Auteur Topic: Bi-ampen en actief filteren.  (gelezen 18463 keer)

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Bi-ampen.
« Reactie #15 Gepost op: 01 augustus 2014, 15:11:48 »
Ik las zojuist even terug en je schreef dat jouw subs niet passief gefilterd zijn.
Ga je die nu in parallel met een topkast op een versterker zetten dan heb je m.n. in het laag wel een impedantie "probleem" in die zin dat ze voor een bepaald frequentiegebied in parallel staan.

Bij bi-ampen zoals dat in de hifi gebruikelijk is zitten er altijd passieve filters tussen dus dat bijt elkaar niet.
En zoals gezegd: actief spelen is geen bi-ampen, die definitie in de eerste posting klopt dus niet.

Of ik moet mijn schoolgeld terug gaan halen.  ;D

Citaat
Ben dan overigens wel benieuwd hoe de aansluitingen in de luidspreker met bi-amp mogelijkheid zitten, zo maar eens even goochelen.

Daar zijn gewoon de passieve filterdelen van elkaar gescheiden en naar buiten uitgevoerd, net als voor biwiring dus.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2014, 15:13:47 door KT88 »
- audiodidact -

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Bi-ampen.
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus 2014, 15:28:25 »
De verschillende secties in een meerwegsysteem zitten allemaal parallel aan de rood zwarte aansluitingen en bij mogelijkheid tot bi-wire hebben ze dat opgedeeld naar buiten uitgevoerd.
Bij een luidspreker met seriefilter is zulks niet mogelijk, de Vifa correct (voor de oude zelfbouwers) is hier een voorbeeld van.
An inability to grasp science is no argument against it....

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Bi-ampen.
« Reactie #17 Gepost op: 01 augustus 2014, 15:44:04 »
Het blijft leuk zo'n forum, op een gegeven moment begrijp je elkaar! Heb me nog nooit verdiept in bi-ampen in combinatie met een passieve filtering, zie daar het nut ook niet zo erg van, maar ben wel een beetje benieuwd hoe dit dan aangesloten zit in het electrisch schema. Desnoods maakt ik de B&W's van het weekend even open... ;D
Science is no democracy

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Bi-ampen.
« Reactie #18 Gepost op: 01 augustus 2014, 15:50:05 »
En zoals gezegd: actief spelen is geen bi-ampen, die definitie in de eerste posting klopt dus niet.

inderdaad. Volgens het plaatje zouden m'n set anders horizontaal bi-amped en verticaal tri-amped zijn. Een actief gepowerende en gefilterde speaker heeft gewoon 1 mono versterker per driver.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Bi-ampen.
« Reactie #19 Gepost op: 01 augustus 2014, 16:24:48 »
Het blijft leuk zo'n forum, op een gegeven moment begrijp je elkaar! Heb me nog nooit verdiept in bi-ampen in combinatie met een passieve filtering, zie daar het nut ook niet zo erg van, maar ben wel een beetje benieuwd hoe dit dan aangesloten zit in het electrisch schema. Desnoods maakt ik de B&W's van het weekend even open... ;D

Dat kan er bv. zo uitzien:



Ik zou je speakers lekker dichtlaten. ;)
- audiodidact -

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Bi-ampen.
« Reactie #20 Gepost op: 01 augustus 2014, 21:42:48 »
Bij bi-ampen zoals dat in de hifi gebruikelijk is zitten er altijd passieve filters tussen dus dat bijt elkaar niet.
En zoals gezegd: actief spelen is geen bi-ampen, die definitie in de eerste posting klopt dus niet.

Hoe zou jij het dan beschrijven?

Bi-amping en actief filteren?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Bi-ampen.
« Reactie #21 Gepost op: 01 augustus 2014, 22:12:53 »
Ik weet dat de manier waarop ik de Infinity Q2's aanstuurde misschien niet helemaal via de wet van Bartje liep, maar gehoormatig werkte het wel. De Harman Kardon Citation 16a stuurde het midden/hoog aan en het laag werd aangestuurd door een Bryston 3B. De Harman Kardon 16a werd speciaal voor dit doel omgebouwd. Deze eindversterker kreeg een master control volume regeling en een aparte volumeregelaar om het geluidsvolume van de Bryston afzonderlijk te regelen. De Bryston was via de Harman Kardon Citation aangesloten en door de aparte toonregeling kon de bas wat getemperd worden, waardoor de indruk ontstond dat de bas en midden/hoog beter op elkaar aansloten. Zonder die toepassing had ik namelijk een te prominent aanwezige basweergave in mijn luisterruimte.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2014, 22:50:50 door Audiofreak »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Bi-ampen.
« Reactie #22 Gepost op: 01 augustus 2014, 22:20:27 »
Volgens mij kon je alleen de gain regelen en daardoor de bas wat temperen.  Tegenwoordig zit die regeling standaard op een Bryston 3B PRO.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Bi-ampen.
« Reactie #23 Gepost op: 01 augustus 2014, 22:53:14 »
Volgens mij kon je alleen de gain regelen en daardoor de bas wat temperen. ;)
juist, zoals ik reeds vermeldde !  :)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Bi-ampen.
« Reactie #24 Gepost op: 01 augustus 2014, 23:14:59 »

Wat ik eventueel als voordeel kan geven, is dat de tegen-emk spanning van de spreekspoel effectiever wordt kortgesloten bij meerdere power stages parallel of bij drivers afzonderlijk (dat de ene tegen-emk geen problemen kan veroorzaken bij de andere driver).

Ook weer volgens bovenstaande definitie: hoe kan de tegen-EMK van de woofer, die passief wordt gefilterd, problemen veroorzaken in het frequentiegebied van de ook passief gefilterde hoog-sectie?
Dat zit elkaar niet in de weg.
Dat weet ik nog zo zeker niet. Juist omdat het passief is, kan ik me voorstellen dat de controle in het overnamegebied te wensen overlaat. Mijn aPhone kan veel, maar deze simulaties lukken niet... Zal even moeten wachten totdat ik weer thuis ben.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk


KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Bi-ampen.
« Reactie #25 Gepost op: 02 augustus 2014, 00:16:33 »
Bij bi-ampen zoals dat in de hifi gebruikelijk is zitten er altijd passieve filters tussen dus dat bijt elkaar niet.
En zoals gezegd: actief spelen is geen bi-ampen, die definitie in de eerste posting klopt dus niet.

Hoe zou jij het dan beschrijven?

Bi-amping en actief filteren?

Ja, zo heb ik het altijd geleerd, begrepen en ook toegepast. ;)
- audiodidact -

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Bi-ampen.
« Reactie #26 Gepost op: 02 augustus 2014, 00:21:10 »

Wat ik eventueel als voordeel kan geven, is dat de tegen-emk spanning van de spreekspoel effectiever wordt kortgesloten bij meerdere power stages parallel of bij drivers afzonderlijk (dat de ene tegen-emk geen problemen kan veroorzaken bij de andere driver).

Ook weer volgens bovenstaande definitie: hoe kan de tegen-EMK van de woofer, die passief wordt gefilterd, problemen veroorzaken in het frequentiegebied van de ook passief gefilterde hoog-sectie?
Dat zit elkaar niet in de weg.
Dat weet ik nog zo zeker niet. Juist omdat het passief is, kan ik me voorstellen dat de controle in het overnamegebied te wensen overlaat. Mijn aPhone kan veel, maar deze simulaties lukken niet... Zal even moeten wachten totdat ik weer thuis ben.

De voornaamste tegen-EMK zit in de buurt van de resonantiefrequentie van de woofer.
Het midden-hoog filter heeft daar een te hoge impedantie om daar last van te kunnen hebben.
Het omgekeerde geldt voor de midden-hoog drivers en het laagfilter.

Als er al invloed op elkaar is dan zal dat te verwaarlozen zijn (niet gesimuleerd overigens).

Maar misschien aardig om eens te proberen, luidsprekers is mijn sterkste kant niet dus misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.
- audiodidact -

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Bi-ampen.
« Reactie #27 Gepost op: 02 augustus 2014, 00:30:14 »
Ik heb nergens verstand van maar volgens mij heb je het aardig bij het rechte eind. ;)
An inability to grasp science is no argument against it....

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Bi-ampen.
« Reactie #28 Gepost op: 02 augustus 2014, 07:45:13 »
Volgens mij kon je alleen de gain regelen en daardoor de bas wat temperen. ;)
juist, zoals ik reeds vermeldde !  :)

Ik weet dat de manier waarop ik de Infinity Q2's aanstuurde misschien niet helemaal via de wet van Bartje liep, maar gehoormatig werkte het wel. De Harman Kardon Citation 16a stuurde het midden/hoog aan en het laag werd aangestuurd door een Bryston 3B. De Harman Kardon 16a werd speciaal voor dit doel omgebouwd. Deze eindversterker kreeg een master control volume regeling en een aparte volumeregelaar om het geluidsvolume van de Bryston afzonderlijk te regelen. De Bryston was via de Harman Kardon Citation aangesloten en door de aparte toonregeling kon de bas wat getemperd worden, waardoor de indruk ontstond dat de bas en midden/hoog beter op elkaar aansloten. Zonder die toepassing had ik namelijk een te prominent aanwezige basweergave in mijn luisterruimte.

Ik snap wel wat je bedoelt.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Bi-ampen.
« Reactie #29 Gepost op: 02 augustus 2014, 07:46:20 »
Bij bi-ampen zoals dat in de hifi gebruikelijk is zitten er altijd passieve filters tussen dus dat bijt elkaar niet.
En zoals gezegd: actief spelen is geen bi-ampen, die definitie in de eerste posting klopt dus niet.

Hoe zou jij het dan beschrijven?

Bi-amping en actief filteren?

Zo zie je maar, haastige spoed van mijn kant is zelden goed.  Ik pas het aan.   8)

Ja, zo heb ik het altijd geleerd, begrepen en ook toegepast. ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.