Auteur Topic: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?  (gelezen 14419 keer)

musicfreak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Gepost op: 01 september 2014, 08:47:42 »
Gisteren heb ik op Ebay een Beresford TC-7520 Caiman SE+ met Gator-upgrade (hele mond vol) kunnen bemachtigen. Graag wil ik deze vergelijken met een andere DAC. De DAC die me minder bevalt ga ik dan weer verkopen.

De Gator upgrade maakt dat de Beresford fantastisch kan klinken, maar dan wel met goede opnames. Al lezende kwam ik ook op de Musical fidelity m1 en de Arcam rDAC uit. De eerste kan ik 2e hands voor 250 euro kopen, de 2e voor 200 euro. Ik vind het lastig te beoordelen of de Arcam of de MF beter is / welke ik mooi kan afzetten tegen de Beresford. Je hebt lovende recensies, ook voor wat betreft het oudere type met daarbij een V-Link convertor. In deze laatste review wint de M1, echter What Hifi prefereert juist de (i)rDAC. Al heb ik wel eens gelezen dat dat blad niet altijd zo serieus wordt genomen.

Wellicht kan ik het beste de Arcam tegenover de Beresford zetten, die is wat vergevingsgezinder lees ik. Eens?

Nog even de rest van mijn setup: een Shengyi Music angel buizenversterker, Celestion 300 speakers, Logitech Squeezebox touch en momenteel een simpele Yamaha CD speler.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #1 Gepost op: 01 september 2014, 09:04:50 »
Ik vermoed dat je weinig verschillen gaat horen. Een goede DAC (en dat zijn ze allemaal) doet binnen de digitale normen (16bit 44,1kHz) perfect wat 'ie moet doen: het oorspronkelijke analoge signaal reproduceren. Ik zou de DAC kiezen die voor jou het meeste biedt qua looks en aansluitmogelijkheden.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #2 Gepost op: 01 september 2014, 10:22:16 »
Als je verschil hoort sowieso degene gebruiken welke jij het fijnste vindt klinken.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

musicfreak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #3 Gepost op: 01 september 2014, 10:32:15 »
In diverse tests lees ik toch wel verschillen tussen de DACs onderling. Ik hoopte dat er hier wellicht mensen zijn met ervaring met de Arcam en Musical fidelity.

Naar aansluitmogelijkheden kijken is sowieso een goede, wat dat betreft is de Beresford het fijnste omdat die tweemaal coaxiaal en tweemaal optisch heeft. Geen USB, maar dat heb ik ook niet zo nodig.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #4 Gepost op: 01 september 2014, 11:06:34 »
De diverse tests worden geschreven door scribenten die hun broodwinning op de tocht zetten du moment dat ze zouden schrijven dat ze de verschillen eigenlijk niet horen.
Lekker zelf gaan luisteren en mocht je verschillen waarnemen, geniet ervan  :)
An inability to grasp science is no argument against it....

musicfreak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #5 Gepost op: 01 september 2014, 11:26:03 »
Helder. 8)

Hoe kijken jullie tegen upgrades als een lineaire voeding van SBooster aan? Puur marketing of een zinnige upgrade?

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #6 Gepost op: 01 september 2014, 11:40:41 »
Een apparaat dat een niet standaard-voeding nodig zou hebben om maximaal te presteren, is gewoon slecht ontworpen.

Maar dat is er niet aan de hand. Het is met name een methode om met een mooi verhaal een voeding van 5 euro voor 150 euries te kunnen slijten.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #7 Gepost op: 01 september 2014, 12:36:56 »
Als je verschil hoort sowieso degene gebruiken welke jij het fijnste vindt klinken.

Gr Hans

Frits' antwoord is nuchter en mijn inziens waarheid als een koe maar Chansig' z'n antwoord is uiteindelijk de ter zake doende.

Bij een goed opgezet vergelijk, wat de ratio aanspreekt, zullen de verschillen naar alle verwachting verdwijnen. Al ziende en wetende wat er speelt, niet.

Go wherever the rabbithole goes or don't.

Groet, Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2014, 12:40:19 »
Een apparaat dat een niet standaard-voeding nodig zou hebben om maximaal te presteren, is gewoon slecht ontworpen.

Maar dat is er niet aan de hand. Het is met name een methode om met een mooi verhaal een voeding van 5 euro voor 150 euries te kunnen slijten.

Dat ligt iets genuanceerder.
De voeding maakt een integraal deel uit van de schakeling; bij die DACjes wordt er vaak een goedkoop switchedmode voedinkje bijgeleverd, wat allerlei stoorproducten kan genereren en een slechte regulatie heeft.
Een goede conventionele voeding en zelfs een goede SMPS kan dat wel degelijk een verbetering opleveren.
Dat is duidelijk te meten en in bepaalde gevallen kan het ook hoorbaar zijn.
- audiodidact -

musicfreak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #9 Gepost op: 01 september 2014, 13:58:16 »
Ok, goed om te weten. Ik ga eerst maar eens even uitzoeken of de standaard voeding een beetje ok is.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #10 Gepost op: 01 september 2014, 14:41:17 »
Een apparaat dat een niet standaard-voeding nodig zou hebben om maximaal te presteren, is gewoon slecht ontworpen.

Maar dat is er niet aan de hand. Het is met name een methode om met een mooi verhaal een voeding van 5 euro voor 150 euries te kunnen slijten.

Dat ligt iets genuanceerder.
De voeding maakt een integraal deel uit van de schakeling; bij die DACjes wordt er vaak een goedkoop switchedmode voedinkje bijgeleverd, wat allerlei stoorproducten kan genereren en een slechte regulatie heeft.
Een goede conventionele voeding en zelfs een goede SMPS kan dat wel degelijk een verbetering opleveren.
Dat is duidelijk te meten en in bepaalde gevallen kan het ook hoorbaar zijn.

Dank voor de aanvulling. Mijn eerste zin blijft daarmee nog wel gelden ;)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #11 Gepost op: 01 september 2014, 14:49:43 »
Ik heb bij mijn heed DAC ook een externe voeding (QPSU) een aanname van mij zegt me, dat met deze QPSU het wat schoner en opener klinkt. Mijn vrouw noemde het scherper
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #12 Gepost op: 01 september 2014, 18:28:20 »
Ok, goed om te weten. Ik ga eerst maar eens even uitzoeken of de standaard voeding een beetje ok is.

Ik moet zeggen dat ik geen verschil hoor met een Tentlabs bdac mk3 :-(

musicfreak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #13 Gepost op: 01 september 2014, 19:48:13 »
Ik moet zeggen dat ik geen verschil hoor met een Tentlabs bdac mk3 :-(

Heb jij ook een SBooester voeding bij deze DAC?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Beresford TC-7520 vergelijken met Musical fidelity m1 of Arcam rDAC?
« Reactie #14 Gepost op: 01 september 2014, 20:16:08 »
Die TentLabs d-DAC mk3 heeft zelf en voeding aan boord.



« Laatst bewerkt op: 01 september 2014, 20:18:46 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.