Auteur Topic: Hoe een element te kiezen?  (gelezen 29639 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #45 Gepost op: 29 juli 2014, 20:24:12 »
Dat relativeert vrijwel alles...

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk


KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #46 Gepost op: 29 juli 2014, 21:04:49 »
Michael zegt dat je de finesses van het analoog signaal natuurlijk weghaalt, maar dat er voldoende signaal overblijft om achteraf een goede indruk te krijgen. Ik heb me daar verder nooit in verdiept. Zonder die discussie is analoog al leuk genoeg. Overigens heeft hij een Continuem nog wat draaitafel. Volgens zijn vrouw is daarna luisteren beter dan sex. Het is me niet helemaal duidelijk of dat nu aan zijn prestaties in bed ligt of aan die van de draaitafel.

Michael Fremer is een (naar mijn bescheiden mening) grote schreeuwlelijk, die met typisch Amerikaanse macho-taal en intimidatie het belang dient van fabrikanten.
In de gehele audiowereld staat hij daar ook om bekend trouwens.

Een betere bron in dit opzicht is Marc (The Vinyl Anachronist) Phillips, op de nieuwsgroepen ook wel bekend als "boon".
Die ken ik al sinds ik in 1995 op de audionieuwsgroepen kwam kijken.
Iemand die het ook zonder schelden en stoer gedrag afkan en zeker wel weet waar die het over heeft.

Hij heeft ook een blog: http://thevinylanachronist.blogspot.nl/

Dat relativeert vrijwel alles...

Bier nog meer (zeggen ze, ik drink niet). ;)
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #47 Gepost op: 29 juli 2014, 21:35:38 »
Goede tip, KT88. Vanmiddag bij La Trappe geweest dus dat gaat in orde komen.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk


Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #48 Gepost op: 29 juli 2014, 21:37:54 »
Ik vind dat hij wel veel heeft gedaan voor zeg maar het instandhouden van het analoge gedachtengoed. En on topic, die testen van elementen geven wel een goed beeld van wat zo'n element doet. Die andere man kende ik nog niet,gelijk opgezocht Sander. Leuk maar ook Amerikaans. Genoeg voer voor de vakantie.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2014, 21:52:31 door Carl »

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #49 Gepost op: 29 juli 2014, 22:13:50 »
Die andere man kende ik nog niet,gelijk opgezocht Sander. Leuk maar ook Amerikaans. Genoeg voer voor de vakantie.

Wel Amerikaans uiteraard, en ook niet vrij (meer) van belangen.
Maar toch een stuk genuanceerder, zoek zijn oudere recensies maar eens op.

En je kunt met hem een redelijke discussie voeren, wat met Fremer absoluut onmogelijk is.
Die krijgt meteen het schuim op zijn bek en begint om zich heen te slaan.  ;D

Jacco: proost! ;)  :cheers:

Enfin, ontopic maar weer.
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #50 Gepost op: 29 juli 2014, 23:05:04 »
Leuk dat je er weer bent, KT88. En je nu niet meer zo laten wegjagen, he. Nergens voor nodig, we kennen je ook al langer dan vandaag.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk


Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #51 Gepost op: 30 juli 2014, 10:19:23 »
Het felle van die fora is er gelukkig ook wat van af - gewoon genieten desnoods van een ouderwetse grammafoon met zo'n toeter erop.

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #52 Gepost op: 05 augustus 2014, 10:07:55 »
Oke Bram, dank voor je constructieve bijdrage. Ik zal het draadje omdopen naar: "Ik zoek een nieuwe sound en wil mijn speakers omwisselen. Welke raden jullie aan?"

 8)

Exact,jij komt nu tot de point maar je wilt het niet geloven! lees het bericht van KT88 maar een paar keer over.

Dus begin er niet aan je komt in een moeras terecht.

Jij bent denk ik uit het vinylmoeras gestapt?

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #53 Gepost op: 05 augustus 2014, 10:18:38 »
Ik denk dat je de vraag verkeerd stelt lyndqvest. Wat voor een draaitafel heb je en met wat voor een arm erop en dan zullen we wel met wat voorstellen komen in diverse prijsklassen.

Tuurlijk Carl stuur lynqvest maar het bos in,jij haalt hem er na lange tijd en kosten er wel weer uit.

Alleen de kosten zijn voor lynqvest want het kost jouw ja geen euro niet dan?

Als lynqvest niet tevreden is met een cdsound op zijn hifi dan moet hij eerst zorgdragen dat dat wel zo is.

En van daaruit ga je een of ander draaitafel uitzoeken om erachter te komen dat de cdspeler van 10 euro van mrktpts

veel beter klinkt dan elke draaitafel ook al kost ie 5000 euro.

                                                                           gr bram.

Zo ben ik ook behoorlijk op het verkeerde been gezet: pioneer sx305rds (geleend om speakers uit te proberen) en in de cdspeler, een nadc542, clapton's ocean boulevard (die ik bijna 40jr als vinyl heb en denk te kennen) afgespeeld. Het leek de lp wel! Klinkt lekker t.o.v. Een NAD d3020/d7050/.......zal door vervorming komen van oude pioneer?? BTW:  speakers zijn psb imagine B en Nubert/nubox 481.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #54 Gepost op: 06 augustus 2014, 17:45:49 »
Je wil toch niet zeggen dat dit pas de eerste keer is in pakweg 30 jaar dat je een CD speler met een platenspeler vergelijkt ?

Verder als je een beetje een platencollectie hebt, is het investeren in een goede platenspeler met dito arm en element een rationele beslissing. Dat een CD speler van 10 euro beter klinkt als iedere platenspeler is overigens maar de vraag en doet voor liefhebbers net zo terzake als dat je tegen een eigenaar van een Bently zegt dat een tweede hands Mercedes net zo goed is.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2014, 19:05:52 door Carl »

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #55 Gepost op: 07 augustus 2014, 10:16:25 »
Alle specs van cd-spelers zijn beter dan van platenspelers*), maar de vraag is of je het resultaat ook mooier vind klinken. Dat is inderdaad puur een smaakkwestie.


*) Wellicht met uitzondering van sommige elementen die in het onhoorbare gebied boven de 20kHz kunnen weergeven, waar de cd een harde grens heeft.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #56 Gepost op: 07 augustus 2014, 14:53:34 »
Alle specs van cd-spelers zijn beter dan van platenspelers*), maar de vraag is of je het resultaat ook mooier vind klinken. Dat is inderdaad puur een smaakkwestie.

Helemaal met je eens Frits. Bij mij hoor je weinig verschil tussen CD en LP hoewel voor mijn gevoel LP iets aanstekelijker klinkt. Blijft het probleem dat veel LP's storende bijgeluiden hebben.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #57 Gepost op: 07 augustus 2014, 15:22:58 »
Alle specs van cd-spelers zijn beter dan van platenspelers*), maar de vraag is of je het resultaat ook mooier vind klinken. Dat is inderdaad puur een smaakkwestie.

Helemaal met je eens Frits. Bij mij hoor je weinig verschil tussen CD en LP hoewel voor mijn gevoel LP iets aanstekelijker klinkt. Blijft het probleem dat veel LP's storende bijgeluiden hebben.

De eerste CD die ik in mijn leven hoorde vond ik helemaal niks. Veel te clinisch, niet lekker muziekaal. Maar blijkbaar went het...
Science is no democracy

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #58 Gepost op: 07 augustus 2014, 15:56:36 »
Mijn vader was gewend aan een buizenradio en vond mijn eerste transistorversterker (Pioneer SA-500-A) ook maar kil klinken. Inderdaad een kwestie van gewenning.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoe een element te kiezen?
« Reactie #59 Gepost op: 07 augustus 2014, 16:07:02 »
Alle specs van cd-spelers zijn beter dan van platenspelers*), maar de vraag is of je het resultaat ook mooier vind klinken. Dat is inderdaad puur een smaakkwestie.

Helemaal met je eens Frits. Bij mij hoor je weinig verschil tussen CD en LP hoewel voor mijn gevoel LP iets aanstekelijker klinkt. Blijft het probleem dat veel LP's storende bijgeluiden hebben.

De eerste CD die ik in mijn leven hoorde vond ik helemaal niks. Veel te clinisch, niet lekker muziekaal. Maar blijkbaar went het...
Misschien klonken een aantal CD's uit de begintijd niet zo geweldig  :sceptic:
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2014, 16:09:10 door Audiofreak »