Auteur Topic: metrum dac  (gelezen 130909 keer)

ADAMaudio

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 193
Re: metrum dac
« Reactie #30 Gepost op: 18 december 2012, 17:15:41 »
Je doelt zeker op dat inspelen.
De ontwerper van het apparaat heeft mij zelf verteld dat hij zeker 3 week moet inspelen.
Eigenlijk moet alle apparatuur altijd wel een tijd inspelen.
Het is gewoon een aparte eigenschap van electronen die door geleiders gaan, eerst willen ze alle kanten op, maar na verloop van tijd gaan ze gewoon de kortste weg kiezen en slijt het in zo te zeggen.
Hoe het ook zit technisch, het inspelen is een gegeven wat de meesten wel kennen.
 
er word wel meer verteld:
 :think:
« Laatst bewerkt op: 18 december 2012, 17:21:47 door ADAMaudio »
“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: metrum dac
« Reactie #31 Gepost op: 18 december 2012, 17:27:13 »
Open minded is in deze hobby een absolute must.   8)
Dat is mijn oordeel en daar kunt u wellicht uw voordeel mee doen.

Met welk luidsprekersysteem beluister je tegenwoordig de muziek?

Omdat ik open minded was naar het NOS systeem kwam ik op die eerste NOS dac, en nu deze dus die helemaal geen sampling meer gebruikt.
Tegenwoordig luister ik naar een upgrade van wat ik al had aan luidsprekers
De luidspreker spoelen zijn nu gewikkeld met PCOCC koper.
Dat betekend OFC koper wat uitgekristalliseerd is ( langzaam af laten koelen ) waar daarna pas draad is van getrokken.
Ook de midwoofer conus is compleet anders maar hetzelfde in opbouw, mijn beste H.
Ik wil er ook niet te veel op ingaan want er bestaat wat te veel technische ophef over.
 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

ADAMaudio

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 193
Re: metrum dac
« Reactie #32 Gepost op: 18 december 2012, 17:40:49 »
 :popcorn:
“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: metrum dac
« Reactie #33 Gepost op: 18 december 2012, 17:42:20 »
Je doelt zeker op dat inspelen.
De ontwerper van het apparaat heeft mij zelf verteld dat hij zeker 3 week moet inspelen.
Eigenlijk moet alle apparatuur altijd wel een tijd inspelen.
Het is gewoon een aparte eigenschap van electronen die door geleiders gaan, eerst willen ze alle kanten op, maar na verloop van tijd gaan ze gewoon de kortste weg kiezen en slijt het in zo te zeggen.
Hoe het ook zit technisch, het inspelen is een gegeven wat de meesten wel kennen.
 
er word wel meer verteld:
 :think:

Het barst ook van de mooie verkoop praatjes, je moet alleen zelf het kaf van het koren scheiden.
Er is gewoon inzicht en wat technische kennis voor nodig om op de goede plek te beginnen.
Je een rad voor de ogen draaien doen de meesten met ingewikkelde termen en beweringen, zodat je hun maar gelooft.

Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

ADAMaudio

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 193
Re: metrum dac
« Reactie #34 Gepost op: 18 december 2012, 17:43:42 »
Je doelt zeker op dat inspelen.
De ontwerper van het apparaat heeft mij zelf verteld dat hij zeker 3 week moet inspelen.
Eigenlijk moet alle apparatuur altijd wel een tijd inspelen.
Het is gewoon een aparte eigenschap van electronen die door geleiders gaan, eerst willen ze alle kanten op, maar na verloop van tijd gaan ze gewoon de kortste weg kiezen en slijt het in zo te zeggen.
Hoe het ook zit technisch, het inspelen is een gegeven wat de meesten wel kennen.
 
er word wel meer verteld:
 :think:

Het barst ook van de mooie verkoop praatjes, je moet alleen zelf het kaf van het koren scheiden.
Er is gewoon inzicht en wat technische kennis voor nodig om op de goede plek te beginnen.
Je een rad voor de ogen draaien doen de meesten met ingewikkelde termen en beweringen, zodat je hun maar gelooft.
aha,en iemand met inzicht wimpel je zo af!
maar een verkopende partij niet  :think:
“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: metrum dac
« Reactie #35 Gepost op: 18 december 2012, 18:05:07 »
Je doelt zeker op dat inspelen.
De ontwerper van het apparaat heeft mij zelf verteld dat hij zeker 3 week moet inspelen.
Eigenlijk moet alle apparatuur altijd wel een tijd inspelen.
Het is gewoon een aparte eigenschap van electronen die door geleiders gaan, eerst willen ze alle kanten op, maar na verloop van tijd gaan ze gewoon de kortste weg kiezen en slijt het in zo te zeggen.
Hoe het ook zit technisch, het inspelen is een gegeven wat de meesten wel kennen.
 
er word wel meer verteld:
 :think:

Het barst ook van de mooie verkoop praatjes, je moet alleen zelf het kaf van het koren scheiden.
Er is gewoon inzicht en wat technische kennis voor nodig om op de goede plek te beginnen.
Je een rad voor de ogen draaien doen de meesten met ingewikkelde termen en beweringen, zodat je hun maar gelooft.
aha,en iemand met inzicht wimpel je zo af!
maar een verkopende partij niet  :think:

Deze verkopende partij niet, ze zitten helemaal goed namelijk.
En ik hoop toch dat ik niemand onterecht afwimpel, als ik dat doe.
Het is niet anders.
Iedereen baant zich op zijn eigen manier een weg door het ondoordringbare woud van apparatuur.
ik vind trouwens ook dat de overheid hieraan wat moest doen, alles verplicht laten fuseren, zodat alleen het beste spul overblijft door middel van keuringen.
Daar wordt de boel ook alleen maar goedkoper van.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

ADAMaudio

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 193
Re: metrum dac
« Reactie #36 Gepost op: 18 december 2012, 18:08:08 »
zucht!
 ;D
verkoop je luidsprekers maar alvast.. ;D ;D
die blijven niet meer over na een fusie  ;D
“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: metrum dac
« Reactie #37 Gepost op: 18 december 2012, 18:21:01 »
Hopelijk.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: metrum dac
« Reactie #38 Gepost op: 18 december 2012, 22:20:49 »
Hiep hoi, ik heb de Octave ontvangen.
En mijn vermoeden was juist, hij is beter dan de VDA2.
Wat mij betreft kunnen alle oversampling varianten de vuilnis emmer in.
De klank is net zo analoog als de VDA2 met veel soundstage of diepte en ruimtelijkheid.
Maar wat zeer opvalt is dat hij veel stiller is waardoor er ook meer plaats is voor de verbeelding als je er naar luistert.
Plaatsing van instrumenten is ook beter.
En hij heeft ook minder vervorming dan de VDA2.
Nu nog de 3 a 4 week indraaien, de boel zal er zeker alleen maar beter op worden.
Ik ben er nu al zeer wijs mee, top klasse apparaat die goed aansluit bij mijn set.


leuk!

dit jaar red ik niet meer om langs te komen :(  veel luisterplezier!
Over mijn smaak valt te twisten

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: metrum dac
« Reactie #39 Gepost op: 19 december 2012, 01:57:45 »
Ik ben mijn persoonlijke muziek collectie aan het beluisteren op het moment, maar ik moet zeggen dat de dac beduidend meer beter klinkt dan wat ik had.
De beweringen van de maker komen voor de volle 100% uit.
Ik zou zeggen dat je direct tot de aanschaf ervan moet over gaan, maar dat hangt erg er van af van wat je al daar al bij je thuis thuis hebt staan.
Het zou best kunnen dat het je geen verbetering oplevert, omdat de rest van je componenten het verschil niet kunnen weergeven.
Dat ging ergens ook over je versterker naar ik meen gelezen te hebben, en daar komen je luidsprekers ook nog bij met de algehele opstelling in je woonkamer.
Als je hier komt om te luisteren zal je het verschil horen met je eigen nam dac, maar ik vraag mij af of je dit ook zult horen in je eigen opstelling thuis.
De sterke of zwakkere schakel in je keten dus, de versterker en vooral de luidsprekers.
Deze dac presteert op een zodanig hoog nivo dat echt je luidsprekers en je versterker en je bekabeling dit echt moeten kunnen bijbenen.
Als je deze dac koopt en er ook nog gewone 4mm koper kabel aan je luidsprekers gaat hangen heeft het echt geen zin om het verschil te beluisteren.
Met andere woorden is het echt hi-end.

De vraag is of de rest van je keten deze kwaliteit wel aan kan  :police:
Je zit altijd goed  met deze dac dus, al is het eik punt in hifi kwaliteit altijd je luidsprekers en je versterker natuurlijk.
Het kan best zijn dat je hier een aannemelijke verbetering hoort maar dat dit bij jou nauwelijks te horen is.
Hi-end, daar gaat dit om.
Luidsprekers dus.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2012, 02:02:56 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: metrum dac
« Reactie #40 Gepost op: 19 december 2012, 07:45:27 »
Een dac die het dus alleen bij jou goed doet, bij iemand anders dus niet :think:

Voor de rest lees ik alleen maar dooddoeners, gelovige one liners....kortom iedereen moet nog veel leren.

Maar er werd eerder gevraagd met welk luidsprekersysteem je speelt, maar daar geef je geen antwoordt op.
The music sounds better, when you know who's playing it

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: metrum dac
« Reactie #41 Gepost op: 19 december 2012, 12:31:37 »
Een dac die het dus alleen bij jou goed doet, bij iemand anders dus niet :think:

Voor de rest lees ik alleen maar dooddoeners, gelovige one liners....kortom iedereen moet nog veel leren.

Maar er werd eerder gevraagd met welk luidsprekersysteem je speelt, maar daar geef je geen antwoordt op.


Een dac die het goed doet, dat is wat ik zeg.
Niet alleen hier maar ook ergens anders dus, en dat gaat dus vooral van de rest van je keten af hangen.
Ik zeg dat omdat ik al ergens had gelezen dat dit het geval was.
Dat was iemand die deze dac al had beluisterd en hem niet bizonder vond, maar bij iemand anders hoorde hij dat deze dac wel heel goed presteerde om dezelfde redenen die ik beschrijf.
Het is gewoon dus een sterke schakel in het geheel.
Wat die dooddoeners betreft doet het mij er aan denken hoe een hi-fi expert mijn installatie afkraakte toen ik vertelde wat ik had staan  :o
Dat was voor mij het begin om schoon schip te maken want ik geloofde hem.
Het heeft mij wel duizenden guldens gekost trouwens
 

 
 
« Laatst bewerkt op: 19 december 2012, 12:33:33 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: metrum dac
« Reactie #42 Gepost op: 19 december 2012, 12:58:18 »
Wat die dooddoeners betreft doet het mij er aan denken hoe een hi-fi expert mijn installatie afkraakte toen ik vertelde wat ik had staan  :o
Dat was voor mij het begin om schoon schip te maken want ik geloofde hem.
Het heeft mij wel duizenden guldens gekost trouwens
 

Waaruit bestaat je huidige set dan?
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: metrum dac
« Reactie #43 Gepost op: 19 december 2012, 13:21:10 »
Toen dat gebeurde had ik een sony cd speler en versterker, een akai rammel draaitafeltje en eigenbouw luidsprekers.
Dat waren ook geen goede luidsprekers trouwens want toen had ik echt nog geen kaas gegeten van hifi.
Op aanraden van de expert heb ik toen de boel overboord gegooid en als eerste een Cyrus two versterker gekocht  met Tannoy luidsprekers (waarvan ik het type op het web echt niet weer vinden kan, de D8 of iets dergelijks), een Linn draaitafel en ook nog een Mission Cd speler met de bijbehorende dac.
Mijn set bestaat eigenlijk nog steeds uit hetzelfde maar dan met een moderne cyrus versterker, en nu dus met de metrum dac, en ook weer eigenbouw luidsprekers.
Mijn derde dac dus en in kwaliteit is dat een oplopende lijn, ik vraag mij af wat deze dac nog verslaan moet.
Kan misschien wel maar ik ben niet berijd om daar duizenden euro's aan uit te geven.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: metrum dac
« Reactie #44 Gepost op: 19 december 2012, 15:20:40 »
Mission is toch alleen een speakermerk??
Maar gezien je set,...zal die metrum dac het bij heel veel mensen goed gaan doen ;D
Voor de rest is het vermakelijk wat je schrijft, laat ik het daar maar op houden.
The music sounds better, when you know who's playing it