Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 966428 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3135 Gepost op: 20 juni 2018, 22:01:58 »
Nou, ik zou max 30.000 km aanhouden. Dus tussen 25k en 30k is niet onverstandig. Ik heb daar zo'n pomp voor gekocht, kun je via de oliepeilstok opening de olie opzuigen. Is ideaal voor de tussentijdse verversingen (mocht je die hebben of zelf willen), en 1 keer per jaar is het feest: filter + reinigen.

En inderdaad zijn de korte stukjes de boosdoener, houd minimaal 30 km aan om de boel goed door te warmen.

Groet,
Jacco

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3136 Gepost op: 20 juni 2018, 22:13:36 »
De teller staat op 33.500. Er is bij 30.000 olie ververst.
Verder ga ik me niet bemoeien met het onderhoudsschema van Renault.
Hij zit tot 90.000 in een reeds betaald onderhoudsschema plus garantie.
En de motor krijgt regelmatig ritjes van 30 km en zeker meer te verwerken.

Er wordt door mij altijd netjes warm gereden en inderdaad pas na ongeveer 25 tot 35 km gaat het het toerental boven de 3000 uitkomen.
Tevens ook niet de fout maken om veel te laag in de rpmmetjes te gaan rijden.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3137 Gepost op: 20 juni 2018, 22:18:57 »
Zelf weten, niet mijn probleem ;D Volgens mij is het 30k of 24 maanden, net wat eerder komt. Alhoewel het verstandig is om niet 2 jaar te wachten overigens.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3138 Gepost op: 20 juni 2018, 22:33:33 »
De T5 heeft na de leaseperiode van 4 jaar nooit een beurt meer gehad. Alleen wat longlife olie bijvullen als dat nodig was. Dat heeft hij probleemloos 13 jaar en 265k km volgehouden....

De Donkervoort ben ik dan wel weer zuiniger op, die krijgt meer dan gemiddeld onderhoud. Olie en filter doe ik overigens gewoon thuis, moet m wel even opkrikken om het tijltje er onder te krijgen....


Groeten, Ando.
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3139 Gepost op: 20 juni 2018, 22:42:34 »
Dan zal die T5 behoorlijk vervuild zijn geweest. Gelukkig plek zat intern dus veel last heb je er nog niet van tot 2 a 3 ton. Met wat mazzel houdt ie het nog wat langer uit. Maar goed onderhoud is een ander verhaal.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3140 Gepost op: 21 juni 2018, 07:50:06 »
Goed onderhoud was het zeker niet, eerder geen onderhoud...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3141 Gepost op: 21 juni 2018, 11:09:55 »
Ik snap zeker wel dat black sludge en white sludge een flink probleem kunnen vormen voor je motor.
Smering en bescherming van diverse onderdelen kan dan op verschillende manieren in ernstig gevaar komen.

Motorolie heeft als functie smeren , koelen, beschermen en geluidsdemping.

Smeren lijkt me duidelijk en koelen lijkt me ook nogal duidelijk.  Geluidsdemping laten we verder buiten beschouwing.
Elke goede motorolie is in staat om bij normale belasting en motortemperaturen een smeerfilm in stand te houden.

Dan het beschermen.
Motorolie moet er voor zorgen dat onderdelen niet kunnen gaan oxideren (white sludge) of vervuilen (black sludge).
Zeker bij het rijden van kleine stukjes waarbij de motor niet op temperatuur komt en met een rijke inspuiting van brandstof draait en de olie niet op temperatuur komt is er gevaar.
Veel roet in de olie en veel onverbrande brandstof en vocht in de olie.
Motorolie is gemaakt om roet zwevend te houden. Daarom wordt olie ook steeds zwarter.
Als je niet op tijd ververst lijkt het me dat de olie verzadigt raakt en het spul zich gaat afzetten.
Dan raken filters en oliekanaaltjes verstopt. Met alle gevolgen die je niet wil.
Komt er te veel vocht en brandstofresten in de olie raakt het zijn beschermende en smerende werking kwijt met als gevolg extra slijtage en oxidatie van onderdelen.
Zeker als je erg veel korte stukjes rijdt en de motor zelden tot nooit voor langere tijd op bedrijfstemperatuur komt dan is het naar mijn mening verstandig om de verversintervallen te verkorten.
Maar als je regelmatig lang genoeg rijdt om alles op temperatuur te laten komen en dat ook nog lang genoeg duurt is er niets aan de hand en kun je de intervallen opgegeven door de fabrikant gewoon aanhouden.
Als ik het goed heb dan gaat de olie vanuit het carter door de oliepomp via het oliefilter de motor in via allerlei kanaaltjes naar waar het zijn moet.
Vervolgens loopt het terug het carter in en begint het rondje opnieuw.
Als je op tijd volgens voorschrift het filter vervangt zorgt dat filter er juist voor dat er geen "grote" stukken roet of andere ellende de motor in kan gaan.
laat je het te lang zitten raakt het verstopt en verlies je oliedruk, en dat wil je niet. Dus volgens voorschrift vervangen voor een origineel filter of van een ander aftermarket merk, van onberispelijke kwaliteit.
Er is rommel op de markt welke niet goed filteren of onvoldoende doorstroming hebben waardoor de oliedruk in gevaar komt.

Zit er veel mayonaise onder de vuldop dan zit het vast ook wel ergens anders.  En dan zou verse olie en spoelen geen kwaad kunnen.
Is er bij inspectie van de motor zwarte rommel te vinden dan is verse olie en spoelen ook wel een goed idee.
Als de oude olie roetzwart en stroperig is dan zou je er wel vanuit kunnen gaan dat er wel eens wat veel vervuiling zou kunnen zijn.

Maar bij bekend gebruik vanaf nieuw met een mix van korte en lange ritten zou ik me niet al te druk maken over de verschillende sludgen.
Als de motorolie afgetapt wordt en die ziet er nog gezond uit. dan lijkt spoelen me nogal overdreven.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3142 Gepost op: 21 juni 2018, 11:14:07 »
Zelf weten, niet mijn probleem ;D Volgens mij is het 30k of 24 maanden, net wat eerder komt. Alhoewel het verstandig is om niet 2 jaar te wachten overigens.

Groet,
Jacco

Dat klopt.  30K of 24 maanden.  De intervallen volgens voorschrift worden aangehouden. Ben ik ook voorstander van.
Anders vervalt de garantie en het onderhoudscontract.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3143 Gepost op: 21 juni 2018, 11:33:48 »

432.000 miles is ongeveer 695.000 kilometers.
Waarschijnlijk wel op tijd onderhoud en goede olie. En veel lange afstanden op de snelweg.
Maar toch.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2018, 11:35:47 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3144 Gepost op: 21 juni 2018, 12:28:39 »
Ik laat het onderhoud van onze Zafira volledig aan de garage bij ons in het dorp over. De auto krijgt de beurten op z'n tijd, d.w.z. nu 1x per jaar, zoveel rijden we niet meer. Volgend jaar zal de distributieriem moeten worden vervangen.
Onze vorige Zafira had 300.000 gelopen wat dat betreft kan deze nog wel even mee. We rijden de auto's die we hebben altijd totaal af, als ze weggaan zijn ze als het ware totall los.
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3145 Gepost op: 21 juni 2018, 18:16:46 »
En dan nog is het geweldig hoe weinig onderhoud auto”s tegenwoordig nog maar nodig hebben t.o.v. Pakweg 30 jaar geleden. Om de 3500km olie verversen en om de 7000km contactpunten was echt niet vreemd. En na een beurt reed-ie gelijk weer een stuk beter, want het was echt wel nodig...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3146 Gepost op: 21 juni 2018, 23:18:33 »
Ik herinner me nog oliewissels iedere 3.000 km.  Het was een Fiat met typische Italiaanse ellende, maar je hield van het ding.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3147 Gepost op: 22 juni 2018, 00:00:11 »
Ben 3 jaar in een Toyota Carina 1600 naar Wageningen heen en weer gereden, deed daar alleen olie bij als het lampje ging branden. Nooit een beurt gehad alleen nieuwe banden, remblokken en een radiateur van de autosloop. De wagen reed fantastisch. Een keer zonder radiateur van Ede naar Wageningen gereden, de motor is heet geworden maar geen verdere schade, zelfs de koppakking is heel gebleven.
Een klasgenoot kwam uit Ederveen en kwam regelmatig op de sloop aldaar, hij heeft geholpen om een radiateur te vinden en er in te bouwen, was voor 40 gulden klaar. Onder schooltijd, dat deed hij liever dan de lessen volgen.
Een beste auto, deze als op de foto. Deze is het niet maar wel precies zo één.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2018, 00:08:09 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3148 Gepost op: 22 juni 2018, 09:48:18 »
Auto rijden met een edge.  Headbanging Wachten tot het oliedruklampje zich meld en dan olie bij vullen.

Maar het is goedgekomen begrijp ik uit je post.   :D Toppie!

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3149 Gepost op: 22 juni 2018, 09:58:44 »
En jawel, het is toch gelukt.
Versie V1000 (Tomtom met een Renault sausje) staat op de SD kaart van mijn R-Link navigatie systeem.

Ik reed nog rond met versie V960 en het gebeurde inmidddels toch wel eens dat de auto niet meer wist waar we nou precies waren.
We reden volgens het scherm nog wel eens over gras of zelfs water.
Vorige week stuurde de navigatie ons vanuit Amsterdam over de A1 toch de A6 op richting het noorden terwijl het doel Ede was.
Had ik bij Renes wel effe een bakkie kunnen doen, maar eigenlijk ontbrak de tijd daar voor.

Inmiddels heeft Tomtom zelf al versie 1010 of 1015 al uit voor zijn eigen kastjes.
Helaas koop je bij Renault altijd een versie die een jaartje oud is. Naar eigen zeggen moeten ze nog e.e.a aanpassen om de kaart geschikt te maken voor hun eigen navigatie systemen.
Nou denk ik niet dat je er een jaar over doet om de gele vierkantjes op de kaart te zetten alwaar de Renault verdelers zitten.
Een nieuwe kaart met 3 jaar 4 updates kost je bij Renault €149,-  .
Dan zul je zeggen ga lekker met een Tomtom aan je raam rijden of met een telefoon met Googlemaps. 
Ik vind dit wel erg comfortabel en het Renault systeem werkt erg goed.
Ik betaal dat bedrag wel om zonder gedoe mijn luie ik tevreden te houden.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000