruik  6,8 l/100 km
Travelcard verbruik  9,1 l/100 km
CO2 fabrieksopgave  163 gr/km
CO2 praktijk  216 gr/km

 :o


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #542 Gepost op: 09 mei 2013, 13:18:14 »
Stinkbenzine!  ;D

Groet,
Jacco

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #543 Gepost op: 09 mei 2013, 13:19:45 »
Mijn auto is waarschijnlijk zo schoon dat ie niet in de lijst staat  8) 8) ;D
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Cyrus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 939
  • Alles draait om de eenvoud!
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #544 Gepost op: 09 mei 2013, 13:28:15 »
Mijn BMW 3-serie E91 met 2-liter benzine en automaat:  normverbruik 6,5l/100km, praktijkverbruik 7,1-7,8 l/100km, afhankelijk van de hoeveelheid stads- en filekilometers.

Daar klaag ik niet over: bij mijn ex-Skoda Octavia TDI lag het beduidend verder uit elkaar. Normverbruik 5,3 l/100km, praktijk 6,5-7 l/100km. Het Efficient Dynamics systeem van BMW doet kennelijk goed haar werk.
Groeten,
Edwin

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #545 Gepost op: 09 mei 2013, 13:34:42 »
Mijn BMW 3-serie E91 met 2-liter benzine en automaat:  normverbruik 6,5l/100km, praktijkverbruik 7,1-7,8 l/100km, afhankelijk van de hoeveelheid stads- en filekilometers.

Daar klaag ik niet over: bij mijn ex-Skoda Octavia TDI lag het beduidend verder uit elkaar. Normverbruik 5,3 l/100km, praktijk 6,5-7 l/100km. Het Efficient Dynamics systeem van BMW doet kennelijk goed haar werk.
Dat is voor een 2-liter motor inderdaad erg netjes.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #546 Gepost op: 09 mei 2013, 13:40:34 »
En automaat.

Nu zijn de huidige "automaten" natuurlijk veel geavanceerder dan voorheen, maar toch.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #547 Gepost op: 10 mei 2013, 10:12:33 »
Misschien mijn dommigheid, maar als je een liter benzine verbrandt, dan komt daar toch een vaste hoeveelheid CO2 vanaf? Ongeacht of je dat in een opgepimpte 3 cilinder 0,9 liter of een V6 3,2 liter motor doet? Waardoor alleen het verbruik per km. bepaalt hoeveel gram je per km. uitstoot?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #548 Gepost op: 10 mei 2013, 10:33:02 »
Klopt, verbruik is inderdaad de maat voor de co2 uitstoot. De aanname is alleen dat de katalysator goed genoeg werkt (die zet alles om in co2). De nox uitstoot en eventueel andere schadelijke stoffen hebben meer te maken met een goede afstelling van de verbranding. Zo kan het zo zijn dat een slecht afgestelde benzinemotor op lpg meer vervuilt qua NOx dan dat ie deed voordat hij omgebouwd was. In veel gevallen is dat helaas ook zo bij ongeregelde G2 systemen.

Maar CO2 uitstoot heeft alles te maken met verbruik.

Groet,
Jacco

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #549 Gepost op: 10 mei 2013, 15:33:23 »

Ik hoef 'm absoluut niet, maar ik wil wel opmerken dat hij belachelijk netjes is voor die kilometerstand!
In elk geval op de foto :).
Het is niet mijn soort auto, maar wel een 'safe bet'.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #550 Gepost op: 10 mei 2013, 19:27:47 »
De foto was uit 2009, nu ziet hij er zo uit:



Maar ik heb hem vandaag verkocht aan iemand die twee straten verderop woont, inderdaad als 'safe bet'. Hij heeft hem bij een bevriende garage laten checken. De garagist zei tegen de koper: "als je hem weg doet, neem ik hem wel van je over".

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #551 Gepost op: 11 mei 2013, 10:13:24 »
Mooi zo!  :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #552 Gepost op: 13 mei 2013, 22:26:48 »
Condensor defect.  Morgen weer een gekoelde voiture.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #553 Gepost op: 13 mei 2013, 23:43:23 »
Klinkt bekend, heb ook eens een auto met airco gehad.

Hier weinig nieuws te melden mbt de brute Benz. Vandaag heeft ie weer braaf zijn kilometers afgelegd.

Groet,
Jacco

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #554 Gepost op: 14 mei 2013, 10:30:35 »
Maar CO2 uitstoot heeft alles te maken met verbruik.

Groet,
Jacco

Dus auto's die meer CO2 uitstoten dan de fabrieksopgave, verbruiken gewoon meer dan door de fabrikant opgegeven is. Oftewel, bijvoorbeeld zo'n VW UP verstookt in de praktijk pakweg 30% meer brandstof dan de officiële cijfers aangeven.