Auteur Topic: Geen verschil horen  (gelezen 18599 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geen verschil horen
« Reactie #15 Gepost op: 10 augustus 2014, 09:59:18 »
Dat heb je keurig en helder verwoord Marcel !

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Geen verschil horen
« Reactie #16 Gepost op: 10 augustus 2014, 10:40:35 »
Ik vind de die-hard technische specificatie-aanhangers net zulke :alien: 'believers' als de die-hard ervaring-aanhangers.
...
Dat mag jij natuurlijk vinden. Bedenk echter wel dat de argumenten van de techniek gebaseerd zijn op de fysica. Argumenten op basis van ervaring zijn dat niet. Het is in dat verband dan ook aannemelijker dat er bij de ervaringsvariant hele andere zaken aan de hand zijn dan aanvankelijk ingebracht. Dat komt natuurlijk door de onbekendheid van dergelijke processen. Hetgeen tot gevolg heeft dat men desondanks alles het toch maar technisch van aard probeert te maken. En dat botst met de argumenten op basis van de techniek.

Even de viscueuze cirkel believers versus non-believers kort samengevat.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk


Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Geen verschil horen
« Reactie #17 Gepost op: 10 augustus 2014, 11:11:46 »
Even de viscueuze cirkel believers versus non-believers kort samengevat.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk
[/quote]

En zo is het!!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Geen verschil horen
« Reactie #18 Gepost op: 10 augustus 2014, 11:17:16 »
Ja, eea begint helder te worden. De believer roept om nieuwe natuurkunde en/of vernieuwde inzichten in de techniek en de non-believer roept om nieuwe psychologie en/of vernieuwde inzichtingen in mens-gerelateerde processen. Waar het dus op neer komt is onkunde/onwetendheid van beide kanten! Eigenlijk lijken ze meer op elkaar dan dat ze wellicht willen toegeven.

Groet,
Jacco

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Geen verschil horen
« Reactie #19 Gepost op: 10 augustus 2014, 11:56:51 »
Er wordt ook meegenomen hoe je tegen je set aankijkt.  Wat voor gevoel heb ik bij wat ik zie en wat ik gekocht heb.

Wat kabels betreft heb ik een tijdje mijn Pink Faun kabels gebruikt. Na enige tijd sloot ik mijn Supra kabels aan in de verwachting dat deze ook goed zouden gaan klinken. Het tegendeel was het geval. Wat dus het geval is, is dat persoonlijke voorkeur helemaal niet meespeelt. Omdat dit puur subjectief is kan ik het niet 'bewijzen', zoals technici dat met specificaties wel kunnen. Daarom weet ik dat het waar is, en kan ik dat niet verdedigen. Dat uit enkele testjes met een handjevol mensen en God weet wat voor een akoestiek blijkt dat de verschillen in de marges van toeval vallen is voor mij niet overtuigend, omdat ik weet dat ik mezelf niet belazer!

Ik ben een holist in de oosterse zin van het woord. Dat wil kortgezegd zeggen dat ik vind dat alles met alles samenhangt, ook in apparatuur. Als je in een versterker een cap vervangt, heeft dat naar mijn mening invloed op het gehele systeem. Zo ook met kabels: de kabel bepaalt de interactie van de versterker met de luidspreker. Maar dat is lekentheorie. Ik baseer dat op de reacties die de technici hier geven, dat het allemaal niet uitmaakt als de scoop het niet aantoont. Dat wil dus zeggen dat ik iets anders hoor dan wat de scoop aantoont. En ja en nee, dat zit wel en niet tussen de oren. Wel omdat het subjectief is, en nee omdat ook ik steeds dingen beleef die heel anders uitpakken dan wat ik verwacht!

Ergens schrijft GoldenEars :" Bovendien denk ik dat ik gevoelig ben voor de interactie tussen frequenties in de vorm van fasegedrag en interferentie.".
In kabels gebeurt daar voor zover ik weet helemaal niets mee.  Zeker niet als we het over frequenties in het voor ons hoorbare gebied hebben.
Wellicht dat Dekkersj daar een beter antwoord op heeft.

Excuses voor de onduidelijkheid. Ik doel hier niet op kabels maar op versterkers, als voorbeeld. :)
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Geen verschil horen
« Reactie #20 Gepost op: 10 augustus 2014, 12:14:52 »
En dan heb je ook nog het verschijnsel dat sommige CD's veel beter klinken dan anderen. Zo klinken alle CD's die goed klonken op mijn oude versterker niet erg bijzonder op mijn nieuwe, waar de CD's die niet erg bijzonder klonken op de oude nu geweldig op klinken. Dit is een bekend verschijnsel.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: Geen verschil horen
« Reactie #21 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:02:32 »
Het fijne aan holisme is dat je voor 100% je eigen 'set of rules' kunt opzetten.
-Je mag voor jezelf besluiten of je beïnvloedbaar bent of ontvankelijk voor suggestie zoals ook anderen dat zijn of je besluit dat jij tot een bepaald slag mensen behoort dat zichzelf kan controleren bij het doen van bevindingen, lekker makkelijk lijkt me dat .
-Je hoeft voor nul procent verstand te hebben van de 'matter at hand' want je hebt immers je onfeilbare meetapparaten aan je hoofd om te bepalen of het wijzigen van een component al dan niet van invloed is.  Het is daarbij niet de ervaring en de vreugde aan het beleven eraan die bevreemding wekt ( we genieten allemaal van onze set) maar de uitspraken die in het verlengde daarvan gedaan worden over de kennis van mensen die meer verstand hebben van het technische aspect van de zaak. Het gegeven dat er van deze technische mensen maar weer lukraak wordt verkondigt dat ze alleen naar specificaties en meetgegevens kijken getuigt van een minder dan holistisch inzicht.
Het holisme neigt hier naar mijn smaak dan ook meer naar een flink 'hole' in de redenaties dan een 'whole' inzicht.
An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geen verschil horen
« Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:06:51 »
Het fijne aan holisme is dat je voor 100% je eigen 'set of rules' kunt opzetten.
-Je mag voor jezelf besluiten of je beïnvloedbaar bent of ontvankelijk voor suggestie zoals ook anderen dat zijn of je besluit dat jij tot een bepaald slag mensen behoort dat zichzelf kan controleren bij het doen van bevindingen, lekker makkelijk lijkt me dat .
-Je hoeft voor nul procent verstand te hebben van de 'matter at hand' want je hebt immers je onfeilbare meetapparaten aan je hoofd om te bepalen of het wijzigen van een component al dan niet van invloed is.  Het is daarbij niet de ervaring en de vreugde aan het beleven eraan die bevreemding wekt ( we genieten allemaal van onze set) maar de uitspraken die in het verlengde daarvan gedaan worden over de kennis van mensen die meer verstand hebben van het technische aspect van de zaak. Het gegeven dat er van deze technische mensen maar weer lukraak wordt verkondigt dat ze alleen naar specificaties en meetgegevens kijken getuigt van een minder dan holistisch inzicht.
Het holisme neigt hier naar mijn smaak dan ook meer naar een flink 'hole' in de redenaties dan een 'whole' inzicht.
+ 1

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Geen verschil horen
« Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:16:06 »
+2
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Geen verschil horen
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:19:09 »
+3 en alvast +4

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Geen verschil horen
« Reactie #25 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:23:15 »
Wat kabels betreft heb ik een tijdje mijn Pink Faun kabels gebruikt. Na enige tijd sloot ik mijn Supra kabels aan in de verwachting dat deze ook goed zouden gaan klinken. Het tegendeel was het geval. Wat dus het geval is, is dat persoonlijke voorkeur helemaal niet meespeelt.

Dat is niet waar.  Je werkelijke verwachting was nog steeds dat je Pink Faun nog steeds de betere zijn.


Ja of Ja?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marco

  • Trade Count: (1)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 171
Re: Geen verschil horen
« Reactie #26 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:41:13 »
En dan heb je ook nog het verschijnsel dat sommige CD's veel beter klinken dan anderen. Zo klinken alle CD's die goed klonken op mijn oude versterker niet erg bijzonder op mijn nieuwe, waar de CD's die niet erg bijzonder klonken op de oude nu geweldig op klinken. Dit is een bekend verschijnsel.
Met een logische verklaring daarvoor ,maar dat heeft niets met kabels + versterkers en de verschillen te maken .

Het is een gevolg van een prikkel in het brein door de verandering die heeft plaatsgevonden ,zo gauw die prikkel weg is neem je het waar als zijnde dat er niets veranderd is .


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geen verschil horen
« Reactie #27 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:30:16 »
De hoogleraar Jim van Os stelt vast dat we eigenlijk van ons brein niet echt veel afweten en al helemaal niet hoe onze geest op dat brein inwerkt, en andersom.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Geen verschil horen
« Reactie #28 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:47:25 »


Wat kabels betreft heb ik een tijdje mijn Pink Faun kabels gebruikt. Na enige tijd sloot ik mijn Supra kabels aan in de verwachting dat deze ook goed zouden gaan klinken. Het tegendeel was het geval. Wat dus het geval is, is dat persoonlijke voorkeur helemaal niet meespeelt. Omdat dit puur subjectief is kan ik het niet 'bewijzen', zoals technici dat met specificaties wel kunnen. Daarom weet ik dat het waar is, en kan ik dat niet verdedigen. Dat uit enkele testjes met een handjevol mensen en God weet wat voor een akoestiek blijkt dat de verschillen in de marges van toeval vallen is voor mij niet overtuigend, omdat ik weet dat ik mezelf niet belazer!



Simpel te testen. Doe bij jezelf een blind testje met een objectieve helper die schakelt tussen de verschillende kabels en waarbij jij puur op het gehoor mag (moet) aangeven welke kabel aangesloten is. Als je het zo goed kunt horen zoals je hier aangeeft, moet je minimaal 9 uit 10 kunnen scoren. Alle andere omstandigheden blijven immers gelijk.
Met een versterker die twee paar luidsprekeraansluitingen heeft, is dat eenvoudig te realiseren.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geen verschil horen
« Reactie #29 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:49:51 »
Maar naar wat ik gelezen heb, leeft die behoefte niet bij GoldenEars.

Ooit wel eens geprobeerd je zoon af te krijgen van een foute griet?  Kansloos.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.