Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 973788 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3015 Gepost op: 09 mei 2018, 22:55:56 »
Vorige week in Ierland 8 dagen in een 9-persoons VW Transporter gereden.
Viel me niks tegen, hoewel ik m'n eigen Transit wat minder stug vind.
Wat wel tegen viel was de kwaliteit van de "audio installatie": veel hoog en een metalig midhoog (bij neutrale toonregeling).
Maakte niet uit welke bron werd gebruikt. FM, cd, lijningang: volstrekt ruk.
Dan klinkt de standaard set in de Transit opeens audiofiel...


Mmmmmm dat klinkt als een Caddy. Ben ik ook nog wel even mee zoet geweest.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Thalys

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.675
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3016 Gepost op: 09 mei 2018, 23:29:23 »
Gelukt :D :D :D

Deel 1


Zo begon het.


Pakkingsset


Kop oude situatie


Tijdens demonteren brak deze nokkenaskap. Dat moest gerepareerd worden. Dus kop lichten en naar revisie bedrijf.



Na het lichten van de kop vonden we verstopte koelkanaaltjes. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar (of daarvoor) een keer een soort Bar's Leak gebruikt. Reed hier dus al 7 jaar mee rond zonder het te weten.

Thalys

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.675
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3017 Gepost op: 09 mei 2018, 23:30:35 »
Deel twee.


Kop terug van revisie bedrijf. Nokkenaskap gerepareerd en in 1 lijn geboord / gehoond.
Complete kop is gewassen. Alle kanaaltjes weer open. Gelukkig nooit warmn gelopen. Kop was hartstikke recht. Alle nieuwe onderdelen geplaatst.



Reiniging van de diverse (aanbouw)delen.


Distributie weer netjes gesteld (riem / waterpomp, enz is nog maar 1500 km oud).

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3018 Gepost op: 09 mei 2018, 23:33:35 »
 worship1

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3019 Gepost op: 10 mei 2018, 20:19:06 »
Was van plan even de remblokken van de UP! van mijn zoon te vervangen. Simpel klusje...als je de wielbouten los krijgt. Op een gegeven moment was de kruissleutel 30 graden getordeerd en nog niet los. De pneumatische slagmoersleutel die ik nog ongebruikt op de plank had liggen bleek een verkeerde lucht-snelkoppeling te hebben dus onbruikbaar. Morgen moet hij maar een afspraak met de garage maken, moeten ze de wielbouten achter ook maar even loskloppen en met een momentsleutel vastzetten. Je zult onderweg met een lekke band staan...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3020 Gepost op: 11 mei 2018, 09:45:53 »
Thalys.   worship1 Toppie! Toppie!

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3021 Gepost op: 11 mei 2018, 09:51:35 »
Gisterenmiddag na 1280 (640 heen en 640 terug) kilometertjes weer tevreden en uitgerust thuis gekomen vanuit het altijd aangename Berlijn.

Heenweg bij aanvang een korte file net over de grens, er stond een auto in brand op de A3 richting Oberhausen.
Verder zowel heen als terug hele lange stukken met de snelheidsregelaar op 130 km/h.
Het gemiddelde brandstofverbruik kwam op 1:17,9 uit. 

De Clio heeft me weer niet teleur gesteld.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Thalys

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.675
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3022 Gepost op: 11 mei 2018, 10:20:41 »
Was van plan even de remblokken van de UP! van mijn zoon te vervangen. Simpel klusje...als je de wielbouten los krijgt. Op een gegeven moment was de kruissleutel 30 graden getordeerd en nog niet los. De pneumatische slagmoersleutel die ik nog ongebruikt op de plank had liggen bleek een verkeerde lucht-snelkoppeling te hebben dus onbruikbaar. Morgen moet hij maar een afspraak met de garage maken, moeten ze de wielbouten achter ook maar even loskloppen en met een momentsleutel vastzetten. Je zult onderweg met een lekke band staan...


Groeten, Ando.

Velgen worden door garages en bandenboeren vaak veel te vast gehamerd met de luchttol. 120NM is meer dan voldoende en dan krijg je ze ook handmatig met je kruissleutel gewoon los. Ik gebruik altijd een momentsleutel met krachtdop met kunststof velg bescherming.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3023 Gepost op: 11 mei 2018, 10:23:28 »
Was van plan even de remblokken van de UP! van mijn zoon te vervangen. Simpel klusje...als je de wielbouten los krijgt. Op een gegeven moment was de kruissleutel 30 graden getordeerd en nog niet los. De pneumatische slagmoersleutel die ik nog ongebruikt op de plank had liggen bleek een verkeerde lucht-snelkoppeling te hebben dus onbruikbaar. Morgen moet hij maar een afspraak met de garage maken, moeten ze de wielbouten achter ook maar even loskloppen en met een momentsleutel vastzetten. Je zult onderweg met een lekke band staan...


Groeten, Ando.

Velgen worden door garages en bandenboeren vaak veel te vast gehamerd met de luchttol. 120NM is meer dan voldoende en dan krijg je ze ook handmatig met je kruissleutel gewoon los. Ik gebruik altijd een momentsleutel met krachtdop met kunststof velg bescherming.
Ik gebruik zelf ook altijd een momentsleutel, dan weet je gewoon zeker dat het goed zit. Zo erg als dit heb ik het nog nooit meegemaakt en dan ook nog met lichtmetalen velgen. Idioten.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3024 Gepost op: 11 mei 2018, 10:35:25 »
Deel twee.


Kop terug van revisie bedrijf. Nokkenaskap gerepareerd en in 1 lijn geboord / gehoond.
Complete kop is gewassen. Alle kanaaltjes weer open. Gelukkig nooit warmn gelopen. Kop was hartstikke recht. Alle nieuwe onderdelen geplaatst.



Reiniging van de diverse (aanbouw)delen.


Distributie weer netjes gesteld (riem / waterpomp, enz is nog maar 1500 km oud).
Ik kan het op mijn smartphone niet goed zien, maar is het een 5-cilinder?


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Thalys

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.675
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3025 Gepost op: 11 mei 2018, 21:26:03 »
Helemaal goed Ando. Het is de 2.3 NG 5 pitter. (2309 cc) met 133 pk.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3026 Gepost op: 11 mei 2018, 22:29:18 »
Helemaal goed Ando. Het is de 2.3 NG 5 pitter. (2309 cc) met 133 pk.
Die lopen zo mooi...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3027 Gepost op: 12 mei 2018, 10:59:43 »
5 cilindermotoren lopen vaak zo verschrikkelijk mooi.

De 5 cilinder motoren van Volvo waren ook pracht machines.  Ik heb een paar jaar genoten van een 2.3 turbo van mijn 850 T 5 met motor ecu van een T 5R.

En nu geniet ik weer van een oneven aantal cilinders met turbo.  Beetje minder kilowatten, maar dat mag de pret niet drukken.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3028 Gepost op: 12 mei 2018, 16:36:04 »
Een jaartje of 6 geleden hadden we een 3-cilinder, een 5-cilinder en een 8-cilinder voor de deur staan. En nog een 6-cilinder in de plomp. Best apart, zeker de 3-cilinders waren toen nog niet zo gangbaar. Nu 1x3 en 3x4. Niet echt bijzonder dus...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #3029 Gepost op: 13 mei 2018, 10:37:44 »
3 cilinder motortjes van enige tijd terug waren , volgens mij, ook aardige armoei machientjes.
Liepen niet mooi en vermogen of koppel was ver te zoeken.
In de huidige tijd lopen de meeste 3 cilinder motoren erg mooi en zeker met een turbo er op is er ook nog genoeg vermogen en koppel om vlot te kunnen rijden.
Toch kom ik nog wel eens een aardig nieuwe auto tegen die nog duidelijk het typische 3 cilinder geratel laat horen.

Mijn 3 pitter heeft wel een flink turbo gat.  Even vanuit een laag toerental sprinten, onder 2500 rpm, is er niet bij. Je moet soms echt even terug naar de 2e versnelling.
Waar je rollend met een 2 liter motor in twee nog wel even bij het verkeerslicht weer weg sprint is er niet bij. Je moet dan echt even terug naar de 1e versnelling.
Is er rustig verkeer in de stad dan kun je mooi volgens de schakelindicator op en terug schakelen. Zo rond de 2500 rpm krijg je een seintje om de volgende versnelling te kiezen.
Wil je alles even wat vlotter doen dan moet je zorgen dat je boven de 2500 rpm blijft. Dan blaast de turbo lekker mee.
Je kunt dan ook best wel even doortrekken naar boven de 5000 rpm en is de motor best vlot.
Met het rijden in de bergen moet je niet bang zijn om wat hoger in de toeren te gaan rijden om vlot naar boven te komen.
Maar ook dat gaat erg goed met 899 cctjes en een turbo.

Renault voorziet ook nog in een ECO stand van de motor / auto. 
Dan wordt de reactie op je gaspedaal anders.  Je moet het verder induwen voor minder power.
De turbodruk wordt ook beperkt.  In de stad werkt dat erg goed.  Er is geen turboduw meer boven 2500 rpm.
Alles gaat veel gezapiger. 
Daarnaast worden ook de grote energie verbruikers beperkt in hun vermogensafname. 
De climate control koelt aanmerkelijk minder, het duurt veel langer voor het afkoelt in de auto.
De hele auto gaat dan in een soort modus om alles zo efficiënt mogelijk te doen.
Met mijn rijstijl , aangepast aan het eco rijden, werkt het wel. 
Ook in stadsverkeer haal ik nette verbruikscijfers. 1 op 16 haal ik dan toch ook met gemak.
Je moet dan wel naar de auto "luisteren". Vlot opschakelen, volgens de indicator, en ook zo vloeiend mogelijk rijden.
In dit geval wil zuinig rijden niet zeggen dat je als een slak het overige verkeer dwars zit.
Gewoon vlot doorrijden, niet bang zijn om het gaspedaal tot over de helft of 3/4 in te drukken.
En veel uitrollen.  Wel gewoon uitremmen bij verkeerslichten en stoppen.
Dan wordt het stop start systeem ook gebruikt. 
Wat ik vaak zie is het naar de voorgaande auto toe sluipen en niet stil gaan staan. Ik zet mijn auto gewoon stil, dan stopt de motor tenminste.
Op het moment dat ik de koppeling indruk loopt de motor vrijwel meteen weer en kun je weer vlot wegrijden.
Op de lange afstand is een verbruik tussen 1 op 18 en 1 op 22 goed haalbaar.
Voor 1 op 22 moet je wel geduld hebben en niet boven de 110 km/h uitkomen.
Maar 1 op 18 met continu 130 met warm weer en de climate control aan vind ik erg mooi.

Ik lees hier en daar wel dat de downsize engines hun langste tijd ook al weer gehad hebben omdat ze het termisch nogal zwaar hebben.
Om temperatuurproblemen te voorkomen bij hoge belasting wordt er extra benzine ingespoten ter koeling van het geheel.
Dat is dan weer niet zo heel erg eco.
Overigens deed de 2.3 5 cilinder turbo van Volvo dat ook ter koeling van het blok. Bij vollast werden de benzine injectoren een soort douches.
Een verbruik van 1 op 5 was dan helemaal niet vreemd.  Dan stond de snelheidsmeter ook een behoorlijk eind voorbij de 200 km/h.

Marcel
 
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2018, 10:40:25 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000