Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 966304 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3510 Gepost op: 21 februari 2019, 08:21:30 »
Er zijn vele jaren geweest dat ik daar waar het kon en mocht altijd de topsnelheid van mijn auto regelmatig aantikte.
Ik heb een Volvo 480 ES 2.0 gehad die met gemak 230 haalde.
Daarna een Volvo 850 T-5 met een 2.3 liter 5 cilinder en turbo. Daar zat een motor regelunit van een T-5R in.
Met het juiste weer.  Niet te warm en te droog dat snelheden van 260 km/h heel normaal waren op de vrije Autobahn.
Het brandstofverbruik was er ook naar, altijd ron 98 en elke 5 tot 6 kilometer een liter.  Als je goed je best deed en als een oude plasser reed was het mogelijk om met een liter 9 kilometer ver te komen.

Nu geniet ik meer van de reis dan van de pure snelheid.  Rijplezier staat nog wel voor brandstofverbruik.  Maar een een gemiddelde rijden van meer dan 1 op 20 vind ik best leuk.

Geen idee of die BP Ultimate je motor schoner en zuiniger maakt. 
Ik denk dat vooral je gasvoet en je verkeersinzicht je verbruik bepalen.
Mijn Clio wordt gevoed met ron 95 of 98 van om het even welk merk.  Gaat al bijna 50.000 kilometer goed.

Nou verneem ik op het www veel over problemen met direct ingespoten motoren over het vervuilen van het inlaat traject van de motor met vermogens verlies, slecht starten en slecht lopen tot gevolg.
Mijn Clio heeft nergens last van , maar ik heb het vermoeden dat dit nog een indirect ingespoten motor is.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2019, 11:29:31 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3511 Gepost op: 21 februari 2019, 10:20:17 »
Er zijn vele jaren geweest dat ik daar waar het kon en mocht altijd de topsnelheid van mijn auto regelmatig aantikte.
Ik heb een Volvo 480 ES 2.0 gehad die met gemak 230 haalde.
Daarna een Volvo 850 T-5 met een 2.3 liter 5 cilinder en turbo. Daar zat een motor regelunit van een T-5R in.
Met het juiste weer.  Niet te warm en te droog dat snelheden van 260 km/h heel normaal waren op de vrije Autobahn.
Het brandstofverbruik was er ook naar, altijd ron 98 en elke 5 tot 6 kilometer een liter.  Als je goed je best deed en als een oude plasser reed was het mogelijk om met een liter 9 kilometer ver te komen.

Nu geniet ik meer van de reis dan van de pure snelheid.  Rijplezier staat nog wel voor brandstofverbruik.  Maar een een gemiddelde rijden van meer dan 1 op 20 vind ik best leuk.

Geen idee of die BP Ultimate je motor schoner en zuiniger maakt. 
Ik denk dat vooral je gasvoet en je verkeersinzicht je verbruik bepalen.
Mijn Clio wordt gevoerd met ron 95 of 98 van om het even welk merk.  Gaat al bijna 50.000 kilometer goed.

Nou verneem ik op het www veel over problemen met direct ingespoten motoren over het vervuilen van het inlaat traject van de motor met vermogens verlies, slecht starten en slecht lopen tot gevolg.
Mijn Clio heeft nergens last van , maar ik heb het vermoeden dat dit nog een indirect ingespoten motor is.

Marcel

Het genoemde vervuilen van het inlaattraject heeft eigenlijkg twee oorzaken: EGR i.c.m. directe injectie. EGR brengt uitlaatgassen terug in het inlaattraject wat de boel vervuild. Bij directe injectie komt er geen brandstof meer in het inlaattraject om de boel weer schoon te spoelen.

EGR moeten ze verbieden: het geeft een hoger verbruik (10% is mijn ervaring) en het geeft meer roet-uitstoot. Is een lapmiddel om te voldoen aan de CO uitstoot waarden.
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3512 Gepost op: 03 maart 2019, 22:33:58 »

De Donkervoort heeft weer een stuur. Helemaal kaal gemaakt, de scherpe randjes van de spijlen netjes afgrond, gespoten en het leer in de conditioner. Kunststof ringetjes onder de bout koppen om afbladderen van de verf te voorkomen. Zelfborgende moeten zodat ze niet al te vast hoeven zonder het risico te lopen dat ze los trillen.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3513 Gepost op: 04 maart 2019, 08:07:11 »
Mooie stuurplek geworden.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3514 Gepost op: 13 maart 2019, 20:32:09 »
Het beheersen van het gaspedaal oftewel het zuinig rijden.
Een issue wat door Marcel velen keren hier gepasseerd is.
Nu weet ik wel wat mijn Corsa diesel gemiddeld verbruikt.
Nu recent bij de BP een ander soort diesel getankt. Zie foto.
Nu kom ik op een gemiddeld verbruik van 1 op 23.4 zeker niet slechts nooit gehaald maar kost wel 12 cent per liter duurder.
Voor mij is het dan lood om oud ijzer, maar wel met een belofte dat het een reinigende werking voor de motor heeft.

Iemand hier ook ervaring mee.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk
Hier wilde ik nog even op reageren, alhoewel het niet helemaal in het straatje past. Dit is een moderne vorm diesel en wellicht dat daar nog meer punten van aandacht aan kleven. Zeker voor oldtimers, zie dit bericht dat ik laatst tegenkwam. Bijzonder interessant en wellicht een eye opener voor oldtimer liefhebbers.

Aan de andere kant hebben ze inderdaad reinigende eigenschappen (lees: minder vervuilende eigenschappen) en een iets gunstiger verbruik. Werkt dus alleen goed bij hoge, zo niet hele hoge brandstofprijzen. Want anders is het inderdaad lood om oud ijzer.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3515 Gepost op: 13 maart 2019, 20:48:22 »
"Another Alfa 156 bites the dust"...

Vandaag was het bijltjesdag voor mijn trouwe vierwieler uit 2001. Rijdt nog fantastisch en klinkt als een getemd beest. Maar toch, afkeur. Op ruitenwisserbladen, een gaatje in de achterdemper en op de ABS unit. Althans, dat is de grote vraag. 10 tegen 1 dat dat het wel is. Het zorgt voor een haperende ABS werking en een kilometerteller die het laat afweten (= een vorm van Italiaanse logica). Nu gaan we de ABS unit proberen te reviseren en zodoende alsnog een apk keur voor elkaar te krijgen. Wordt vervolgd.

Vandaag behelpen met een Frans gebakje en morgen de slopel. Niet iets om naar uit te kijken, maar goed. Het is voor een hoger doel, zullen we maar zeggen.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3516 Gepost op: 13 maart 2019, 20:57:03 »
Hoe heb en ze dat van die ABS unit gevonden?


Groeten, Ando.
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3517 Gepost op: 13 maart 2019, 21:08:28 »
Ik dacht het zelf ook al, zeker na wat forum zoektochten. Maar de doorslag was het diagnose stappenplan van de firma die van die units reviseert. Uit het oosten des lands. Daarin stonden de precies die symptomen beschreven die ik ook heb. Ze gaan de unit eerst onderzoeken en kost dan 55 euro. De revisie zelf is dan 200 euro meer. En ik heb me laten vertellen dat men er serieuze aandacht aan besteedt, misschien wel beter dan origineel. In ieder geval gaat ie dan weer jaren en jaren mee.

Groet,
Jacco

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3518 Gepost op: 19 maart 2019, 11:43:29 »
Hedenmiddag krijgt mijn bolide ook weer de zomersloffen gemonteerd.

Half maart , ik hoop niet al te veel roert zijn staart.   Dan maar een keer extra pekel van de wielen spoelen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3519 Gepost op: 19 maart 2019, 23:47:17 »
De Renault Twingo van mijn lief uit het bouwjaar 2000 met bijna 185.000 km op de teller mag volgens de RDW weer mee tot bijna eind maart 2020.
Twee andere goed gebruikte voorbanden want ze rijdt ongeveer 2000 km per jaar, een set remschijven en blokken voor, een paar lampjes, voor en achter ruitenwisser en een versnellingsbaksensor i.v.m het uitvallen van de digitale kilometerteller.
Totaal nog geen 400 euro koop je niks anders voor, kan ze weer een jaar rijden met deze Franse schoonheid.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3520 Gepost op: 20 maart 2019, 05:30:50 »
Felicitaties aan je lief Paul, met nog weer een jaar Renault plezier.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3521 Gepost op: 20 maart 2019, 07:27:20 »
Mooi zo.  Ik mag straks weer met de kaploze.  Verwacht niets spannends met een km-stand van amper 25.000 km.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3522 Gepost op: 20 maart 2019, 10:28:17 »
De voorbanden van de Caddy waren na 27.000km compleet glad. Volgens de garage zijn de banden tegenwoordig een stuk zachter dan vroeger en vooral Continentals slijten extreem snel. Als dat dan komt door de nieuwe autobanden-richtlijnen in de EU vraag ik me wel af of ze nagedacht hebben over de extra hoeveelheid fijnstof die dit veroorzaakt.
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3523 Gepost op: 20 maart 2019, 11:44:06 »
Eehhmmm ik heb Conti's op de bolide maar die hebben nog iets van 6 a 7 milimeter na ongeveer 25.000 kilometer.

Is de Caddy een diesel waarvan het koppel goed wordt aangesproken tijdens versnellen en hoe is de toestand van de voorremmen?
Ik bedoel, kan het rijstijl gebonden slijtage zijn? Heel misschien eventueel.

Mijn Clio heeft nu net iets meer dan 50.000 gereden en zowel winter als zomer rubber zijn van Conti en nog in zeer goede staat.

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3524 Gepost op: 20 maart 2019, 14:05:50 »
Eehhmmm ik heb Conti's op de bolide maar die hebben nog iets van 6 a 7 milimeter na ongeveer 25.000 kilometer.

Is de Caddy een diesel waarvan het koppel goed wordt aangesproken tijdens versnellen en hoe is de toestand van de voorremmen?
Ik bedoel, kan het rijstijl gebonden slijtage zijn? Heel misschien eventueel.

Mijn Clio heeft nu net iets meer dan 50.000 gereden en zowel winter als zomer rubber zijn van Conti en nog in zeer goede staat.

Marcel
Met mijn vorige auto (Volkswagen T5 Diesel) reed ik 235.000Km met een set remblokken. Zegt genoeg over mijn rijstijl denk ik.. Zit een 1600TD in de Caddy, is ook geen hoogvlieger. Mijn collega was na 28.000 km met een vergelijkbare Caddy ook al door de voorbanden heen.
Science is no democracy