Auteur Topic: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.  (gelezen 11439 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Gepost op: 30 augustus 2014, 08:09:38 »
Hoe lang (in seconden) doet een gemiddelde buizenversterker erover eer dat hij gebruiksklaar is?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2014, 09:43:56 »
Ik zou eens moeten meten hoe lang mijn hybride er over doet. Ik weet wel dat er eerst nog een paar seconden ruis over de luidsprekers klinkt als het relais inschakelt, dan is hij dus blijkbaar nog niet goed warm.
Science is no democracy

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2014, 10:27:15 »
Hoe lang (in seconden) doet een gemiddelde buizenversterker erover eer dat hij gebruiksklaar is?

Die van mij 45 seconden.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2014, 14:37:21 »
Het aandoen duurt hier 30 sec., een klik van een relais geeft aan dat de volle spanning er is, dan is de versterker aan maar nog niet gebruiksklaar. Na een half uur, dat is ruim genomen, zijn er geen veranderingen meer waar te nemen. Direct na het aandoen is het geluid niet mooi, scherp, rafelig ik weet niet hoe ik dit moet zeggen, aangenaam is het niet.
Kan het ook meten met mijn meter om de ruststroom in te stellen. De wijzer kruipt, na het aandoen, langzaam naar het optimum toe.
Voor de goede werking moeten de buizen op temperatuur komen dat heeft even tijd nodig, maar dan heb je ook wat. :)
Eens buizen altijd buizen.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2014, 16:31:00 »
Hoe lang (in seconden) doet een gemiddelde buizenversterker erover eer dat hij gebruiksklaar is?

Hangt er helemaal vanaf wat de bouwer aan beveiligingen heeft ingebouwd.
De meest simpele vorm, zonder inschakelvertragingen enz. doet er ca. 20 seconden over om geluid te geven; voordat het dan goed is hangt ook weer af van de soort buizen, de instelling enz.
Zie het verhaal van Rene.

De wat meer sophisticated versterkers schakelen eerst de gloei in, dan de hoogspanning en vaak kijken ze ook nog naar de ruststroom voordat de uitgang wordt vrijgegeven.
Ik ken versterkers die daarom 2 minuten vertraging hebben. Soms met fancy status-LEDjes of zelfs een display wat de tijd aftelt.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2014, 16:34:05 door KT88 »
- audiodidact -

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2014, 18:21:15 »
Hier ook eerst de gloei en dan de hoogspanning.
Eens buizen altijd buizen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2014, 22:20:45 »
Hoe lang (in seconden) doet een gemiddelde buizenversterker erover eer dat hij gebruiksklaar is?

Hangt er helemaal vanaf wat de bouwer aan beveiligingen heeft ingebouwd.
De meest simpele vorm, zonder inschakelvertragingen enz. doet er ca. 20 seconden over om geluid te geven; voordat het dan goed is hangt ook weer af van de soort buizen, de instelling enz.
Zie het verhaal van Rene.

De wat meer sophisticated versterkers schakelen eerst de gloei in, dan de hoogspanning en vaak kijken ze ook nog naar de ruststroom voordat de uitgang wordt vrijgegeven.
Ik ken versterkers die daarom 2 minuten vertraging hebben. Soms met fancy status-LEDjes of zelfs een display wat de tijd aftelt.

Wat zou volgens jou normaal zijn voor en Vincent D-150?



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2014, 22:35:47 »
Bij de eindtrap met 4x KT88 gaat het automatisch d.m.v. een relais en een ledje rood / groen. Denk ruim 1 minuut

4x EL34 heeft geen relais wel een ledje rood / groen dan aan de achterzijde een schakelaar omzetten en dat duurt ruim 2 minuten.

Two Twelve versterker met EL84 eindbuizen is rond de 1 minuut.

Verschillen in geluid qua opwarmtijd van de buizen heb ik nooit waargenomen.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2014, 22:40:04 »
Van deze?
Eens buizen altijd buizen.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2014, 22:55:00 »
Wat zou volgens jou normaal zijn voor en Vincent D-150?

Da's een hybride, ik zou denken 1 a 2 minuten.

De stuurbuisjes moeten goed doorgewarmd zijn en dan de goede instelling hebben. 2 minuten is dan een veilige marge al zou het wat sneller kunnen.
Je wilt ploppen, kraken, ruisen en DC-sprongen voorkomen tijdens het opwarmen van de buizen.
De halfgeleider-eindtrap stelt zichzelf sneller in, dat is secondenwerk.
- audiodidact -

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2014, 01:38:25 »
Hoe lang (in seconden) doet een gemiddelde buizenversterker erover eer dat hij gebruiksklaar is?

Wat wil nou het geval...  ;D Ik heb hier een hybrideding van een forumgenoot ter observatie staan - een Vincent D-150 om precies te zijn - en die doet er ongeveer 40 seconden over om geheel gebruiksklaar in te schakelen en dat inschakelen geschiedt dan ook voor beide kanalen zonder dat en geplop of getik uit de luidsprekers komt. De dc-offset is voor beide kanalen dan mooi laag < 0,6 mV gelijkspanning. De waardes wiebelen een beetje maar dat is niet abnormaal gelet op de manier waarop de temperatuurdrift in de hand wordt gehouden. De ruststroom is in beide kanalen mooi constant en als de versterker geen vermogen hoeft te leveren worden beide heatsinks na een half uurtje aanstaan niet warmer dat handwarm.   

Of die 40 seconden een normale tijd is weet ik niet omdat ik geen referentie heb en ook geen service manual heb waar dat instaat. Gegeven dat het om buizen gaat voor wat de stuurtrappen van de versterker betreft lijkt me die 40 seconden voordat beide relais' de versterkeruitgangen op de uitgangsklemmen zeker niet te lang duren omdat controle op wat er gebeurt op de versterkeruitgang vóór de relais' pas bij dan die 40 seconden na het inschakelen van de versterker de dc rond de 0 volt is. Dat inschakelen van de relais' zou alleen te lang kunnen duren als de inschakelverschijnselen langer dan normaal duren maar dat zou dan wel wat typisch zijn omdat beide kanalen onafhankelijk van elkaar zijn uitgerust met een schakeling - voor beide kanalen wordt een identieke schakeling gebruikt - die de sturing van de relais' regelt.

Als er op dit forum iemand is die een Vincent D-150 heeft, hoor ik graag of het na ongeveer 40 seconden inschakelen van de relais' klopt.
 
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2014, 01:43:53 door Ruud13 »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2014, 02:24:35 »
Wat zou volgens jou normaal zijn voor en Vincent D-150?

Da's een hybride, ik zou denken 1 a 2 minuten.

De stuurbuisjes moeten goed doorgewarmd zijn en dan de goede instelling hebben. 2 minuten is dan een veilige marge al zou het wat sneller kunnen.
Je wilt ploppen, kraken, ruisen en DC-sprongen voorkomen tijdens het opwarmen van de buizen.
De halfgeleider-eindtrap stelt zichzelf sneller in, dat is secondenwerk.

Ik heb bij het exemplaar van de Vincent dat hier nu staat kunnen constateren dat buisjes goed warm zijn binnen de 40 seconden na inschakelen (koude start) want zodra er signaal uit de versterker kan komen is niet alleen de gelijkstroomstroom in de buisjes mooi constant maar zijn de buisjes ook op de juiste instelling wat dan blijkt uit de constante output waarmee de vermogenstransistors worden uitgestuurd als er een signaaltje op de ingang wordt gezet. Wat er na de genoemde 40 seconden iets verloopt is de dc in de buurt van 0 volt aan de versterkeruitgangen (temperatuurdrift) maar het signaal staat direct nadat de relais' zijn ingeschakeld als een huis. Het iets verlopen of beter gezegd schommelen van de dc-offset blijft ook nadat de versterker uren heeft aangestaan.

 

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2014, 08:55:25 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2014, 10:04:12 »
Toen de versterker, de Vincent D-150 op de markt kwam was men er zeer lovend over:



« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2014, 10:20:36 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Tijdsduur voorgloeien buizenversterker.
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2014, 14:54:00 »
Ik heb bij het exemplaar van de Vincent dat hier nu staat kunnen constateren dat buisjes goed warm zijn binnen de 40 seconden na inschakelen (koude start) want zodra er signaal uit de versterker kan komen is niet alleen de gelijkstroomstroom in de buisjes mooi constant maar zijn de buisjes ook op de juiste instelling wat dan blijkt uit de constante output waarmee de vermogenstransistors worden uitgestuurd als er een signaaltje op de ingang wordt gezet. Wat er na de genoemde 40 seconden iets verloopt is de dc in de buurt van 0 volt aan de versterkeruitgangen (temperatuurdrift) maar het signaal staat direct nadat de relais' zijn ingeschakeld als een huis. Het iets verlopen of beter gezegd schommelen van de dc-offset blijft ook nadat de versterker uren heeft aangestaan.

Hi Ruud,

Het kan heel goed dat de stuurtrap van de Vincent binnen 40 seconden al in zijn werkingsgebied zit hoor.
Het hangt ook een beetje van het type en zelfs het merk buis af; er zijn er die gewoon iets langer nodig hebben.
Ik kan me een schakeling herinneren met de 12BH7 als driver die heel langzaam naar zijn optimale stroomwaarde opliep en daarbij een DC shift gaf; die versterker was DC-gekoppeld.

Ik heb in het verleden een aantal hybride versterkers van verschillende aard gebouwd en daarin gebruikte ik veiligheidshalve een delay van 2 minuten (met ook een interne beveiliging van drivers naar eindtrap).
Met die langere tijd kon ik elke stuurbuis gebruiken zonder ongelukjes.
- audiodidact -