Auteur Topic: SAM (Devialet)  (gelezen 12493 keer)

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
SAM (Devialet)
« Gepost op: 19 september 2014, 11:31:55 »
Devialet heeft een technologie beschikbaar gesteld in hun versterker waarmee het uitgangssignaal aangepast wordt aan de karakteristiek van de speakers. Dit wordt bereikt door digital-signal-processing. Op deze manier, is de claim, volgt het geluidsdruksignaal nauwkeuriger het elektrische signaal. Wat vindt u?
« Laatst bewerkt op: 19 september 2014, 11:42:30 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2014, 11:40:25 »
Begrijp ik nou dat het versterkte signaal wat stroom moet leveren aan de luidspreker het ingangssignaal beter volgt?


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2014, 11:44:57 »
Nee, het uitgangssignaal van de versterker past zich aan aan de nukken van de speaker. Omdat conussen altijd 'vertraagd' reageren op de elektrische input van de versterker, is het geluidsdruksignaal niet gelijk aan het uitgangssignaal van de versterker. SAM compenseert dat met digital-signal-processing. :)
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2014, 11:51:48 »
Hoe weet de versterker wat er aan signaal uit de luidspreker komt?
Anders gezegd hoe weet die versterker hoe veel de vertraagde reactie van de gebruikte luidspreker is?
Meetmicrofoon?
En hoe past de versterker dat aan via DSP?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2014, 11:57:21 »
Als ik het nou goed begrijp heeft Diavalet een database met daarin de eigenschappen van diverse luidsprekers en past met DSP het uitgangssignaal aan zodat de luidspreker geluid geeft zoals de makers van Diavalet voor ogen hebben zoals het juist zou moeten zijn.

Ze houden , denk ik, geen rekening met wat de akoestiek van de luisterruimte nog allemaal verkl**t met het "geluidsdruksignaal".


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2014, 12:03:18 »
Dat er een DSP in zit is natuurlijk een goed begin. Ik hoop alleen wel dat je die instellingen als gebruiker kunt wijzigen. Waar ik op zou ontwerpen is een versterker die een stroom afgeeft en de spanning op de klemmen terugmeet. En dan in het tijdsdomein niet-lineaire effecten wegwerken.

Groet,
Jacco

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2014, 12:04:55 »
Ze houden , denk ik, geen rekening met wat de akoestiek van de luisterruimte nog allemaal verkl**t met het "geluidsdruksignaal".

Nee, met de luisterruimte houden ze denk ik geen rekening, maar ik denk dat rekening houden met de karakteristiek van de speakers al een hele verbetering is.

Overigens wordt de technologie hoog aangeschreven en hebben ze al een record aantal prijzen.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2014, 12:13:48 »
Nee  ;D  Het kost veel prijzen.   Eh uhhh kost best duur.   ;D



Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #8 Gepost op: 19 september 2014, 12:15:12 »
Jah. Best jammer. :( Edoch ben ik zeer tevreden met wat ik onlangs heb aangeschaft! ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #9 Gepost op: 19 september 2014, 12:44:08 »
Ik bedenk me plotseling dat er natuurlijk ook sprake is van het wisselfilter dat het hele signaal op zijn kop gooit! :o
« Laatst bewerkt op: 19 september 2014, 12:47:18 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2014, 13:20:30 »
Ik denk dat de technologie met DSP uiteindelijk zijn toepassing zal moeten vinden in een soort van 'actieve-speaker' systeem (zodat je de filters kan omzeilen)... :)
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2014, 13:26:11 »
Ik zeg voorversterker een miniDSP en twee stereo eindversterkers.
Eentje voor het laag en eentje voor het hoog. 
Weg met het wisselfiter. Dat neemt de miniDSP voor zijn rekening.

Meetmicrofoon en meten maar en je past de hele boel aan je luisterruimte aan.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2014, 14:30:53 »
Ik denk dat de technologie met DSP uiteindelijk zijn toepassing zal moeten vinden in een soort van 'actieve-speaker' systeem (zodat je de filters kan omzeilen)... :)

Die bestaan al en toevallig had ik vorige week een set thuis staan voor reparatie.
Digitaal in, DAC, dsp vierwegfilter en vier klasse D versterkers ingebouwd alsmede een meetcomputer voor het laag.
De naam? BeoLab 5
An inability to grasp science is no argument against it....

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2014, 14:32:29 »
Die bestaan al en toevallig had ik vorige week een set thuis staan voor reparatie.
Digitaal in, DAC, dsp vierwegfilter en vier klasse D versterkers ingebouwd alsmede een meetcomputer voor het laag.
De naam? BeoLab 5

Ja, dat is het betere werk! Maar compenseert die DSP ook voor het gedrag van de speakers?
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: SAM (Devialet)
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2014, 15:21:35 »
In die zin dat het signaal qua amplitude wordt aangepast. Je maakt mij niet wijs dat die Diavlet dat voor een  willekeurige luidspreker met filters  uitgebreider zal doen.
An inability to grasp science is no argument against it....