Auteur Topic: Nakamichi cassettedeck 1  (gelezen 21778 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #15 Gepost op: 06 september 2014, 10:56:45 »
De cassettes die ik 21 jaar geleden met mijn Akai GX R35 heb opgenomen klinken nu nog verbazingwekkend goed.

Er komen dingen voorbij die ik eigenlijk vergeten was.  Voel me weer effe 28.  ;D

Gelukkig heb ik die cassettes altijd donker en droog bewaard.

Hoe groot is de kans dat er een cassette tussen zit die gaat poeieren en de koppen van mijn Nak vuil gaat maken?
Kan ik het zien als een tape naar de vaantjes is?

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #16 Gepost op: 06 september 2014, 11:21:30 »
De cassettes die ik 21 jaar geleden met mijn Akai GX R35 heb opgenomen klinken nu nog verbazingwekkend goed.

Er komen dingen voorbij die ik eigenlijk vergeten was.  Voel me weer effe 28.  ;D

Gelukkig heb ik die cassettes altijd donker en droog bewaard.

Hoe groot is de kans dat er een cassette tussen zit die gaat poeieren en de koppen van mijn Nak vuil gaat maken?
Kan ik het zien als een tape naar de vaantjes is?

Marcel

Gewoon digitaliseren en weg met die ouwe troep :P ;D
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #17 Gepost op: 06 september 2014, 11:36:34 »
Daar zit wel wat in.  Ik ben een zeer groot fan van digitaal vastleggen van muziek.
Maar een cassette in het vakje van mijn Nak stoppen en horen hoe deze met een zachte klik start heeft toch ook wel wat.

Als er wel een cassette gaat poeieren hebben we geen probleem maar wel een uitdaging om de Nak weer schoon te krijgen.

En ...............ik heb geen mogelijkheid om te digitaliseren.

Wie speelt er ook al weer met een Dual platenspeler?   ::) :P ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #18 Gepost op: 06 september 2014, 11:40:20 »
Ook weer waar maar een LP kan in ieder geval niet in de knoop 8)

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #19 Gepost op: 06 september 2014, 13:29:27 »
LP's kunnen wel stoffig worden en er kunnen krassen in komen.   :P

En mijn Nakamichi zou het beginnen van bandsla moeten opmerken en zou dan moeten stoppen voor het echt te laat is.

Bandjes en platen zijn kwetsbaar.  Maar het is wel mooie techniek.  Nostalgie?  Ja.  Leuk? Ja, heel erg leuk.
Als ik voor elk uur dat ik met mijn Akai GX heb zitten opnemen betaald zou krijgen dan zou er een leuk bedrag op mijn bankrekening staan.

Uiteraard heb ik onder de kap van de Nak gekeken en als je naar het loopwerk kijkt begin je al te bibberen bij het idee dat het uit elkaar moet voor een storing.
Maar dat is ook geen probleem maar een uitdaging.

Groets

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #20 Gepost op: 06 september 2014, 13:43:25 »
Ik betrap mezelf erop dat ik meer en meer draai met de muziekserver (Mac Mini) en DAC enerzijds het gemak anderzijds ben ik van mening dat de kwaliteit van de muziekserver een stukje beter is... Desalniettemin vind ik het heerlijk met name in de koude grauwe wintermaanden een LP op te zetten onder het genot van een schaal met allerlei lekkers een drankje en de kachel op 22. Ik kan me voorstellen dat dit hetzelfde geld voor een cassette deck...

Off-topic sorry
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #21 Gepost op: 07 september 2014, 09:20:02 »
Ik betrap mezelf erop dat ik meer en meer draai met de muziekserver (Mac Mini) en DAC enerzijds het gemak anderzijds ben ik van mening dat de kwaliteit van de muziekserver een stukje beter is... Desalniettemin vind ik het heerlijk met name in de koude grauwe wintermaanden een LP op te zetten onder het genot van een schaal met allerlei lekkers een drankje en de kachel op 22. Ik kan me voorstellen dat dit hetzelfde geld voor een cassette deck...

Off-topic sorry

Misschien off-topic, maar het klopt wel wat je zegt.
Er zitten 200 cassettes met muziek te wachten in hun doosjes om weer eens gespeeld te worden.
Geen idee wat er allemaal op staat. Het handschrift op de kartonnetjes in de doosjes kan ik bijna niet lezen.
Het wordt een groot verassingsfeest.
En in de tijd dat het nog "gewoon" was om met een cassettedeck in de weer te zijn heb ik heel veel uren plezier gehad van mijn Akai.  In welke vlaag van verstandsverbijstering ik dat ding verkocht heb kan ik niet verklaren.
Ik ben erg blij dat ik weer een mooi deck in de set heb staan.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #22 Gepost op: 08 september 2014, 08:50:37 »
Uiteraard heb ik onder de kap van de Nak gekeken en als je naar het loopwerk kijkt begin je al te bibberen bij het idee dat het uit elkaar moet voor een storing.
Maar dat is ook geen probleem maar een uitdaging.
Dat dacht ik ook, maar de praktijk heeft me al een aantal keren bewezen dat dat reuze meevalt. Zo heel erg ingewikkeld is het niet. Ik heb om mijn Naks weer aan de praat te krijgen alle motoren moeten demonteren en weer gangbaar maken. Secuur, tijdrovend klusje maar de beloning is groot. ;D