Auteur Topic: metrum dac  (gelezen 130876 keer)

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
metrum dac
« Gepost op: 27 november 2012, 19:01:14 »
als ik de Metrum site mag geloven, leidt onderstaand tot een natuurlijk geluid. Is iemand bekend met deze DACs? Wat vinden jullie van de techniek?

of wordt dit gehyped?
 

" After many years of experimentation we finally identified an extremely fast chip that's useable for 16 or 24-bit audio but handles sampling rates up to 15 Megahertz. Of course some glue logic was required to match this chip to the standard audio formats. Due to the very low glitch energy of our resistor ladder network, we need no digital filter or oversampling. "

 

http://www.nosminidac.nl/downloads/octavehificritic.pdf

Over mijn smaak valt te twisten

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: metrum dac
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2012, 19:26:31 »
De techniek is natuurlijk interessant, maar meer dan dat is het niet. Of je moet er warm voor lopen en dat dat dan vervolgens belangrijk gaat worden. Wat mij technisch tegenstaat zijn de claims die gedaan worden om dit ontwerp te rechtvaardigen. Oversampling en digitaal filteren zijn in feite niets anders dan DSP en zijn al jaren en jaren (misschien wel decennia reeds) bekende technieken waar geen verrassingen meer in zitten.

Wat mij betreft een hype, maar als je er gelukkiger van wordt moet je het niet laten te proberen en aan te schaffen.

Groet,
Jacco

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: metrum dac
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2012, 09:39:35 »
Gelukkig worden is niet het hoofddoel in mijn leven, dus daarvoor zal ik zoiets niet aanschaffen. Ik was nieuwsgierig naar de claim dat het een natuurlijker geluid geeft. Of iemand dat kan bevestigen. Ik kan nl zo snel geen winkels vinden waar je m kan proberen, en blind kopen is me te gortig.
Over mijn smaak valt te twisten

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: metrum dac
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2012, 10:35:27 »
Die verschillen zijn sowieso niet te horen dus daar zou ik het niet voor doen. Overigens is het ook zo dat het ding geen slecht geluid geeft, dat mag misschien ook wel eens geschreven worden. Niet beter, niet slechter en daar zal men mee moeten proberen te leven. Bovendien zou dat niet de hoofdreden moeten zijn om tot aanschaf over te gaan. Je moet het willen hebben omdat het iets met je doet en dat zou het moeten zijn.

Groet,
Jacco

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: metrum dac
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2012, 10:38:51 »
als er geen verschillen te horen zijn tussen die DAC en een "normale DAC"  zoals die nu in mijn systeem zit, is aanschaf zinloos.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2012, 12:05:20 door a.b.d.o.f.n. »
Over mijn smaak valt te twisten

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: metrum dac
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2012, 10:52:09 »
Voor jou misschien wel, maar wellicht voor een ander niet.

Groet,
Jacco

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: metrum dac
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2012, 14:17:48 »
als ik de Metrum site mag geloven, leidt onderstaand tot een natuurlijk geluid. Is iemand bekend met deze DACs? Wat vinden jullie van de techniek?

of wordt dit gehyped?
 

" After many years of experimentation we finally identified an extremely fast chip that's useable for 16 or 24-bit audio but handles sampling rates up to 15 Megahertz. Of course some glue logic was required to match this chip to the standard audio formats. Due to the very low glitch energy of our resistor ladder network, we need no digital filter or oversampling. "

 

http://www.nosminidac.nl/downloads/octavehificritic.pdf


Ik denk dat het verhaal op waarheid berust en je heel goed zit in je vermoeden, ik heb zelf een CIvda2 die op hetzelfde principe functioneert.
Deze DAC gebruikt wel wat oversampeling maar de ontwerpers hebben gekozen voor een gulden middenweg in signaal behandeling, te veel oversampeling ed zou het signaal star en blikkerig maken, en de natuurlijkheid van het geluid zou verdwijnen.
Het verhaal van de dac die je beschrijft claimed hetzelfde te hebben.
Ik zou hem direct aanschaffen afhankelijk van de prijs, mijn eigen dac koste iets van 600, daarvan wordt ook gezegd dat hij het opnemen kan tegenover de veel duurdere dac's
Dit verhaal staat ook beschreven bij de dac die je aandraagt.
Het klinkt mij geloofwaardig in de oren, en ik kan het bevestigen dus.
Bedankt voor de tip, misschien koop ik hem zelf ook nog wel.
Maar ik moet eerst even verdere info inwinnen.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

ADAMaudio

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 193
Re: metrum dac
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2012, 15:28:39 »
Citaat
Het klinkt mij geloofwaardig in de oren, en ik kan het bevestigen dus.

aah dus het is nu zo  ::)

Citaat
mijn eigen dac koste iets van 600, daarvan wordt ook gezegd dat hij het opnemen kan tegenover de veel duurdere dac's

dat klopt ook,en ik kan het bevestigen dus.

 :yeah: :o
“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: metrum dac
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2012, 18:16:27 »
Als ik 't zo lees dan zal er hier wat in de verkoop moeten.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: metrum dac
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2012, 19:25:45 »
Heb alles gelezen over deze dac wat ik zo vinden kon, maar niks dan lof wat ik hoor.
Ik heb daarom ook maar besloten om tot de koop van de octave dac over te gaan, als opvolger van wat ik al had staan.
Deze dac maakt ook gebruik van andere dac processors dan gangbaar. ze worden zelfs geeneens als dac toegepast maar voor hoog frequentere toepassingen, ik kan mij voorstellen dat dit resulteert in een strakkere snellere weergave.  ( en dat wordt ook verteld ergens )
De Octave heeft zelfs 4 dac's per kanaal, op welke manier ze het signaal dan bewerken weet ik niet, maar alles is moderner en doordachter samengesteld dan gangbare dac's zeggen ze, ze beweren zelfs dat eigenlijk ze het naar het moderne tijdperk tillen omdat de bestaande oversampling technieken uit de begintijd stammen van de CD speler.
Ik geloof het allemaal wel, als mijn intuitie mij teleur zal stellen is de vraag.
Dan kan het tenminste niet aan hun hebben gelegen,    :claps:
Mijn dank aan de topic starter.

« Laatst bewerkt op: 28 november 2012, 21:22:55 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: metrum dac
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2012, 23:27:04 »
maar alles is moderner en doordachter samengesteld dan gangbare dac's zeggen ze, ze beweren zelfs dat eigenlijk ze het naar het moderne tijdperk tillen omdat de bestaande oversampling technieken uit de begintijd stammen van de CD speler.


Ik zit ook te wachten op wisselstroom van 200 Hz uit het stopcontact, 50 Hz is ook al weer zó oud  ::)

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: metrum dac
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2012, 09:55:01 »
Heb alles gelezen over deze dac wat ik zo vinden kon, maar niks dan lof wat ik hoor.
Ik heb daarom ook maar besloten om tot de koop van de octave dac over te gaan, als opvolger van wat ik al had staan.
Deze dac maakt ook gebruik van andere dac processors dan gangbaar. ze worden zelfs geeneens als dac toegepast maar voor hoog frequentere toepassingen, ik kan mij voorstellen dat dit resulteert in een strakkere snellere weergave.  ( en dat wordt ook verteld ergens )
De Octave heeft zelfs 4 dac's per kanaal, op welke manier ze het signaal dan bewerken weet ik niet, maar alles is moderner en doordachter samengesteld dan gangbare dac's zeggen ze, ze beweren zelfs dat eigenlijk ze het naar het moderne tijdperk tillen omdat de bestaande oversampling technieken uit de begintijd stammen van de CD speler.
Ik geloof het allemaal wel, als mijn intuitie mij teleur zal stellen is de vraag.
Dan kan het tenminste niet aan hun hebben gelegen,    :claps:
Mijn dank aan de topic starter.

ik vind het toch interessant, mocht je hem heben staan, kan ik dan eens komen luisteren en vergelijken? (beetje afhankelijk of je in de buurt van Rotterdam woont).
Over mijn smaak valt te twisten

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: metrum dac
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2012, 12:49:08 »
Ik woon helaas in het hoge noorden.
Maar langskomen mag altijd.
Deze dac zal denk ik geen teleurstelling worden, vooral voor die prijs.
Het is pas zeker weten als ik hem heb natuurlijk, dan kan ik hem vergelijken met wat ik al had, die VDA2.
Als hij beter is moet je hem gewoon kopen, want de VDA2 van CI is al een top klasse ding.
Waarmee wil je hem vergelijken dan ?
« Laatst bewerkt op: 29 november 2012, 12:51:55 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: metrum dac
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2012, 14:37:38 »
Dan neem ik mijn eigen DAC mee, als dat zou kunnen. Ik ben onregelmatig in het hoge Noorden! De komende maand ben ik er zeker. Even PM?
Over mijn smaak valt te twisten

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: metrum dac
« Reactie #14 Gepost op: 30 november 2012, 09:33:13 »
Op grond van een mooi verhaal spreek je de verwachting uit dat het wel een heel goed apparaat zal zijn.  Vooropgesteld, als het je visueel bekoort en je bent gevoelig voor marketing, en m.i. blijkt dat wel uit je verhaal, dan moet je het vooral doen.  Mijn vraag is echter of de rest van je set dergelijke kleine verschillen wel ten gehore kan brengen.  Uit het verleden bleek immers dat luisteraars hier niet door hadden dat ze naar twee totaal verschillende sets zaten te luisteren.

Wellicht kun je ons informeren en je set hier presenteren.

Ik woon helaas in het hoge noorden.
Maar langskomen mag altijd.
Deze dac zal denk ik geen teleurstelling worden, vooral voor die prijs.
Het is pas zeker weten als ik hem heb natuurlijk, dan kan ik hem vergelijken met wat ik al had, die VDA2.
Als hij beter is moet je hem gewoon kopen, want de VDA2 van CI is al een top klasse ding.
Waarmee wil je hem vergelijken dan ?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.