Auteur Topic: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?  (gelezen 21416 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Gepost op: 26 augustus 2014, 13:56:56 »
Ik vraag mij af wat de zin is van een klasse A versterker. Het nadeel is volgens mij dat een dergelijke versterker pisheet kan worden, maar klankmatig kan ik geen verschil ontdekken tussen bijvoorbeeld een Harman Kardon Citation 16S en een 16A (gedeeltelijk klasse A) eindversterker. Naar mijn mening hebben bepaalde onderdelen van een klasse A versterker meer te lijden door de hitte.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2014, 14:12:46 »
Ja, klopt. De boel zou onder de 70 graden gehouden moeten worden (liefst nog onder de 60 of nog lager), anders gaat de levensduur eraan. Maar dat kan weer vervangen worden en kun je weer verder. Het voordeel is dat de vervorming minder wordt als de versterker lineairder (hogere instelstroom) wordt ingesteld. Horen doe je het inderdaad niet, maar dat is met al die dingen zo.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2014, 14:26:15 »
Ja, klopt. De boel zou onder de 70 graden gehouden moeten worden (liefst nog onder de 60 of nog lager), anders gaat de levensduur eraan. Maar dat kan weer vervangen worden en kun je weer verder. Het voordeel is dat de vervorming minder wordt als de versterker lineairder (hogere instelstroom) wordt ingesteld. Horen doe je het inderdaad niet, maar dat is met al die dingen zo.

Groet,
Jacco
Ik geloof dat mijn Harman Kardon Citation 16A zelfs tegen de 80 graden heet wordt. Als ik tegen de achterkanten van de 16S en 16A aankijk kan ik het verschil ook zien. De zwarte lak van de 16A is fletser van kleur geworden dan de 16S.  Rond 1990 zijn alle condensatoren van de 16A vervangen. De grote voedingscondensatoren werden vervangen door vier Siemens Sikorel longlife types à raison 100 Guldens per stuk. Maar ja, Han van het blauwe forum heeft ook een Harman Kardon Citation 16A die voor zover ik weet zeer fequent is en wordt gebruikt en waar nog nooit wat aan gebeurd is !

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2014, 14:58:33 »
Ik kan mijn XTZ versterker instellen op klasse A, A/B, en AUTO. In het laatste geval schakelt hij zelf heen en weer tussen klasse A en A/B. Dat is dan afhankelijk van het gevraagde vermogen en de temperatuur van de componenten. Het resultaat is dan meestal dan het ding grosso modo in klasse A/B staat te spelen, zelfs op een conservatief ingesteld volume, omdat je er anders met een pannetje olie op kunt frituren.  ;D

Het enige verschil dat ik denk te ervaren, let op, ik herhaal, denk te ervaren is dat het in klasse A allemaal wat makkelijker vloeit. Dan heb ik het niet over de soldeer over de printplaat maar het weergegeven signaal.  ;D

Het voelt dan allemaal wat losser, soepeler te gaan.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2014, 15:32:34 »
Ik heb altijd gedacht dat klasse A klankmatig beter is dan bijvoorbeeld klasse D.
Maar ja als je het niet hoort dan zie je het wel aan het stroomverbruik denk ik.
I love vintage.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2014, 15:39:49 »
Wat ik als voordeel van klasse A kan zien is dat de eindtrap over 360 graden signaal kan sourcen en sinken.
In hoeverre dat nuttig kan zijn hangt van de belasting af maar doorgaans is dat bij AB geen echt probleem (tegenkoppeling).
En er is in theorie minder of geen thermische vervorming, maar ook dat wordt door adequate tegenkoppeling tegengegaan.

Bij buizen zie ik meer voordelen, gezien de geringe of zelfs afwezige tegenkoppeling.
Dit alles in push-pull configuratie.

En single-ended ontwerpen (zowel buis als transistor) moeten vanzelf in klasse A staan omdat 1 device de volledige 360 graden signaal moet verwerken.
- audiodidact -

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2014, 23:30:42 »
Is klasse A zo onderhand niet ingehaald door klasse D of G?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2014, 00:03:43 »
In feite is alles ingehaald door klasse D.

Klasse G is een variatie op (A)B, net als H. Geschakelde of gemoduleerde voedingslijnen.
Kwam veel voor in de PA/SR wereld, is nu ook vrijwel allemaal D of zoals Labgruppen direct gemoduleerde SMPS.
- audiodidact -

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2014, 00:54:00 »
Brengt de hitte die door zo'n klasse A configuratie ontstaat geen schade toe aan de componenten ?

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2014, 01:04:57 »
Ja, hitte is niet goed voor componenten (m.n. elco's) en soldeerverbindingen.

Je kunt er wel 105 of zelfs 135 graden elco's inzetten maar ook dan wordt de levensduur bekort.

Wil je een klasse A bouwen dan moet je voor een slimme opbouw zorgen waarbij alleen de hitte verstokende (eind)transistoren of buizen een vrije lucht-circulatie hebben waarbij er geen andere componenten in de weg zitten.

Ik heb in het verleden wel klasse A bakjes gebouwd die nu nog spelen (na 10.....20 jaar) en nog geen ouderdomskwaaltjes vertonen.
- audiodidact -

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2014, 08:43:32 »
In mijn geval worden de transistoren die aan de achterzijde van de Harman Kardon Citation 16A geplaatst zijn flink heet en omdat ze niet in de kast geplaatst zijn kunnen ze de warmte behoorlijk kwijt. Als ik zo nu en dan op Ebay kijk valt het mij op hoeveel van die eindversterkers na ruim 35 jaar nog in bedrijf zijn. Een tijd terug heb ik nog alle originele eindtransistoren weten te scoren, dus ik heb reserves in huis.

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2014, 09:28:31 »
mijn M22 doet en klinkt nog steeds uitstekend  :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2014, 17:59:39 »
Daar zitten dan ook joekels van koelblokken en -vinnen op. Het is bijna moderne kunst! :yeah:

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2014, 18:04:20 »
Ik weet eigenlijk niet eens of die Sphinx  monoblokken van mij in klasse A spelen maar ook die van mij kun je een ei op bakken na een dagje spelen ondanks de koelribben...

« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2014, 19:36:10 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.803
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat is de zin (of onzin) van een klasse A versterker ?
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2014, 19:28:34 »
De onzin is dat het waarschijnlijk niet hoorbaar is, de zin is dat ik ooit een Marantz PM80 MKII naar de eeuwige jachtvelden heb geholpen door te blijven schakelen van klasse A naar B terwijl dat drama aanstond. Kan die niet tegen.  :neenee: