Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 966732 keer)

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3240 Gepost op: 16 augustus 2018, 18:54:42 »
Da's niet zo mooi maar gelukkig kunnen ze haar weer mooi maken.   ;)
En zo is dat Hififreak!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

GS

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 99
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3241 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:42:33 »
Grappig trouwens, dat een van de drukst bezochte draadjes op een hifi-forum over auto's gaat.    :think:

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3242 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:45:26 »
Tsja, en dan slaat de twijfel toe... een Benz had de onderdelen nog wel gehad... Maar ja, het is een Alfa. Emotie dus. Maar ook steeds moeilijker verkrijgbare onderdelen. Zo heb ik de laatste tijd de kunststoffen en rubberen onderdelen eens bekeken en moeten constateren dat het aan vervanging toe is. Na 17 jaar geen vreemde conclusie. De bougiestekkers en -kabels en de luchtinlaat staan op korte termijn op de planning. Vandaag belde mijn garagist dat de koude luchtinlaat binnen was, een van de laatste originele onderdelen volgens de leverancier. Misschien wel gewoon de laatste... Rest nog de aftermarket sales.

Maar eea zal zonder bevestigingsmaterieel geleverd worden dus wordt het wat puzzelen. Dat wordt een weekend klusje. En dan gelijk korte metten maken met die vastgeroeste en vermolmde bouten van het luchtfilter. Dat filter blijkt na navraag ook al minstens 80k km in gebruik te zijn. Waarschijnlijk nog niet vervangen omdat de boel niet meer los te krijgen was... (maar los zal ie gaan, desnoods met nodeloos en excessief geweld!)

Hopend dat het zaterdag droog is,
Jacco

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3243 Gepost op: 17 augustus 2018, 12:55:03 »
Dat zijn altijd vervelende dingen... ook lakschade?
Nee, dat niet Gerwin, maar ben even langs het schadebedrijf geweest en de schade is rond de 1000 euro.

Zag op FB dat je een kit kon kopen om zelf deuken uit een auto kon halen. Is weer veel geld zo...
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3244 Gepost op: 17 augustus 2018, 13:43:50 »
Dat zijn altijd vervelende dingen... ook lakschade?
Nee, dat niet Gerwin, maar ben even langs het schadebedrijf geweest en de schade is rond de 1000 euro.

Zag op FB dat je een kit kon kopen om zelf deuken uit een auto kon halen. Is weer veel geld zo...
Wat mijn ogen zien, maken mijn handen stuk Gerwin. Geen twijfel over mogelijk, dat ik het nog erger maak. :D
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3245 Gepost op: 18 augustus 2018, 08:56:33 »
Vandaag antwoord gekregen van een "Parts Manager" van de garage. De gebruikte bougies zijn de juiste en qua olie schijnt er inderdaad Dexos2 Gen1 olie in gegaan te zijn, en ook van het merk Total maar verder kwam het niet. Er zijn namelijk 2 types, en ik wil weten welke. Of is er een derde die ik nog niet ken?

Wordt vervolgd.

Groet,
Jacco

Is dit misschien een handig tooltje?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3246 Gepost op: 18 augustus 2018, 10:31:49 »
Vandaag antwoord gekregen van een "Parts Manager" van de garage. De gebruikte bougies zijn de juiste en qua olie schijnt er inderdaad Dexos2 Gen1 olie in gegaan te zijn, en ook van het merk Total maar verder kwam het niet. Er zijn namelijk 2 types, en ik wil weten welke. Of is er een derde die ik nog niet ken?

Wordt vervolgd.

Groet,
Jacco

Is dit misschien een handig tooltje?
Zeker, en ook nog een van de betere merken. Zij hebben ook specifieke lpg olie, mooi merk dat Motul. Ondanks dat het Frans is  ;D

Even gekeken en ze geven voor zowel de Alfa als de Opel de juiste adviezen en ook op de gebruikelijke manier, dus net alsof het een nieuwe motor betreft. Overigens heb ik inmiddels ook boven water welke olie er specifiek in de Opel is gegaan en dat is de juiste variant (Total Quartz Ineo MDC 5W-30 (+ age resistant technology)).

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3247 Gepost op: 18 augustus 2018, 16:50:01 »
Tsja, en dan slaat de twijfel toe... een Benz had de onderdelen nog wel gehad... Maar ja, het is een Alfa. Emotie dus. Maar ook steeds moeilijker verkrijgbare onderdelen. Zo heb ik de laatste tijd de kunststoffen en rubberen onderdelen eens bekeken en moeten constateren dat het aan vervanging toe is. Na 17 jaar geen vreemde conclusie. De bougiestekkers en -kabels en de luchtinlaat staan op korte termijn op de planning. Vandaag belde mijn garagist dat de koude luchtinlaat binnen was, een van de laatste originele onderdelen volgens de leverancier. Misschien wel gewoon de laatste... Rest nog de aftermarket sales.

Maar eea zal zonder bevestigingsmaterieel geleverd worden dus wordt het wat puzzelen. Dat wordt een weekend klusje. En dan gelijk korte metten maken met die vastgeroeste en vermolmde bouten van het luchtfilter. Dat filter blijkt na navraag ook al minstens 80k km in gebruik te zijn. Waarschijnlijk nog niet vervangen omdat de boel niet meer los te krijgen was... (maar los zal ie gaan, desnoods met nodeloos en excessief geweld!)

Hopend dat het zaterdag droog is,
Jacco
En het is helemaal gelukt!  Headbanging

Zo zag het luchtfilter uiruit ma al die kilometers (ik schat 80k):


En het filterhuis is nu ook weer te openen zonder die gekke schroefjes, ik heb er dikke kruiskop schroeven in gedraaid (wel eerst voorgeboord natuurlijk):


Dit is wat er nieuw in gegaan is (naast een nieuw luchtfilter van Mann), de slang tussen luchtmassameter en klephuis:


Net een rondje mee gereden en het lijkt allemaal prima in orde. De vloeibare rubber moet nog wel even uitharden, maar het komt niet los. Ook het doortrekken gaat zonder inhouden en misfiring, het schakelt indien nodig op tijd naar benzine en weer terug. Dat was voorheen wel anders, dan verslikte ie zich nog wel eens op lpg tussen de 5 en 6 duizend toeren.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2018, 16:57:26 door dekkersj »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3248 Gepost op: 18 augustus 2018, 19:27:08 »
Zo dat luchtfilter is flink zwart. Niet van de carter dampen mag ik hopen? Sommige dingen zijn prima te repareren en hoeven niet gelijk vervangen te worden


Groeten, Ando.
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3249 Gepost op: 19 augustus 2018, 16:42:31 »
Zo dat luchtfilter is flink zwart. Niet van de carter dampen mag ik hopen? Sommige dingen zijn prima te repareren en hoeven niet gelijk vervangen te worden


Groeten, Ando.
Nee, dat komt echt van de schone buitenlucht.

Die ontluchting zit denk ik in het kleine slangetje bovenop de dikke rubberen slang, die van onder de grijze kap komt zeg maar:



Dat was wel wat vettig en aan de binnenkant was er een duidelijk spoor van olie. Zit verdacht dicht bij het kleppenhuis, en dat was dan ook enigszins vies.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3250 Gepost op: 19 augustus 2018, 16:52:55 »
Een Italiaanse schone moet je ook temperament vol behandelen.   ;D  ;)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3251 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:09:33 »
Zo dat luchtfilter is flink zwart. Niet van de carter dampen mag ik hopen? Sommige dingen zijn prima te repareren en hoeven niet gelijk vervangen te worden


Groeten, Ando.
Nee, dat komt echt van de schone buitenlucht.

Die ontluchting zit denk ik in het kleine slangetje bovenop de dikke rubberen slang, die van onder de grijze kap komt zeg maar:



Dat was wel wat vettig en aan de binnenkant was er een duidelijk spoor van olie. Zit verdacht dicht bij het kleppenhuis, en dat was dan ook enigszins vies.

Groet,
Jacco
Dat is inderdaad de carterontuchting en een beetje vettig mag wel op die leeftijd.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3252 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:49:29 »
En weer voor een paar duizend euro schade...  en nee hoor..sorry dat ik tegen uw auto heb aangezeten.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3253 Gepost op: 19 augustus 2018, 18:13:15 »
Waar hebben ze 'm geraakt?  Overigens wel balen!


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3254 Gepost op: 19 augustus 2018, 21:55:44 »
En weer voor een paar duizend euro schade...  en nee hoor..sorry dat ik tegen uw auto heb aangezeten.
Zeer vervelend Gerwin, hoop op een snelle afwikkeling zonder gezeur. De mentaliteit van onze medeburgers kan soms beter.