Auteur Topic: Geen verschil horen  (gelezen 18504 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Geen verschil horen
« Reactie #30 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:55:27 »
Hij heeft jammer genoeg nooit een foute griet gehad  ;)

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Geen verschil horen
« Reactie #31 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:55:51 »
Wat kabels betreft heb ik een tijdje mijn Pink Faun kabels gebruikt. Na enige tijd sloot ik mijn Supra kabels aan in de verwachting dat deze ook goed zouden gaan klinken. Het tegendeel was het geval. Wat dus het geval is, is dat persoonlijke voorkeur helemaal niet meespeelt.

Dat is niet waar.  Je werkelijke verwachting was nog steeds dat je Pink Faun nog steeds de betere zijn.


Ja of Ja?

Marcel

Nee. Maar dat kun jij niet controleren omdat het subjectief is. Het is ook precies de reden waarom ik denk dat het verschil een objectief aspect moet hebben gehad, al spreek ik liever niet van objectief, omdat ik juist wil opperen dat iedereen subjectief waarneemt, niet alleen ik.

UPDATE: Ik hoopte namelijk van harte dat het niet nodig zou zijn mijn portemonnee om te moeten keren...
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geen verschil horen
« Reactie #32 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:57:04 »
Hij heeft jammer genoeg nooit een foute griet gehad  ;)

Dan mag je van geluk spreken!   :yeah:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geen verschil horen
« Reactie #33 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:59:07 »
UPDATE: Ik hoopte namelijk van harte dat het niet nodig zou zijn mijn portemonnee om te moeten keren...

Zoiets kan toch ook omdat het niet nodig is maar omdat je zoiets wilt doen onder het motto "doe eens gek".


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Geen verschil horen
« Reactie #34 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:59:50 »
Dat iedereen subjectief waarneemt is een open deur: iedereen is een subject en neemt dus subjectief waar. Het gaat erom dat er testmethoden zijn die dat subjectieve zoveel mogelijk elimineren. Als je zes stippen op een blad zet en je vraagt 1 persoon hoeveel stippen er staan, mag je uit zijn antwoord nog geen objectief gegeven afleiden. Maar als er 10 man onafhankelijke van elkaar aangeven dat het zes stippen zijn, dan heb je het toch aardig geobjectiveerd lijkt me.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Geen verschil horen
« Reactie #35 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:01:02 »
Ik zou best die test willen doen, ware het niet dat ik dan een andere versterker zou moeten gebruiken. Maar dat zou niet per se een bezwaar hoeven te zijn. Ik heb mezelf niks te bewijzen, en ik vind het ook niet leuk om bekend te staan als iemand met gouden oren ;D Het alternatief is dat ik dan geen verschil hoor, en dan had ik de test niet hoeven doen, tenzij jullie je eigen gelijk willen bewijzen, wat ik ook prima vind.

Nee, geen foute grieten in mijn leven  ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Geen verschil horen
« Reactie #36 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:10:48 »
Het luisteren naar mooie muziek op HiFi is waar audiofielen graag van genieten. Als ik voor mezelf spreek, geniet ik er dan ook van dat ik de spullen heb die mij doen genieten. Als er dan enkelen zijn die beweren dat waar ik van geniet eigenlijk helemaal niet reëel is, verpest dat een beetje mijn luisterervaring. Dat is nou precies het manco in een dergelijke discussie, die ik zelf maar weer eens aangezwengeld heb. Het draait er altijd op uit dat er bewijzen moeten komen middels een test. Het is niet anders.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2014, 15:18:19 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geen verschil horen
« Reactie #37 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:17:53 »
Laat je hobbylust vooral niet bederven.  Ik ben dat punt allang voorbij.  Genieten staat voorop.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Geen verschil horen
« Reactie #38 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:22:06 »
Nee dat zie je verkeerd. Genieten van je spullen en wat dat voor het geluid met zich mee brengt..en voor jou doet is allemaal prima!! En jou eigen ding!! Vooral doorgaan met genieten!!

Maar op het moment dat jij of iemand anders het gaat verkondigen als een absolute waarheid. Als zijnde iets dat wel degelijk het verschil maakt. Dan wijzen mensen met kennis van zaken betreffende, wat dan ook op audio gebied. Jou of die gene er op dat de verschillen die je hoort. In de beleving moeten worden gezocht omdat het technisch gezien niet uitmaakt, of zou mogen maken.

Its as simple as that!
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2014, 15:25:10 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geen verschil horen
« Reactie #39 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:26:10 »
Op verzoek van de topicstarter verplaatst naar Hifi algemeen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Geen verschil horen
« Reactie #40 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:28:01 »
Ja precies. Ik moet dan ook toegeven dat ik begin te twijfelen of de technische kennis over het gehoor wel helemaal compleet of correct is. Dat je frequenties boven de 20khz niet kunt horen... wie zegt dat? Eén of andere professor? Dat de fase geen rol speelt? Daar kan ik ook nog wel een boompje over opzetten. Ik denk dat ik mijn eigen ideeën heb, wat het onbehaaglijke gevoel oplevert dat ik 'het beter weet', en als ik een test zou doen zou er heel misschien uit kunnen komen dat ik 'een uniek gehoor' heb, wat me al even absurd lijkt. Hoe dan ook gaat deze discussie onder mijn huid zitten, maar dat is mijn eigen probleem ;D Alleen een test zou mij rust kunnen geven in mijn gemoed, dus als iemand daar zijn tijd in wil steken, liefst bij mij thuis, dan lijkt me dat een goed idee. Maar wel heel voorzichtig omspringen met de apparatuur! ;)

UPDATE: Nee, liever toch maar geen test bij mij thuis. Ik wil liever niet dat een ander aan mijn apparatuur zit. Mijn portemonnee is leeg! ;D
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2014, 15:30:41 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geen verschil horen
« Reactie #41 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:31:23 »
Ja precies. Ik moet dan ook toegeven dat ik begin te twijfelen of de technische kennis over het gehoor wel helemaal compleet of correct is. Dat je frequenties boven de 20khz niet kunt horen... wie zegt dat? Eén of andere professor? Dat de fase geen rol speelt? Daar kan ik ook nog wel een boompje over opzetten. Ik denk dat ik mijn eigen ideeën heb, wat het onbehaaglijke gevoel oplevert dat ik 'het beter weet', en als ik een test zou doen zou er heel misschien uit kunnen komen dat ik 'een uniek gehoor' heb, wat me al even absurd lijkt. Hoe dan ook gaat deze discussie onder mijn huid zitten, maar dat is mijn eigen probleem ;D Alleen een test zou mij rust kunnen geven in mijn gemoed, dus als iemand daar zijn tijd in wil steken, liefst bij mij thuis, dan lijkt me dat een goed idee. Maar wel heel voorzichtig omspringen met de apparatuur! ;)

UPDATE: Nee, liever toch maar geen test bij mij thuis. Ik wil liever niet dat een ander aan mijn apparatuur zit. Mijn portemonnee is leeg! ;D

In welke regio staat je bed en set?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Geen verschil horen
« Reactie #42 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:33:12 »
Ja precies. Ik moet dan ook toegeven dat ik begin te twijfelen of de technische kennis over het gehoor wel helemaal compleet of correct is. Dat je frequenties boven de 20khz niet kunt horen... wie zegt dat? Eén of andere professor? Dat de fase geen rol speelt? Daar kan ik ook nog wel een boompje over opzetten. Ik denk dat ik mijn eigen ideeën heb, wat het onbehaaglijke gevoel oplevert dat ik 'het beter weet', en als ik een test zou doen zou er heel misschien uit kunnen komen dat ik 'een uniek gehoor' heb, wat me al even absurd lijkt. Hoe dan ook gaat deze discussie onder mijn huid zitten, maar dat is mijn eigen probleem ;D Alleen een test zou mij rust kunnen geven in mijn gemoed, dus als iemand daar zijn tijd in wil steken, liefst bij mij thuis, dan lijkt me dat een goed idee. Maar wel heel voorzichtig omspringen met de apparatuur! ;)

UPDATE: Nee, liever toch maar geen test bij mij thuis. Ik wil liever niet dat een ander aan mijn apparatuur zit. Mijn portemonnee is leeg! ;D

In welke regio staat je bed en set?

Utrecht.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: Geen verschil horen
« Reactie #43 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:35:42 »
Mijn persoonlijke instelling, die nogal wat hoevast zoekt bij wat er technisch 'speelt', heeft er nog nooit voor gezorgd dat mijn plezier in muziek ook maar in de geringste mate werd aangetast.

Ik ben geroerd geraakt door weergave van de juiste muziek via een transistorradio en heb staan gapen bij de mooiste sets .....en andersom.

Ik heb niet zozeer de behoefte zaken te bewijzen maar wel om stellingnames die technische termen gebruiken zonder daar handen en voeten aan te geven van vraagtekens te voorzien. Verder ligt de bewijslast bij de maker van de claim en is het niet aan mij om te bewijzen dat hoorbare verschillen tussen kabels of een hogere macht voor mijn part niet bestaan, het is namelijk een onmogelijkheid te bewijzen dat kabelverschillen die prima meetbaar zijn door niemand zijn te horen.. 
An inability to grasp science is no argument against it....

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geen verschil horen
« Reactie #44 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:36:14 »
Praktisch om de hoek.   ;)

Mocht je het absoluut voor jezelf willen ondergaan dan wil ik er, met bij voorkeur dekkersj, wel tijd insteken.

Een set (versterker, cd-speler e.d.) heb ik misschien nog wel ergens extra zwerven voor gebruik zodat jouw apparatuur niet aangeraakt hoeft te worden.

Maar nogmaals, alleen als het jou rust geeft.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.