Auteur Topic: Orgels luisteren in Noord-Holland  (gelezen 2664 keer)

John Picoso

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 47
    • Mijn sets
Orgels luisteren in Noord-Holland
« Gepost op: 31 augustus 2014, 15:13:05 »
Hoi,

Weekje Noord-Holland benut voor wat kerkbezoek.

Dinsdagavond 26 augustus Haarlem, Jos van der Kooy op het grote Müller orgel. Interessant: de toelichting op het programma door JvdK zelf. Aansluitend het concert, bijzonder fraai. Klassiek, modern en romantisch rondom het thema 'blazen'. Fantastisch als je -zoals ik- zo'n breed repertoir kunt waarderen. Hoofdwerk: toch wel 'Pneoo' van Daan Manneke. Een klanksculptuur. Mooi advies van JvdK: vergeet alles even wat je van muziek weet en onderga dit. Wat ik hoorde: fantastisch dat dit ook kan met zo'n eeuwenoud instrument. Mooie rustmomenten met Bach's 'Schmücke dich o liebe Seele' en Max Regers 'Wer weiss, wie nahe mir mein Ende.



Bijzonder: de geruisloos fladderende vleermuisjes in het duisterende avondlicht van de grote St Bavo. "Zelfs vind de mus een huis o Heer", gold hier: zelfs vindt de vleermuis een huis, o Heer...

Het waren weer mooie momenten.

Afgelopen vrijdag naar de kaasmarkt in Alkmaar. Maken ze mooi reclame voor de 'kaasmarktconcerten', ja, echter dikke pech: 21 aug was de laatste, dus ik hap er naast (wel lekker in de kaas gehapt). Het grote Hagerbeer/Casper Schnitger heeft last van lood-rot en is afgelopen week in de steigers gehesen voor enkele maanden. Begin 2015 pakken ze deze gigant weer uit... Luister ik noodgedwongen maar op de ipod  naar Bram Beekmans opnames van dit orgel op het ook al weer jaren geleden vergane label LBCD (Lindeboom)



Schitterende kerk overigens en boffen met zoveel zonlicht: prachtig helder. Heerlijk die ruimte.

Nog een mooie CD/DVD combi gekocht in de Laurens:

http://www.orgelnieuws.nl/gesignaleerd-alkmaar-the-organs-of-the-laurenskerk/

Wat een schitterend document. Niet alleen over het orgel in de Laurens te Alkmaar, maar ook de grote orgels in de regio met een sterke historische connectie met de orgels in de Laurens. En mooi in de historische context geplaatst. Mooi materiaal voor de liefhebbers. Aanbevolen!
Met vriendelijke groet, John Picoso

Ook online ook op https://johnpicoso.wordpress.com

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Orgels luisteren in Noord-Holland
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2014, 15:18:01 »
Altijd mooi om te lezen. Als mensen genieten van muziek, in wat voor hoedanigheid dan ook. Het enthousiasme straalt er van af, je kunt lezen dat het genieten was!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal