Auteur Topic: ECC88 vs PCC88  (gelezen 8208 keer)

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
ECC88 vs PCC88
« Gepost op: 08 september 2014, 10:28:38 »
Ik heb ooit lang geleden eens een aantal Siemens PCC88 buisjes gekocht. Deze wilde ik in mijn Audio Research SP-11 drukken maar dat heb ik dus nog nooit gedaan.
In de AR zitten ECC88. Kan ik deze probleemloos vervangen door de PCC88. Ik weet dat de gloeispanning anders is tussen beide buisjes (6,3V vs 7,6V). Kan dit een probleem geven? Ik lees op het web dat AR de stroom sowieso al hoger instelde dan de gevraagde 6,3V.
Wie weet raad?

Groeten...

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: ECC88 vs PCC88
« Reactie #1 Gepost op: 08 september 2014, 10:35:06 »
Eens buizen altijd buizen.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: ECC88 vs PCC88
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2014, 04:45:32 »
Ik heb ooit lang geleden eens een aantal Siemens PCC88 buisjes gekocht. Deze wilde ik in mijn Audio Research SP-11 drukken maar dat heb ik dus nog nooit gedaan.
In de AR zitten ECC88. Kan ik deze probleemloos vervangen door de PCC88. Ik weet dat de gloeispanning anders is tussen beide buisjes (6,3V vs 7,6V). Kan dit een probleem geven? Ik lees op het web dat AR de stroom sowieso al hoger instelde dan de gevraagde 6,3V.
Wie weet raad?

Groeten...

De P-serie zijn buizen die een gloeidraadstroom van 300 mA nodig hebben om de kathodes goed op temperatuur te krijgen. Voor de E-serie geldt dat er 6,3 volt op de gloeidraad moet komen te staan wil de buis goed functioneren. Alle buizen in de P-serie hebben die 300 mA nodig en dat is gedaan om de gloeidraden van die buizen in serie te kunnen zetten als de gloeidraden rechtstreeks door de netspanning moeten worden gevoed. Dat in serie zetten van de gloeidraden werd vroeger gedaan bij buizen in een tv-toestel. Waarbij dan het teveel aan spanning werd weggewerkt door een vermogensweerstand zodat de stroom in de gloeidraden dan precies 300 mA was.

Het is trouwens niet zo'n goed plan om die PCC88 te gaan gebruiken op een spanning van 6,3V want dan brandt de gloeidraad op onderspanning en zal de buis niet aan zijn specificaties kunnen voldoen. Het scheelt 1,3 volt op de 7,6 volt en dat is vrees ik wat teveel. De beide kathodes worden dan niet heet genoeg. In het geval de transformator van je versterker een 220 volt exemplaar is zal de gloeispanning niet 6,3 maar ongeveer 6,6 volt bedragen gegeven dat de netspanning 230 volt bedraagt maar dan zal het denk ik nog te weinig spanning op de 7,6 volt gloeidraad van de PCC88-ers staan.

Heb je niet al eens een aantal jaren terug het plan gehad om de PCC88-ers te gaan gebruiken op 6,3 volt en daar ongeveer dezelfde vraag als nu over gesteld? Ik herinner me iets dergelijks.   
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2014, 04:47:36 door Ruud13 »

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: ECC88 vs PCC88
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2014, 11:48:40 »
Bedankt voor je verhaal Ruud.

Ik heb het plan inderdaad wel eerder gehad, daar had ik ze tenslotte voor gekocht, maar ik kan mij niet herinneren dat ik daar destijds een draadje over geopend heb. Maar dat zal natuurlijk best zo kunnen zijn.

Ik kwam ze laatst weer tegen en toen begon het weer te kriebelen. Op het web lees ik verschillende verhalen van mensen die het wel gedaan hebben. Velen zijn nogal enthousiast. Tja, over minder goed gelukte experimenten is men natuurlijk minder geneigd te posten.

Laat ik de vraag anders stellen, kan het kwaad voor mijn versterker of voor de buizen? Dus kan ik het gewoon zonder problemen te verwachten proberen?

Groeten..

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ECC88 vs PCC88
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2014, 12:50:29 »
Als de kathode niet warm genoeg wordt, is er volgens mij een bombardement van elektronen mogelijk. Het is net alsof je een reguliere buis de hoogspanning aanzet en hij is nog niet voldoende opgewarmd. Ik zou het niet doen. Ik zou een stroombron van 300 mA maken.

Groet,
Jacco

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: ECC88 vs PCC88
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2014, 16:45:49 »
Bedankt voor je verhaal Ruud.

Ik heb het plan inderdaad wel eerder gehad, daar had ik ze tenslotte voor gekocht, maar ik kan mij niet herinneren dat ik daar destijds een draadje over geopend heb. Maar dat zal natuurlijk best zo kunnen zijn.

Ik kwam ze laatst weer tegen en toen begon het weer te kriebelen. Op het web lees ik verschillende verhalen van mensen die het wel gedaan hebben. Velen zijn nogal enthousiast. Tja, over minder goed gelukte experimenten is men natuurlijk minder geneigd te posten.

Laat ik de vraag anders stellen, kan het kwaad voor mijn versterker of voor de buizen? Dus kan ik het gewoon zonder problemen te verwachten proberen?

Groeten..

Als de gloeidraad op onderspanning brandt is dat niet goed voor de buis. Voor de rest van de versterker kan dat geen kwaad. Het is overigens niet zo dat als de gloeidraad op een te laag pitje brandt dat je dat dan ook hoort alleen al gegeven het feit dat een niet goed functioneren van een versterker niet iedereen opvalt. Het kan dus zijn dat iemand die net als jij een stelletje PCC88-ers tegen het lijf loopt, deze in zijn versterker stopt en hoort dat er vervolgens signaal uitkomt en dan vindt dat het in zijn oren lekker klinkt en daar dan enthousiast over is terwijl het zomaar zou kunnen dat de versterker in die situatie niet meer voldoet aan zijn specificaties omdat de buisjes dan niet meer kunnen doen wat ze moeten doen.

Maar zijn de ECC88-ers die nu in je versterker zitten dan aan het eind van hun Latijn? Heb je klachten over het functioneren van de versterker? Dat soort buisjes gaan tamelijk lang mee. Ze gaan bijvoorbeeld véél langer mee dan eindbuizen.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2014, 16:52:25 door Ruud13 »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ECC88 vs PCC88
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2014, 20:36:13 »
[...] Ik zou een stroombron van 300 mA maken.
En gedaan.

Groet,
Jacco

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: ECC88 vs PCC88
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2014, 23:30:09 »
Als de kathode niet warm genoeg wordt, is er volgens mij een bombardement van elektronen mogelijk. Het is net alsof je een reguliere buis de hoogspanning aanzet en hij is nog niet voldoende opgewarmd.

Ik verwacht eigenlijk een ionen-bombardement op de kathode en die kan gaan strippen, al zal dit niet zo dramatisch zijn als bij een direct verhitte buis.
Normaal gezien gebeurt dat niet en zeker niet bij indirect verhitte buizen, maar de electronenwolk kan zich niet zo goed en dicht vormen bij een te lage kathode-temperatuur.
Aan de andere kant is een tolerantie van +/- 10% toegestaan voor correcte werking van de buis (Bron: Philips SQ tube manual).
Op mijn oude AVO-buizentester was dat heel goed te zien; er waren exemplaren bij die rustig op -20% konden draaien terwijl steilheid en emissie nog gewoon gehaald werden.

Anderszijds zal de levensduur van de buis waarschijnlijk bekort worden, de buis zit misschien dicht bij kathode-verzadiging in de schakeling.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2014, 23:37:14 door KT88 »
- audiodidact -