Auteur Topic: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................  (gelezen 19883 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Het gebruik van brugjes bij speakers wordt door velen bestempeld als een slechte verbinding.



Hoe zit dat dan aan de versterkerkant?



« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2014, 08:32:44 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2014, 08:37:52 »
De kritiek op brugjes past in het plaatje van items waar je, ook als niet technisch capabelde, kunt ingrijpen en vervolgens subjectief van kunt vaststellen dat het beter is geworden. Er is in deze kringen veel minder kritiek op twee minieme oppervlakjes die met een lullig beetje veerdruk tegen elkaar worden gehouden. Toch vind je deze constructie in bijna iedere versterker terug in de gedaante van het speakerrelais maar ja, die vervang je wat minder makkelijk.
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2014, 09:02:07 »
De kritiek op brugjes past in het plaatje van items waar je, ook als niet technisch capabelde, kunt ingrijpen en vervolgens subjectief van kunt vaststellen dat het beter is geworden. Er is in deze kringen veel minder kritiek op twee minieme oppervlakjes die met een lullig beetje veerdruk tegen elkaar worden gehouden. Toch vind je deze constructie in bijna iedere versterker terug in de gedaante van het speakerrelais maar ja, die vervang je wat minder makkelijk.


+1

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2014, 09:48:31 »
Ik vind het allemaal dikke vette nonsens.. Het plaatje van de versterker laat het al zien...... je ziet daar van die minuscule witte,rode,blauwe, zwarte en gele kabeltjes lopen. En dan zijn er mensen die een kabel zo dik als een pols van hun versterker naar hun luidsprekers hebben liggen. het zelfde geld wat mij betreft voor die bruggen.. Het enige wat het volgens mij moet doen, is een goede verbinding maken thats all.....

Dan nog even dit. Je ziet vaak aan het einde van deze polsdikke kabels een plug of vork zitten, gemaakt van een stof die niet van deze aarde komt.... En dat terwijl de polsdikke kabel goud,zilver,koper,koolstof en allerlei andere exotische stoffen bevat. Vervolgens, sluiten we dat aan op een vergulde aansluiting van weer een ander materiaal! Volgens mij krijg je van al die verschillende stoffen gewoon een vertroebeld en rommelig geluidsbeeld omdat al die elektronen niet weten wat ze moeten kiezen. Dan zeggen ze dat zilver sneller geleid als koper. Dus moeten die weer wachten op de rest waardoor er een file ontstaat bij de iridium bananenstekker... Ik bedoel maar het word een zooitje :yaw: 8) :o

Ieder zijn eigen ook in deze...... Gewoon zo aansluiten als jij denkt dat het het beste is.. ;)

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2014, 09:54:11 »
Ik ben weleens bij een gerenommeerde hifizaak in het midden van het land geweest om naar een paar tweedehands luidsprekers te luisteren. De uiterst vriendelijke verkoper wist me te melden dat het erg belangrijk was dat de juiste bi-wirebrugjes gebruikt werden. Bovendien was mijn Sony F730ES éigenlijk niet goed genoeg om het volledige potentieel van de luidsprekers te benutten.

Dat de luidsprekers uit fase stonden doordat de kabels inwendig omgedraaid waren was hem niet opgevallen. Blijkbaar maken de juiste bi-wirebrugjes dus nog een groter gehoormatig verschil dan dat!  :alien:

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2014, 11:15:22 »
In feite kom je die bruggen zoals in de versterker uit de openingspost zelden tegen.
Mark Levinson, Audio Analogue en Krell schieten me zo te binnen van wat ik van binnen heb gezien.
Gewoon kabeltjes komt vaker voor, of zelfs simpelweg printspoortjes.

Misschien een kwestie van wat niet weet, dat niet deert.
Ik hoor zelf geen verschil in brugjes, draadjes of printsporen, of het nu in de versterker zit of aan de speakerkant.

Maar zoals Richard al zegt: ieder zijn meug en doe wat je fijn vindt. ;)
- audiodidact -

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2014, 11:21:32 »
Mark Levinson, Audio Analogue en Krell schieten me zo te binnen van wat ik van binnen heb gezien.

Waar ik dan nieuwsgierig naar ben: Wat is de motivatie om het zo te doen (schroeven i.p.v. solderen, ingegeven door de vormgeving/constructie o.i.d.)?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2014, 11:29:55 »
Dergelijke grote oppervlakken zou ik ook schroeven ipv solderen. Lijkt me makkelijker dan met een tig-duizend watt soldeerstation in de weer te gaan.

Groet,
Jacco

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2014, 12:00:57 »
Inderdaad Jacco.

Bij grote stromen is het zinvol om dikke koperen strippen te gebruiken, kijk maar eens in de wat meer uitgebreide meterkasten, professionele lichtdimmers, auto-audio installaties e.d.

Bij die heel dikke versterkers die grote stromen kunnen leveren doet men dat dus ook wel.
Een stevige schroef-verbinding met kartelringen maakt een zeer goede en laagohmoge verbinding.
Constructie-technisch makkelijker dan dikke draden met een varkensbrander aan binding posts solderen. ;)
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2014, 12:02:40 door KT88 »
- audiodidact -

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2014, 12:26:52 »
Als het zulke grote stromen betreft en ik kijk naar die dikke strippen, dan bekruipt mij de gedachte dat 2,5 kwadraat speakerkabel wel erg dun is.
Of maak ik een denkfout?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2014, 12:29:16 »
Ja en nee.  ;D

Groet,
Jacco

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2014, 12:53:51 »
Het ligt eraan.

Als ik echt hard speelde (wat ik vroeger wel deed, nu niet meer) dan blies ik wel eens een zekering van 2 of 3A snel van mijn ribbons of mid-panelen eruit.
Dat is dat het gebied boven 2.5 kHz zeg maar, waar verhoudingsgewijs niet zo gek veel stroom loopt.
De stroom door de laag-membranen moet dan factoren groter zijn.

Mijn Maggies zijn gemiddeld 4 ohm en de maximale input wordt opgegeven als 250 watt.
Als ik even in effectieve waarden reken kom ik bij volgas uit op een totale stroom van P = I2 * R dus I is dan sqrt (P/R) = 7.9 A totaal.
Als er nog hogere (top-top) pieken zijn kan dat wel 10A worden, fasedraaiingen daargelaten.

Afhankelijk van de lengte speakerkabel kan 2.5 qmm dan wel eens te kort gaan schieten.
Ik heb 2 x 3 meter 2.5 qmm en dat lijkt me nog wel te kunnen zonder al teveel spanningsverlies.
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2014, 13:09:55 »
Het gaat niet om het verlies in spanning, meer om de variatie in belastingsimpedantie. 2.5q is dan praktisch gezien al veel te dik. Sterker nog: als de impedantie mooi glad is, volstaat in theorie haardunne draad ook.

Maar als je de dempingsfactor van de versterker wilt behouden tot op de luidsprekerklemmen, moet je da aansluitdiameter ook heel groot kiezen. Maar ja, wie luistert er nu naar hoge dempingsfactor-tot-aan-de-LSklemmen? Het kan de gebruiker natuurlijk wel geruststellen om de dikke koperbanen-filosofie vanuit de versterker door te trekken. Misschien is het dan beter de kap te openen en de LS kabels rechtstreeks te bevestigen op de kartels.

Groet,
Jacco

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2014, 13:17:13 »
Mwah, speakons doen dat ook prima hoor.

Het zou pas een probleem worden als ik 10 of meer meter kabel zou nodig hebben.

Gelukkig hebben de Maggies een behoorlijk vlak impedantieverloop maar ze willen wel graag wat demping vanuit de versterker zien.

Mijn Stage Accompany Hufterproof High-end  SA1600 voorziet gelukkig ruimschoots in alle benodigde parameters. ;)
- audiodidact -

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Kritiek op brugjes bij luidsprekers maar .................................
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2014, 14:37:12 »
Mwah, speakons doen dat ook prima hoor.

Het verbaast me dat die dingen nog niet normaal zijn in hifiland. Ideaal spul! Evenmin begrijp ik dat we nog met RCA-stekkers lopen te klooien terwijl XLR-stekkers duidelijk superieur zijn.