Auteur Topic: Bi-ampen en actief filteren.  (gelezen 18406 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Bi-ampen en actief filteren.
« Gepost op: 01 augustus 2014, 07:58:18 »
Bi-ampen:





Actief filteren horizontaal:



Actief filteren vertikaal:

« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2014, 08:17:47 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Bi-ampen.
« Reactie #1 Gepost op: 01 augustus 2014, 08:27:30 »
Ik heb mijn vroegere set jarenlang op de bi-amp manier gebruikt en het voordeel was dat ik de bas afzonderlijk kon regelen, waardoor ik de bas voor het gehoor beter onder controle had. Ik heb in deze opstelling ook nog twee 10 bands Shure SR-107 equalizers per kanaal gehad. Deze equalizers werden met een meetmicrofoon op de luisterplek ingeregeld.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Bi-ampen.
« Reactie #2 Gepost op: 01 augustus 2014, 08:31:41 »
Leuk voorbeeldje:



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Bi-ampen.
« Reactie #3 Gepost op: 01 augustus 2014, 10:15:04 »
Bij mijn PA gebruikte ik ook altijd BI-amping (horizontaal). Eén stereo versterker voor de beide topjes (hoog + midden) en één stereo versterker voor de 18" subs. Tussen de uitgang van de mixer en de versterkers zat een aktief filter dat de signalen opsplitste in hoog/mid en laag.

Doel was hierbij voornamelijk meer vermogen te creëeren.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2014, 14:01:32 door Ando »
Science is no democracy

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Bi-ampen.
« Reactie #4 Gepost op: 01 augustus 2014, 12:46:16 »
Bi-ampen met dezelfde versterkers heeft geen enkele zin.
De versterkers zullen immers dezelfde uitgangsspanning geven, dus er wordt NIET meer vermogen ontwikkeld in de luidsprekers.
Laag- en midden-hoog deel zullen elk de stroom/het vermogen opnemen dat ze ook op een enkele versterker zouden doen.

Bi-ampen met verschillende versterkers levert het gevaar op dat de ene de fase wel draait en de andere niet.

Als de versterkers onderling over level controls beschikken heb je wel de mogelijkheid om de klankbalans iets te beinvloeden maar dat kan net zo makkelijk met de klankregeling.

Het is nodeloos complex, duur en levert dus zoals gezegd niets op en al zeker geen hogere geluidsdruk of "dubbel vermogen" zoals velen denken.

Actief spelen is heel wat anders en heet dan ook geen bi-ampen.
- audiodidact -

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Bi-ampen.
« Reactie #5 Gepost op: 01 augustus 2014, 13:08:13 »
Bi-ampen met dezelfde versterkers heeft geen enkele zin.
De versterkers zullen immers dezelfde uitgangsspanning geven, dus er wordt NIET meer vermogen ontwikkeld in de luidsprekers.
Laag- en midden-hoog deel zullen elk de stroom/het vermogen opnemen dat ze ook op een enkele versterker zouden doen.

Als de versterker het bij kan fietsen met de lagere impedantie aan de uitgang heb je gelijk.
Science is no democracy

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Bi-ampen.
« Reactie #6 Gepost op: 01 augustus 2014, 13:17:46 »
Welke "de lagere inperantie"?

De impedantie van de weergever is een vast gegeven, daar verandert niets aan, ook al hang je er 20 versterkers aan.

Een Scintilla sluit je niet aan op een midisetje met een STK, maar dat hoef ik hopelijk niet uit te leggen.
- audiodidact -

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Bi-ampen.
« Reactie #7 Gepost op: 01 augustus 2014, 13:57:37 »
Welke "de lagere inperantie"?

De impedantie van de weergever is een vast gegeven, daar verandert niets aan, ook al hang je er 20 versterkers aan.


Als ik in mijn situatie een 8 ohm topje parallel zat aan een 8 ohm sub (i.p.v. ieder op een aparte versterker) lijkt het me toch dat de totale impedantie lager wordt dan 8 ohm?
Science is no democracy

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Bi-ampen.
« Reactie #8 Gepost op: 01 augustus 2014, 14:08:08 »
Die dingen zijn toch gefilterd voor hun werkingsgebied? Dan zal de impedantie niet minder worden dan 8 Ohm.
Je mag uiteraard de totale benodigde stromen wel optellen.
Een versterker die dus wel de benodigde spanning maar niet de stroom voor de desbetreffende impedantie kan leveren zou met bi ampen mogelijk wat meer stroomreserve kunnen hebben maar de winst lijkt me marginaal.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Bi-ampen.
« Reactie #9 Gepost op: 01 augustus 2014, 14:17:33 »
Wat ik eventueel als voordeel kan geven, is dat de tegen-emk spanning van de spreekspoel effectiever wordt kortgesloten bij meerdere power stages parallel of bij drivers afzonderlijk (dat de ene tegen-emk geen problemen kan veroorzaken bij de andere driver).

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk


Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Bi-ampen.
« Reactie #10 Gepost op: 01 augustus 2014, 14:52:00 »
Die dingen zijn toch gefilterd voor hun werkingsgebied? Dan zal de impedantie niet minder worden dan 8 Ohm.

In de topjes zat een filter voor de hoog-hoorn en de 15" woofer, die konden het hele frequentiegebied binnen hun bereik aan, zette ik in kleinere ruimtes ook wel in zonder de 18" subs. De topjes hadden een (opgegeven) impedantie dan 8 ohm. In de 18" subs zat geen filter. Was ook niet nodig, het signaal werd actief gefilterd voordat het de eindversterker in ging zoals in het 'Horizontale' schema van Hififreak. Ook de subs hadden een (opgegeven) impedantie van 8 ohm.

Subs en tops parallel zetten op één kanaal levert mijns inziens in dit geval 2 parallelle impedanties van ongeveer 8 ohm op. Nu konden deze versterkers dat wel hebben en ik luste soms gewoon twee topjes of twee subs door als het nodig was. Een sub en een top doorlussen was i.v.m. de filtering niet echt een optie.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2014, 14:55:10 door Ando »
Science is no democracy

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Bi-ampen.
« Reactie #11 Gepost op: 01 augustus 2014, 14:54:37 »
Dan ben je weer bij het punt dat dat geen bi ampen is maar actief filteren.
An inability to grasp science is no argument against it....

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Bi-ampen.
« Reactie #12 Gepost op: 01 augustus 2014, 14:56:33 »
Dan ben je weer bij het punt dat dat geen bi ampen is maar actief filteren.
Bi-ampen actief volgens het horizontale schema van Hififreak toch?
Science is no democracy

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Bi-ampen.
« Reactie #13 Gepost op: 01 augustus 2014, 15:03:49 »
Dan ben je weer bij het punt dat dat geen bi ampen is maar actief filteren.
Bi-ampen actief volgens het horizontale schema van Hififreak toch?

Behalve dat dat zo niet heet.

Bi-ampen is het gebruiken van meerdere versterkerkanalen om een passieve speaker, dus met passief wisselfilter, gescheiden aan te sturen.
Jouw situatie is gewoon actief spelen. Kwestie van definitie.

Wat ik eventueel als voordeel kan geven, is dat de tegen-emk spanning van de spreekspoel effectiever wordt kortgesloten bij meerdere power stages parallel of bij drivers afzonderlijk (dat de ene tegen-emk geen problemen kan veroorzaken bij de andere driver).

Ook weer volgens bovenstaande definitie: hoe kan de tegen-EMK van de woofer, die passief wordt gefilterd, problemen veroorzaken in het frequentiegebied van de ook passief gefilterde hoog-sectie?
Dat zit elkaar niet in de weg.
- audiodidact -

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Bi-ampen.
« Reactie #14 Gepost op: 01 augustus 2014, 15:08:25 »
Dan ben je weer bij het punt dat dat geen bi ampen is maar actief filteren.
Bi-ampen actief volgens het horizontale schema van Hififreak toch?

Behalve dat dat zo niet heet.

Bi-ampen is het gebruiken van meerdere versterkerkanalen om een passieve speaker, dus met passief wisselfilter, gescheiden aan te sturen.
Jouw situatie is gewoon actief spelen. Kwestie van definitie.


OK, maar dan staat er een verkeerde naam bij het schema. Ik reageerde alleen op een voor mij bekend voorkomende manier van luidsprekers aansluiten...

Ben dan overigens wel benieuwd hoe de aansluitingen in de luidspreker met bi-amp mogelijkheid zitten, zo maar eens even goochelen.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2014, 15:10:17 door Ando »
Science is no democracy