Auteur Topic: Klankkleur element  (gelezen 3374 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Klankkleur element
« Gepost op: 27 juli 2014, 22:31:16 »
In de analoge (!) keten zullen de grootste verschillen zitten aan het begin en het eind van die keten namelijk luidspreker en element. In dit topic zou ik graag willen horen hoe je denkt dat je element klinkt ten opzichte van een onverdachte bron zoals de cd speler.

Om zelf te beginnen. Ik heb in mijn huidige set up ervaring met drie Benz elementen namelijk de Glider, de Wood en de Ruby. De familiekenmerken waren duidelijk het zijn elementen die ietwat warm zijn ten opzichte van andere elementen. Details e.d. zul je niet missen, maar de muziek blijft wel een geheel. Ik denk dat het een erg neutraal element is. Ik heb wat platen en CD's die dezelfde master hebben en als ik die tegelijk speel en af en toe overschakel zijn de verschillen minimaal. Wel vind ik de LP op een of andere manier aanstekelijker klinken bij langer luisteren. Nodigt als het ware uit tot meer luisteren.Ik realiseer me dat dit een subjectieve vaststelling is. Het zou best kunnen zijn dat dit vervorming is. Wel een die ik prettig vind.

Verder heb ik Jan Allaerts elementen in diverse combinaties gehoord en ik vind dat fantastische elementen. Volgens mij zeer vergelijkbaar met de Benz Ruby. Misschien wat vergevensgezinder bij plaatruis (ook niet weg).



« Laatst bewerkt op: 27 juli 2014, 22:40:24 door Carl »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Klankkleur element
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2014, 23:01:56 »
Ik heb van Denon de dl110 160 en 103 gehad.
De 110 en 160 vond ik wat warm klinken de 103 gedetaileerder en met meer drive.
De Benz micro h ace klonk fris en aanwezig.
De Benz micro gold die ik nu heb klinkt wat tammer maar nog altijd goed.
Het  aAudio technica s12 element klinkt goed maar haalt het niet bij de Benz elementen.
Het philips gp 401 element klinkt aardig een leuke instapper maar geen blijver als je meer wilt op je enige dt.
De Ortofon Spu gte klinkt zuiver en aan de warme kant met warm denk ik aan een buizenradio.
Resumerend is mijn conclusie dat de Benz micro h ace het beste was wat ik op mijn dt gehoord heb.
Dat element vond ik de cd speler benaderen in acht genomen dat er een goede persing op de dt ligd.
Wat prestatie betreft is een cd speler minder onderhevig aan allerlei variabelen die op een dt van toepassing kunnen zijn.
Toch heeft draaien mijn voorkeur dat is een kwestie van handelingen luisteren en kijken naar de dt die zijn rondjes draait.

« Laatst bewerkt op: 27 juli 2014, 23:03:44 door Vintage lover »
I love vintage.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Klankkleur element
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2014, 23:02:59 »

Kun je niet weten wat jouw draaitafel doet in een andere set probeer het uit,en dan in een andere ruimte zet dan maar

alles uit jouw hoofd want je kent jouw draaitafel hoogwaarschijndelijk helemaal niet terug.

Het is de combi die het doet,en de andere kamer bepaalt als laatste hoe het klinkt.

en anders probeer dat is uit thuis in een andere kamer en luister daar is een paar dagen naar.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Klankkleur element
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2014, 23:06:42 »
Ik heb het ook over mijn thuissituatie.
Op een andere dt in een andere acoustiek met andere luidsprekers zal het anders klinken.
Maar daar gaat het niet over.
Het zijn ook geen aanbevelingen maar ervaringen.
I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Klankkleur element
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2014, 09:09:29 »
Mijn ervaring is juist dat componenten in verschillende situaties herkenbaar zijn. Per saldo is de klankkleur van mijn set in mijn nieuwe huis niet erg veranderd ten opzichte van mijn oude huis. Wel is het merkbaar dat ik nu een betonnen vloer heb met parket en kleed erop.

Ik heb ook een Denon 160 maar dan op een Thorens 160. Ik zou hem niet warm willen noemen eerder wat donker, als een goede MM.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Klankkleur element
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2014, 09:59:21 »
Ik heb mijn dt's nooit bij een ander horen spelen.
Wat klankkleur betreft wil er nog wel eens verschil van mening zijn of men gebruikt andere woorden om hetzelfde te zeggen.
Wat dat betreft zou het niet verkeerd zijn om een lijst van elementen te hebben met daarbij een omschrijving van de klankleur.
Dat zou een leidraad kunnen zijn bij het kiezen van een element.
Maar of je de juiste keuze hebt gemaakt weet je pas nadat je er enige tijd naar geluisterd hebt.
I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Klankkleur element
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2014, 20:28:08 »
Maar of je de juiste keuze hebt gemaakt weet je pas nadat je er enige tijd naar geluisterd hebt.

Dat was met je vrouw vast ook zo Peter, maar met wat wennen wil je er niet meer van af.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Klankkleur element
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2014, 21:07:24 »
Dat is waar ;D
I love vintage.