3 cilinder motortjes van enige tijd terug waren , volgens mij, ook aardige armoei machientjes.
Liepen niet mooi en vermogen of koppel was ver te zoeken.
In de huidige tijd lopen de meeste 3 cilinder motoren erg mooi en zeker met een turbo er op is er ook nog genoeg vermogen en koppel om vlot te kunnen rijden.
Toch kom ik nog wel eens een aardig nieuwe auto tegen die nog duidelijk het typische 3 cilinder geratel laat horen.
Mijn 3 pitter heeft wel een flink turbo gat. Even vanuit een laag toerental sprinten, onder 2500 rpm, is er niet bij. Je moet soms echt even terug naar de 2e versnelling.
Waar je rollend met een 2 liter motor in twee nog wel even bij het verkeerslicht weer weg sprint is er niet bij. Je moet dan echt even terug naar de 1e versnelling.
Is er rustig verkeer in de stad dan kun je mooi volgens de schakelindicator op en terug schakelen. Zo rond de 2500 rpm krijg je een seintje om de volgende versnelling te kiezen.
Wil je alles even wat vlotter doen dan moet je zorgen dat je boven de 2500 rpm blijft. Dan blaast de turbo lekker mee.
Je kunt dan ook best wel even doortrekken naar boven de 5000 rpm en is de motor best vlot.
Met het rijden in de bergen moet je niet bang zijn om wat hoger in de toeren te gaan rijden om vlot naar boven te komen.
Maar ook dat gaat erg goed met 899 cctjes en een turbo.
Renault voorziet ook nog in een ECO stand van de motor / auto.
Dan wordt de reactie op je gaspedaal anders. Je moet het verder induwen voor minder power.
De turbodruk wordt ook beperkt. In de stad werkt dat erg goed. Er is geen turboduw meer boven 2500 rpm.
Alles gaat veel gezapiger.
Daarnaast worden ook de grote energie verbruikers beperkt in hun vermogensafname.
De climate control koelt aanmerkelijk minder, het duurt veel langer voor het afkoelt in de auto.
De hele auto gaat dan in een soort modus om alles zo efficiënt mogelijk te doen.
Met mijn rijstijl , aangepast aan het eco rijden, werkt het wel.
Ook in stadsverkeer haal ik nette verbruikscijfers. 1 op 16 haal ik dan toch ook met gemak.
Je moet dan wel naar de auto "luisteren". Vlot opschakelen, volgens de indicator, en ook zo vloeiend mogelijk rijden.
In dit geval wil zuinig rijden niet zeggen dat je als een slak het overige verkeer dwars zit.
Gewoon vlot doorrijden, niet bang zijn om het gaspedaal tot over de helft of 3/4 in te drukken.
En veel uitrollen. Wel gewoon uitremmen bij verkeerslichten en stoppen.
Dan wordt het
start systeem ook gebruikt.
Wat ik vaak zie is het naar de voorgaande auto toe sluipen en niet stil gaan staan. Ik zet mijn auto gewoon stil, dan stopt de motor tenminste.
Op het moment dat ik de koppeling indruk loopt de motor vrijwel meteen weer en kun je weer vlot wegrijden.
Op de lange afstand is een verbruik tussen 1 op 18 en 1 op 22 goed haalbaar.
Voor 1 op 22 moet je wel geduld hebben en niet boven de 110 km/h uitkomen.
Maar 1 op 18 met continu 130 met warm weer en de climate control aan vind ik erg mooi.
Ik lees hier en daar wel dat de downsize engines hun langste tijd ook al weer gehad hebben omdat ze het termisch nogal zwaar hebben.
Om temperatuurproblemen te voorkomen bij hoge belasting wordt er extra benzine ingespoten ter koeling van het geheel.
Dat is dan weer niet zo heel erg eco.
Overigens deed de 2.3 5 cilinder turbo van Volvo dat ook ter koeling van het blok. Bij vollast werden de benzine injectoren een soort douches.
Een verbruik van 1 op 5 was dan helemaal niet vreemd. Dan stond de snelheidsmeter ook een behoorlijk eind voorbij de 200 km/h.
Marcel