Ik heb wat pomphouders gepolst over de Euro E 10 benzine en men was daar niet zo van gecharmeerd. Eerder heb ik hetzelfde bij een aantal pomphouders in Duitsland gedaan en ook die waren niet bepaald enthousiast over deze tank vervuilende brandstof. Voor oudere auto's kan het helemaal een crime zijn.
Volgens de Europese Unie zorgt de overgang naar E10-benzine voor een CO2-besparing van ongeveer 5%. Als je dat afzet tegen de totale brandstofverkoop in Nederland, dan daalt de CO2-uitstoot van het totale Nederlandse wegverkeer met zo’n 0,25%.
Maar of het rijden op E10-benzine daadwerkelijk resulteert in een lagere CO2-uitstoot, is nog onzeker. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat het brandstofverbruik van een auto op E10-benzine ongeveer 8% hoger ligt dan bij dezelfde auto op E5-benzine.
Dat komt omdat ethanol 30% minder energie bevat dan Euro 95-benzine. De motor moet dus meer brandstof inspuiten voor hetzelfde resultaat. Daarbij zou de CO2-uitstoot tot 11 gram per kilometer hoger kunnen uitvallen.
Onze motorclub gebruikt sowieso geen E 10 benzine. Pas geleden kregen we een benzinetank te zien waar E 10 in had gezeten en het desbetreffende voertuig was voor een langere tijd niet gebruikt. We dachten allemaal in een compleet verroeste tank te kijken, maar de zogenaamde roest bleek het residu van de E 10 benzine te zijn. Toen 102 nog volop leverbaar was zette ik de motor 's winters altijd weg met een geheel volle tank Firezone 102 en dat wordt nu BP Ultimate. De keren dat ik de Duitse grens passeer gooi ik de tank van de Honda CB500X vol met Aral 102.