Auteur Topic: Functie riem/snaar  (gelezen 5817 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Functie riem/snaar
« Gepost op: 29 september 2014, 13:55:29 »
Ik vroeg me af of er eigenlijk wel eens ooit onderzoek gedaan was naar de functie van een riem bij een platenspeler. Volgens mij werkt die (ook) als een vorm van schokdemper bij niet helemaal goed functioneren van de motor. De reden dat ik dit vraag is omdat wel beweerd wordt dat een traditionele motor schoksgewijs draait en dat dit probleem te vermijden is bij extra goede motoren. Ik geloof best dat er betere motoren zijn, maar of die meetbaar of hoorbaar tot andere resultaten leiden met een riem/snaar geloof ik eigenlijk niet.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Functie riem/snaar
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2014, 15:16:45 »
Dat  is een vraag voor de techniekers onder ons.
Hoorbaar dat weet ik niet,meetbaar beter daar kan ik mij wel iets bij voorstellen.
De snaar vangt idd kleine rotatie schokjes op.
Bij een dt met 3 motoren zal de gelijkloop misschien beter zijn.
I love vintage.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Functie riem/snaar
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2014, 16:58:01 »
Simpel, om contact tussen de motor en het draaiplateau te realiseren. anders was het direct drive.  ;)

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Functie riem/snaar
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2014, 17:10:50 »
Hoe zwaarder het plateau, hoe elastischer de snaar en hoe zwakker de motor, des te minder zullen snelheidsvariaties van de motor tot snelheidsvariaties van het plateau leiden. De traagheid van het plateau (weerstand tegen snelheidsverandering) zorgt er dan voor dat de combinatie van motor / riem niet in staat is het plateau te laten schokken—de motor heeft eigenlijk amper controle over de snelheid van het plateau, dat in principe gewoon met de gemiddelde snelheid van de motor blijft draaien.

De andere aanpak is om de motor juist erg sterk, de aandrijving star (direct drive) en het plateau relatief licht te maken: dan heeft de motor veel controle over de snelheid van het plateau en is het dus enkel zaak om te zorgen dat de motor op de juiste snelheid draait zonder schokken.

Er is niet per se een aanpak beter dan de andere: het is met beide methodes mogelijk om een uitstekende gelijkloop te krijgen.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Functie riem/snaar
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2014, 17:17:29 »
PS: Om nog even wat meer op de vraag in te gaan: naar mate het plateau lichter en de snaar stugger wordt (de snaaraandrijving meer op een direct drive gaat lijken) gaat de gelijkloop van de motor steeds meer een rol spelen. In praktijk lopen de goedkopere snaaraandrijvers (wat tegenwoordig onder de 1000 euro lijkt te betekenen) met hun tamelijk lichte plateaus en goedkopere motoren daarom niet zo heel best gelijk.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Functie riem/snaar
« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2014, 18:16:59 »
Ik heb het over serieuze draaitafels koen, zeg maar vanaf het niveau Thorens 160. De hele discussie ging ook over "needledrag" : dat houdt in dat het plateau geremd zou worden door het contact van naald met de groef die zoals we weten verschillende modulaties kent.  In dit kader werd beweerd dat een zwaar plateau minder sterk geremd zou worden dan een relatief lichter, maar dan als nadeel had dat hij minder snel op snelheid kwam.

Wat ik vermoed is:

- dat de eventuele marginale "schokkende" invloed van de motor wordt opgevangen door de riem
- boven de 3/4 kilo het gewicht van een plateau niet zo terzake doet
- needledrag bij een serieuze draaitafel weinig terzake doet.

Ik zou dat graag wat meer onderbouwd willen zien.

Overigens wil ik op mijn komende luister zolder naast mijn Oracle en Thorens een massa loopwerk erbij: een Nottingham Analoque?
« Laatst bewerkt op: 29 september 2014, 18:26:22 door Carl »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Functie riem/snaar
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2014, 18:29:06 »
De aandrijfkracht van een direct drive werkt proportioneel met de snelheidsafwijking. Een soort elektronische veer/snaarwerking als het ware.
An inability to grasp science is no argument against it....

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Functie riem/snaar
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2014, 19:16:14 »
Kortom, je hebt een hypothese, maar het werk om die te onderbouwen moet iemand anders doen  :D  Sorry, maar ik heb geen zin en tijd om het te meten, uit te rekenen, laat staan om een model te maken en de boel te simuleren—tenminste een van die dingen zou nodig zijn om het uit te zoeken. Hoe graag wil je het weten?  :)

Daarom hield ik het bij bovenstaande verhaal. Je conclusie dat het bij een goede draaitafel weinig terzake doet lijkt me intuïtief juist. Het verhaal over needle drag is me bekend, maar ik neem het bij een fatsoenlijke draaitafel niet erg serieus.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Functie riem/snaar
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2014, 19:24:17 »
Het gewicht van het plateau is verder weinigzeggend wanneer je de massaverdeling niet kent.
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Functie riem/snaar
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2014, 21:14:29 »

- Kortom, je hebt een hypothese, maar het werk om die te onderbouwen moet iemand anders doen

- Hoe graag wil je het weten?  :)



- Ik heb absoluut geen technische achtergrond en zou dat nauwelijks kunnen. Dat was eigenlijk niet helemaal de vraag. Er is natuurlijk ongelooflijk veel aan ontwikkeling van draaitafels gedaan indertijd. Ik kan me niet voorstellen dat niemand dergelijke zaken heeft uitgezocht.Kennelijk is er weinig kennis systematisch (wetenschappelijk) vastgelegd. Zo'n Thorens moet toch veel hebben uitgezocht.

- Eigenlijk wel erg graag want ik interesseer me voor dit soort zaken.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Functie riem/snaar
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2014, 22:17:07 »
Het gewicht van het plateau is verder weinigzeggend wanneer je de massaverdeling niet kent.

Dat klopt, maar ervan uitgaande dat je het traagheidsmoment van het plateau + plaat kunt bepalen kom je er wel met een aanname voor de fluctuatie van de horizontale kracht die de naald op de LP uitoefent, de daaruit resulterende snelheidsvariatie en of de bijbehorende verandering van toonhoogte hoorbaar is.

Maar dat gaat dan puur om variaties in de "needle drag" en gaat ervan uit dat die alleen door de traagheid van het plateau weggewerkt worden.

- Ik heb absoluut geen technische achtergrond en zou dat nauwelijks kunnen. Dat was eigenlijk niet helemaal de vraag. Er is natuurlijk ongelooflijk veel aan ontwikkeling van draaitafels gedaan indertijd. Ik kan me niet voorstellen dat niemand dergelijke zaken heeft uitgezocht.Kennelijk is er weinig kennis systematisch (wetenschappelijk) vastgelegd. Zo'n Thorens moet toch veel hebben uitgezocht.

- Eigenlijk wel erg graag want ik interesseer me voor dit soort zaken.

OK, dat is iets anders dan wat ik dacht te lezen.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2014, 22:18:51 door Koen »

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Functie riem/snaar
« Reactie #11 Gepost op: 30 september 2014, 00:57:42 »
Heb je zaterdag niet goed opgelet Charles?
Of twijel je aan het verhaal en de research van C&A?

Gewoon eens met Cock een bakkie koffie gaan doen, dan wordt ook het verhaal van de plateaumassa en de needle drag duidelijk.
Een bakkie met mij mag ook. ;)
- audiodidact -

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Functie riem/snaar
« Reactie #12 Gepost op: 30 september 2014, 16:40:04 »
Dat laatste lijkt me zeker leuk Sander!

Ik meen een verschil te hebben gehoord tussen de twee opzetten op zaterdag. De vraag is dan wat de oorzaak van het gevolg is: het feit dat bij ene motor de poelie hoger zat, dat de ene draaitafel met een riem werd aangedreven en de andere met een draad, dat een motor een bijzondere voeding had en de ander niet of dat de ene motor superieur is boven de ander? Dat Cock een serieuze vent is (denk ik) wil niet zeggen dat zijn waarheid juist is. Indertijd is druk gemeten aan de draaitafel van Eric Witteveen en het resultaat was dat de rimpelingen van de motor waren niet meetbaar.  Vandaar dat ik op zoek ben naar wat historische en wetenschappelijke kennis. Nogmaals ik geloof er geen fluit van dit soort zaken indertijd niet uit den treuren is uitgezocht.

Ik wil daarbij zeggen dat ik best geloof in moeilijk te verklaren/onverklaarbare verschillen. Die week ervoor was een vergelijk tussen kabels en daar hoorde ik wel degelijk verschillen in het begin (voordat ik gek werd van het wisselen van kabels).

« Laatst bewerkt op: 30 september 2014, 16:44:40 door Carl »