Auteur Topic: Nakamichi cassettedeck 1  (gelezen 21793 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Nakamichi cassettedeck 1
« Gepost op: 02 september 2014, 20:55:33 »
Vandaag ben ik in het bezit gekomen van een Nakamichi cassettedeck 1.

Kan iemand mij wat meer vertellen over dit deck?
Is dit een goed Nakamichi type?

De hoofdtelefoonuitgang laat muziek horen. En dat viel helemaal niet tegen.
Morgen ga ik hem in de set opnemen. Dan ga ik testen of hij ook nog opneemt.

Alvast dank.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2014, 21:05:49 »

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #2 Gepost op: 02 september 2014, 21:46:24 »
Dat deck is een hele goede. Ik ben verslingerd aan Nak's zoals ik ze voor het gemak maar noem. Ze hebben wel wat liefde en aandacht nodig, de motoren gaan vaak vast zitten als ze een tijd stil hebben gestaan.

Van harte gefeliciteerd ermee en veel luisterplezier. Mocht je er ooit weer vanaf willen..., zo ver weg woon ik niet!  ;) ;D :-*

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2014, 22:20:03 »
Dat deck is een hele goede. Ik ben verslingerd aan Nak's zoals ik ze voor het gemak maar noem. Ze hebben wel wat liefde en aandacht nodig, de motoren gaan vaak vast zitten als ze een tijd stil hebben gestaan.

Van harte gefeliciteerd ermee en veel luisterplezier. Mocht je er ooit weer vanaf willen..., zo ver weg woon ik niet!  ;) ;D :-*
Ik heb zelf een schuine Nakamichi 600 gehad en het apparaat ging kapot door een zeer beperkt gebruik.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #4 Gepost op: 02 september 2014, 22:40:37 »
Ik heb een 2SE en die ga ik weer gebruiken als de zolder dit jaar klaar is met andere Vintage spulletjes.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #5 Gepost op: 03 september 2014, 21:37:53 »
De Nak zit in mijn set.
Er zijn inmiddels diverse testjes gedaan.
Alles werkt foutloos.  Alle functies doen het.  Alle schakelaars doen het en de potmeters werken kraakvrij. Het loopwerk werkt soepel en stil. 
Weergeven gaat perfect.  Opnemen gaat ook perfect.
Vanmiddag heb ik een stukje van de radio opgenomen en dat gaat ook helemaal goed.
Het lijkt er inderdaad op dat dit een geweldige cassettebandjes machine is.

Marcel.


Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

SuperAvilyn

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #6 Gepost op: 04 september 2014, 14:36:39 »
Leuke aanwinst Marcel! Dit is inderdaad één van de betere Nakamichi's, misschien wel de laatste echt mooie.

Zie ook http://www.naks.com/

Weer een parallel tussen jouw set en de mijne: ik heb ook een Nakamichi! (een CR-5)
Yamaha A-S500, KEF RR 103/4, Squeezebox Touch, Technics SL-1210 Mk2, Cambridge 640P, Nakamichi CR-5E

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2014, 09:54:55 »
Leuke site.
Daar is best wel wat info te vinden.
Ze hebben toch wel flink wat mooie decks gemaakt.

Bestaat Nakamichi nog?  Ik kom wel eens plugjes tegen met Nakamichi daar op geprint.
Maar ik denk dat die dingen niets van doen hebben met de fabrikant van de mooie cassettedecks.

Zijn er naast Proximus en SuperAvilyn nog meer liefhebbers en gebruikers van Nakamichi?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #8 Gepost op: 05 september 2014, 09:58:46 »
Ik heb een 480 gehad tot volle tevredenheid, maar vanwege een overstap naar DCC is die stil komen te staan en - zoals al aangegeven - deed stilstand het deck weinig goeds. Ik heb hem een paar jaar terug gedoneerd aan een oud-lid van het 'blauwe' forum (Kees Onrust).

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #9 Gepost op: 05 september 2014, 10:09:03 »
Bij het deck kreeg ik ook nog bijna 200 cassettes, allemaal vol met muziek van klassiek tot pop.
Dat wordt een onbekende muzikale trip. Erg leuk.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #10 Gepost op: 05 september 2014, 10:19:03 »
Leuke site.
Daar is best wel wat info te vinden.
Ze hebben toch wel flink wat mooie decks gemaakt.

Bestaat Nakamichi nog?  Ik kom wel eens plugjes tegen met Nakamichi daar op geprint.
Maar ik denk dat die dingen niets van doen hebben met de fabrikant van de mooie cassettedecks.
Jazeker bestaat Nakamichi nog. Maar ze lijken in niets meer op wat het ooit was. Het zal wel in Chinese handen zijn gevallen, vermoed ik. Ze maken tegenwoordig vooral auto radio's en combo-sets met de naam SoundSpace.
Dus volgens mij is de glans er wel een beetje af. Ik zou ook niet weten waar je hun spullen in NL kan kopen.

Naast de CR4e heb ik ook nog een BX150e en een BX-300e. Beiden trof ik aan op een rommelzolder in erbarmelijke toestand. Het mechaniek van de loopwerken zit heel simpel maar slim in elkaar. Maar de motoren kunnen er absoluut niet tegen lange tijd stil te staan. Ik heb er een goed gebruik van gemaakt minsten 1x per week een uurtje of twee cassettebandjes te draaien. Al was het maar om het loopwerk fit te houden. De Nak moet dan net als wij mensen "even sporten". ;D
« Laatst bewerkt op: 05 september 2014, 10:20:38 door proximus »

edwin16

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 864
    • Audioclub Oost Brabant
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #11 Gepost op: 05 september 2014, 13:41:07 »
In 1992 heb ik de het cassettedeck 1.5 nieuw gekocht. Deze is nagenoeg gelijk aan een 1 (zie foto).



Tegenwoordig wordt hij nagenoeg niet meer gebruikt, helaas. De laatste keer was vorig jaar bij een demo-avond van Audioclub Oost Brabant waar we beluisterd hebben of er verschillen te horen waren tussen een cd, afgesppeld op een Nak cd player 4 of een opname op een Maxell metal-tape. (uiteraard dezelfde cd)

Niemand van de ongeveer 40 aanwezigen kon duidelijke verschillen horen. Dit zegt wel wat over de kwaliteit van dit cassettedeck. Maar dit geldt wel voor meerdere Naks.
http://geluidsdrager.blogspot.nl/

Leema Acoustics Tucana, Leema Acoustics Antila, Slimdevices Transporter, Thorens TD2001 RDC Isotrack, Lyra Delos, Musical Fidelity MX-VYNL, Nakamichi 682ZX, Dali Mentor 6

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #12 Gepost op: 05 september 2014, 14:52:32 »
Da's ook een hele mooie! Gebruiken, anders gaat ie stuk!

Ik neem bijvoorbeeld van Spotify zelf samengestelde playlists van 90 minuten op op cassettebandjes. Die heb ik nog nieuw ruim op voorraad. Die bandjes speel ik in huis en in de auto af. Noem het ouderwets, omslachtig of oubollig, ik vind het leuk. Het kost haast niets en voldoet uitstekend.

edwin16

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 864
    • Audioclub Oost Brabant
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #13 Gepost op: 05 september 2014, 15:03:09 »
Ik weet het Andre, het is een flauw excuus, maar ik heb geen plek meer in m'n rek.  :-[
Spotify verzamel tapes  maken is 'bai de wee' wel een leuk idee.

Maar ik heb nog altijd in de planning om in een andere kamer m'n oude vertrouwde set (Nak Amp 1, Tuner 2, CD player 4 + Cassettedeck 1.5) weer op te bouwen maar dan moet ik eerst een leuk setje luidsprekers scoren.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2014, 15:09:44 door edwin16 »
http://geluidsdrager.blogspot.nl/

Leema Acoustics Tucana, Leema Acoustics Antila, Slimdevices Transporter, Thorens TD2001 RDC Isotrack, Lyra Delos, Musical Fidelity MX-VYNL, Nakamichi 682ZX, Dali Mentor 6

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Nakamichi cassettedeck 1
« Reactie #14 Gepost op: 05 september 2014, 15:48:36 »
Ik weet het Andre, het is een flauw excuus, maar ik heb geen plek meer in m'n rek.  :-[
Spotify verzamel tapes  maken is 'bai de wee' wel een leuk idee.

Maar ik heb nog altijd in de planning om in een andere kamer m'n oude vertrouwde set (Nak Amp 1, Tuner 2, CD player 4 + Cassettedeck 1.5) weer op te bouwen maar dan moet ik eerst een leuk setje luidsprekers scoren.
De Nak hoort ook niet in het rek, die moet op een eigen voetstuk!  ;D 8)   :P

Dat laatste daar kan ik je misschien wel bij helpen... Zal je wel even een PB sturen als je interesse hebt.