Tsja, en dan slaat de twijfel toe... een Benz had de onderdelen nog wel gehad... Maar ja, het is een Alfa. Emotie dus. Maar ook steeds moeilijker verkrijgbare onderdelen. Zo heb ik de laatste tijd de kunststoffen en rubberen onderdelen eens bekeken en moeten constateren dat het aan vervanging toe is. Na 17 jaar geen vreemde conclusie. De bougiestekkers en -kabels en de luchtinlaat staan op korte termijn op de planning. Vandaag belde mijn garagist dat de koude luchtinlaat binnen was, een van de laatste originele onderdelen volgens de leverancier. Misschien wel gewoon de laatste... Rest nog de aftermarket sales.
Maar eea zal zonder bevestigingsmaterieel geleverd worden dus wordt het wat puzzelen. Dat wordt een weekend klusje. En dan gelijk korte metten maken met die vastgeroeste en vermolmde bouten van het luchtfilter. Dat filter blijkt na navraag ook al minstens 80k km in gebruik te zijn. Waarschijnlijk nog niet vervangen omdat de boel niet meer los te krijgen was... (maar los zal ie gaan, desnoods met nodeloos en excessief geweld!)
Hopend dat het zaterdag droog is,
Jacco
En het is helemaal gelukt!
Zo zag het luchtfilter uiruit ma al die kilometers (ik schat 80k):
En het filterhuis is nu ook weer te openen zonder die gekke schroefjes, ik heb er dikke kruiskop schroeven in gedraaid (wel eerst voorgeboord natuurlijk):
Dit is wat er nieuw in gegaan is (naast een nieuw luchtfilter van Mann), de slang tussen luchtmassameter en klephuis:
Net een rondje mee gereden en het lijkt allemaal prima in orde. De vloeibare rubber moet nog wel even uitharden, maar het komt niet los. Ook het doortrekken gaat zonder inhouden en misfiring, het schakelt indien nodig op tijd naar benzine en weer terug. Dat was voorheen wel anders, dan verslikte ie zich nog wel eens op lpg tussen de 5 en 6 duizend toeren.
Groet,
Jacco