Auteur Topic: Verzwaren plint draaitafel.  (gelezen 6040 keer)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Verzwaren plint draaitafel.
« Gepost op: 26 november 2012, 21:56:30 »
Ik heb een orginele plint voor mijn Garrard 301.
Die plint is relatief licht tegenover het gewicht van de draaitafel.
Stel dat ik de plint ga verzwaren,wat zouden dan de voordelen daarvan kunnen zijn.
I love vintage.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Verzwaren plint draaitafel.
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2012, 16:15:10 »
Ik heb een orginele plint voor mijn Garrard 301.
Die plint is relatief licht tegenover het gewicht van de draaitafel.
Stel dat ik de plint ga verzwaren,wat zouden dan de voordelen daarvan kunnen zijn.

Er even vanuit gegaan dat de Garrard 301 niet vanwege zijn flinke gewicht door de bestaande sokkel zakt zie ik geen voordelen om de behuizing te verzwaren. Je kunt vanzelfsprekend een matje van ijzer vlechten die op de sokkelbodem leggen en er beton op gieten dan wordt voet geheid lekker zwaar en meer vandaalbestendig maar of dat de prestaties van de draaitafel verbetert weet ik niet. Ik denk het niet. 
« Laatst bewerkt op: 27 november 2012, 16:17:35 door Ruud13 »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Verzwaren plint draaitafel.
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2012, 16:31:16 »
Er word nogal eens geclaimd dat een verzwaarde plint minder resoneerd en dat zou ook de klank ten goede komen.
Minder resoneren dat geloof ik wel,maar ook beter klinken?
I love vintage.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Verzwaren plint draaitafel.
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2012, 02:15:32 »
Er word nogal eens geclaimd dat een verzwaarde plint minder resoneerd en dat zou ook de klank ten goede komen.
Minder resoneren dat geloof ik wel,maar ook beter klinken?

Des te minder er in de sokkel resoneert des te minder trillingen er uiteindelijk via de armvoet in het element komen. Dat geloof ik wel. De vraag is alleen vermijd je resoneren en vermijd je dat er trillingen bij de armvoet komen als je de platenspelervoet verzwaart? Hoeveer moet je met verzwaren gaan voordat je hoorbaar resonanties en ander binnenkomend getril kwijtraakt. Lukraak maar wat op het gevoel af verzwaren lijkt mij niet erg zinvol.

Verzwaren kan ook nadelig zijn omdat dan een resonantiefrequentie lager kan komen te liggen die dan weer in combinatie met stuiterende banden van verkeer over een wegdek dat vlakbij je huis ligt vervelend hoge amplitudes kan veroorzaken waardoor dan weer op een andere manier door trillingen het signaal dat op de plaat staat een ongewenste toevoeging krijgt.

Ik bedoel: wat raak je kwijt en wat haal je door de verzwaring aan andere ellende in huis?   

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Verzwaren plint draaitafel.
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2012, 08:38:55 »
de ombouw van mijn dual, van plastic naar massief hout, leverde een prettiger/rustiger geluid op. Mss verbeelding omdat het hout meer 'rust' uitstraalt maar kan me niet aan die indruk van meer rust in het geluid door de ombouw, onttrekken.
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Verzwaren plint draaitafel.
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2012, 10:07:00 »
Van plastic naar hout,dat lijkt mij wel een verbetering.

Ik laat de plint toch maar zoals hij is,ik heb mijn twijfels over het nut ervan.
En zoals Ruud al zegd hoeveel zwaarder zou ik de plint dan moeten maken.
Hij staat al heel stabiel en waterpas op een zwaar meubel, ik denk dat dat het belangrijkste is.
I love vintage.