Onder de motorkap van de Donkervoort zat een aantal stickers met gebruikte olie, koelvloeistof en remvloeistof. Dat vind ik een prima plan. Vermelde olie wordt intussen niet meer gemaakt maar er is een opvolger van het zelfde merk met betere specs. Die gaat er dus de volgende keer in.
Je kunt een groot deel van het onderhoud best zelf doen als je weet waar je mee bezig bent. Beter dan een beun de haas die er olie in kiept die hij toevallig goedkoop kon krijgen.
Remvloeistof ben ik altijd voorzichtig mee. Heb een keer flink fading gehad en dat wil ik niet nogeens meemaken. Minimaal 1x per jaar vochtpercentage meten, dan weet je waar je aan toe bent.
De UP! Heeft twee weken geleden een grote beurt gehad bij de garage : 250 euro, daar kun je niet voor tobben. Hij slurpte dankbaar de nieuwe goudgele olie op! De Caddy gaat over een paar weken, ook gewoon naar de garage. De Micra houd ik zelf bij, wel volgens onderhoudsschema, soms iets vaker als dat zo uitkomt. Ding maakt erg weinig kilometers dus veel werk heb ik daar niet aan. Bougies zagen er zelfs na 30.000 km nog prima uit, toch maar vervangen. De Donkervoort verwen ik zelf, waarschijnlijk meer dan nodig, maar het is tenslotte een hobby.
Groeten, Ando.