Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 966344 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3540 Gepost op: 09 april 2019, 13:51:41 »
Vandaag maar weer eens het blinkend zomerschoeisel laten monteren.  Staat goed.



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3541 Gepost op: 19 april 2019, 07:24:55 »
Naar aanleiding van een postjes wisseling over auto onderhoud elders op dit forum wil ik hier in dit draadje toch even een en ander neer pennen / typen hier.

Met de oudere auto's zonder down sized engines en zonder diverse complexe veiligheids voorzieningen is het misschien nog een goed idee om onderhoud zelf of beun de haas te laten doen.  Ik zeg misschien.  Ook een oude auto heeft goed onderhoud nodig.
Maar..............zeg ik met enige twijfel.
Als het goed gebeurt dan lijkt me de veiligheid en de levensduur van de auto niet in het geding te komen.

Maar het volgende voorbeeld laat toch zien dat beunen en zelf aanrommelen kan zorgen voor zeer dure reparaties en is goedkoop hele erge duurkoop.
Er is een Ford Ecoboost motor 1.0 3cilinder welke de distributie en oliepomp aandrijft met twee getande riemen.
Deze riemen draaien mee in de motorolie.
Ford heeft die keuze gemaakt omdat een riem stiller is dan een ketting. En ze wilde een lange levensduur.  Ik meen dat de garantie  200.000 kilometer is en 10 jaar.
Voorwaarde is dat de auto elke 20.000 kilometer of minimaal 1 x per jaar verse olie krijgt.
Die olie moet! aan zeer specifieke voorwaarden voldoen.
De auto waar het over gaat was inmiddels overgegaan naar het tweede hands circuit en bij een nieuwe eigenaar gekomen.
Deze vond dat op tijd onderhoud onzin is en vond ook dat olie gewoon olie is.
Beun heeft een beurtje uitgevoerd.
Na een paar duizend kilometer brandde ineens het oliedruk lampje op het dashboard.  Gelukkig meteen aan de kant en motor uit.
Motorschade is gelukkig voorkomen maar had ook anders af kunnen lopen.

Wat was de oorzaak?
De verkeerde olie had het materiaal van de getande riemen gedeeltelijk opgelost.  Er waren zelfs al tanden weg.  De distributie stond op het punt om te verspringen, met alle gevolgen voor de zuigers en kleppen.
Maar waarom was de oliedruk dan weg?
Het opgeloste materiaal van de riem zat allemaal in de oliepomp.  Deze zat verstopt.

Dus het goedkoop laten regelen van een olieverversing bij beun de haas met "verstand" van zaken had een totaal schade voor de motor kunnen veroorzaken.
Nu bleef het beperkt tot het vervangen van de riemen , het vervangen van de oliepomp , het spoelen van de motor.
Uren arbeidsloon en nieuwe onderdelen.

Dus wat is nu duurder?  Slecht en of verkeerd onderhoud of gewoon volgens voorschrift bij de dealer?
Zeg het maar.

Mijn moderne auto gaat op tijd naar de dealer voor het juiste onderhoud met de juiste spullen en de juiste kennis.
Het gaat mij heel veel te ver om de merkdealer elke keer weer voor oplichters uit te maken.
Ik heb al jaren een zeer goede relatie met Renault Bochane te Veenendaal en zij voeren alles volgens afspraak uit.

Ik heb alle begrip voor het feit  als er een auto moet zijn om op de werkplek te komen of andere redenen en er is weinig budget  je op zoek gaat naar goedkoper onderhoud.  Of zelfs onderhoud overslaat.
Auto rijden geeft vrijheid en comfort. Weet ik. Ik heb zelf zo'n ding. Ben er erg blij mee.
Auto rijden kost ook gewoon veel geld. 
Een veilige goed rijdende auto is een goed onderhouden auto volgens voorschrift met de juiste spullen en met kennis van zaken.

Een ieder moet het zelf weten.  Maar ik heb mijn keus gemaakt.
Op tijd bij de juiste kilometerstand het juiste onderhoud.

Kijk maar eens naar de filmpjes bij autoweek met als thema klokje rond.
Daar komen vaak leuke dikke auto's voorbij met flinke kilometerstanden. 
Het onderhoud wordt vaak zelf gedaan of door een "mannetje".
Dit omdat er geen budget is om echt onderhoud te laten doen bij de dealer.  Onderdelen en onderhoud is vaak duur tot zeer duur voor een dikke BMW of Audi of Mercedes.
De staat van de auto is technisch vaak matig.  Lekkage. Versleten remmen. Slecht of niet optimaal werkende motor of versnellingsbak etc etc.

Bovenstaande wilde ik even kwijt.

Marcel

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3542 Gepost op: 19 april 2019, 23:49:34 »
Met de huidige apk norm en het besef dat elke automobilist zijn verantwoordelijk neemt ook qua onderhoud kan er naar mijn idee weinig fout gaan.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3543 Gepost op: 20 april 2019, 00:31:40 »
Wat was de oorzaak?
De verkeerde olie ........................

Ik kocht aan de andere kant van het land een Opel GTC.  Op dat moment stond er geen andere met dezelfde opties in de buurt en daarom de auto gekocht.  Daags na het ophalen constateerde ik bij de koude start een rateltje.  Omdat de garantie bij elke Opeldealer uitgevoerd kan worden, de auto aangeboden bij een vestiging in Ede.  Deze constateerde dat het laatste beurtje bij een vakgarage uitgevoerd was en dat zij er verkeerde olie in gedaan hadden, hetgeen de oorzaak van de rammel was.  Keurig netjes opgelost (kettingen en tandwielen vervangen) en ik was blij dat de rekening a 1300,00 Euro doorgestuurd werd naar de garage die de auto geleverd had.

Goed onderhoud mag dan wat kosten maar daar krijg je ook wel wat voor terug (mobiliteitsgarantie, het vervangen van onderdelen onder garantie, juiste updates e.d.).


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3544 Gepost op: 20 april 2019, 11:00:40 »
Ik weet nog dat onze Punto Sporting ( Wat een lekker ding was dat! ) het rustigste en het mooiste liep met Castrol Magnatec.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2019, 11:03:04 door Johndv »
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3545 Gepost op: 20 april 2019, 12:25:03 »
Onder de motorkap van de Donkervoort zat een aantal stickers met gebruikte olie, koelvloeistof en remvloeistof. Dat vind ik een prima plan. Vermelde olie wordt intussen niet meer gemaakt maar er is een opvolger van het zelfde merk met betere specs. Die gaat er dus de volgende keer in.
Je kunt een groot deel van het onderhoud best zelf doen als je weet waar je mee bezig bent. Beter dan een beun de haas die er olie in kiept die hij toevallig goedkoop kon krijgen.
Remvloeistof ben ik altijd voorzichtig mee. Heb een keer flink fading gehad en dat wil ik niet nogeens meemaken. Minimaal 1x per jaar vochtpercentage meten, dan weet je waar je aan toe bent.
De UP! Heeft twee weken geleden een grote beurt gehad bij de garage : 250 euro, daar kun je niet voor tobben. Hij slurpte dankbaar de nieuwe goudgele olie op! De Caddy gaat over een paar weken, ook gewoon naar de garage. De Micra houd ik zelf bij, wel volgens onderhoudsschema, soms iets vaker als dat zo uitkomt. Ding maakt erg weinig kilometers dus veel werk heb ik daar niet aan. Bougies zagen er zelfs na 30.000 km nog prima uit, toch maar vervangen. De Donkervoort verwen ik zelf, waarschijnlijk meer dan nodig, maar het is tenslotte een hobby.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3546 Gepost op: 20 april 2019, 14:16:07 »
Onder de motorkap van de Donkervoort zat een aantal stickers met gebruikte olie, koelvloeistof en remvloeistof. Dat vind ik een prima plan. Vermelde olie wordt intussen niet meer gemaakt maar er is een opvolger van het zelfde merk met betere specs. Die gaat er dus de volgende keer in.
Je kunt een groot deel van het onderhoud best zelf doen als je weet waar je mee bezig bent. Beter dan een beun de haas die er olie in kiept die hij toevallig goedkoop kon krijgen.
Remvloeistof ben ik altijd voorzichtig mee. Heb een keer flink fading gehad en dat wil ik niet nogeens meemaken. Minimaal 1x per jaar vochtpercentage meten, dan weet je waar je aan toe bent.
De UP! Heeft twee weken geleden een grote beurt gehad bij de garage : 250 euro, daar kun je niet voor tobben. Hij slurpte dankbaar de nieuwe goudgele olie op! De Caddy gaat over een paar weken, ook gewoon naar de garage. De Micra houd ik zelf bij, wel volgens onderhoudsschema, soms iets vaker als dat zo uitkomt. Ding maakt erg weinig kilometers dus veel werk heb ik daar niet aan. Bougies zagen er zelfs na 30.000 km nog prima uit, toch maar vervangen. De Donkervoort verwen ik zelf, waarschijnlijk meer dan nodig, maar het is tenslotte een hobby.


Groeten, Ando.

Ando is gewoon de typische beunhaas,je hebt gewoon goede en slechte beunhazen.hij kijkt wel uit om zijn donkervoort
naar de dealer te brengen voor een grote beurt want dat gaat te veel kosten of niet Ando?
Met jouw keuze van olie zit je al fout,ga jij die olie gebruiken met betere specificatie's en dat is meestal dunnere olie!
Houd gewoon die olie aan van een ford siera 2.0l uit 1995 aan, doe je dat niet dan gaat die motor zweten oftewel lekken.
omdat die 2.0l liter motorblokpakkingen voor dikkere olie gemaakt is, dus ook geen fullsynthese aankan.
En ga toekomstig brammetje niet uitmaken voor moordenaar want dat doe je indirect wel in jouw vorige post :neenee:
« Laatst bewerkt op: 20 april 2019, 15:09:14 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3547 Gepost op: 20 april 2019, 15:14:51 »
Bram, ik denk dat je je vergist. Dit is geen standaard Sierra blok, alleen het gietstuk van Ford is gebruikt. Motorblok heeft nog nooit iets anders dan vol-synthetische olie gezien. En dat is netjes vermeld onder de motorkap. En dan ben ik geen eigenwijze beun de haas die er andere olie in gaat kiepen omdat ik denk het beter te weten dan Carly.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3548 Gepost op: 20 april 2019, 22:23:41 »
Bram, ik denk dat je je vergist. Dit is geen standaard Sierra blok, alleen het gietstuk van Ford is gebruikt. Motorblok heeft nog nooit iets anders dan vol-synthetische olie gezien. En dat is netjes vermeld onder de motorkap. En dan ben ik geen eigenwijze beun de haas die er andere olie in gaat kiepen omdat ik denk het beter te weten dan Carly.


Groeten, Ando.

Ando een 15w40 is al kritisch voor dat blok de nieuwere 0w20 is zo dun als water dat gaat zweten! en de motor levert

meer kabaal. ga je maar goed informeren en uitsluitend bij mensen die zo'n donkervoort met fordmotor bezitten,en zelfs

dan heb je kans dat die dat helemaal niet weten. veel mensen hebben de neiging om er olie in te doen van deze tijd en dat

is bij motorblokken van ± 20/25 jr oud uit den bose. meestal gaat het motorblok zweten en dat gaat niet meer over ook al

verwijder je de dunne olie en  overgaat op de goede dikte want de lekage is dan blijvend!

Of je moet het motorblok een nieuwe pakking geven en dan pas houd het op,dus kijk uit. :police:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3549 Gepost op: 20 april 2019, 22:46:56 »
Beste Bram, Carly heeft destijds dit motorblok opgebouwd en er gaat de olie in die hij/zij adviseerd....


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3550 Gepost op: 20 april 2019, 23:11:47 »

Voor als je geïnteresseerd bent, dit is de olie.


En dit is Carly.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3551 Gepost op: 20 april 2019, 23:15:11 »

Voor als je geïnteresseerd bent, dit is de olie.


En dit is Carly.


Groeten, Ando.

Gezien haar huisje+auto'tje word dat een prijzig apk'tje dacht ik zo. :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3552 Gepost op: 20 april 2019, 23:17:13 »

Voor als je geïnteresseerd bent, dit is de olie.


En dit is Carly.


Groeten, Ando.

Gezien haar huisje+auto'tje word dat een prijzig apk'tje dacht ik zo. :think:
Carly doet geen APKtjes, is één van de beste tuners in NL en huistuner van BMW...
Maar dat wist jij toch wel Bram?


Groeten, Ando.
Science is no democracy

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3553 Gepost op: 20 april 2019, 23:42:47 »

Wist ik echt niet! de mijne is goedkoper buiten het verversen om ververst ze mijn body ook nog,kun je nagaan!

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3554 Gepost op: 21 april 2019, 00:07:46 »

Wist ik echt niet! de mijne is goedkoper buiten het verversen om ververst ze mijn body ook nog,kun je nagaan!

Haha als dat geen beun de haas praktijken zijn!


Groeten, Ando.
Science is no democracy