Auteur Topic: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig  (gelezen 10223 keer)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Gepost op: 24 juli 2014, 14:03:43 »
“Geinig voor weinig”…..drukt niet helemaal de ervaring uit welke ik had bij Marcel maar dekt eigenlijk wel de lading. Gisteren was het tijd voor een tegenbezoek aan Marcel die op 2 steenworpen afstand bij mij vandaan woont of andersom. Marcel is een week of drie geleden bij mij op bezoek geweest en dan is het gebruikelijk om dit bezoek nog een keer andersom te herhalen. Dus zo gezegd en gedaan.

Marcel woont met zijn vriendin/vrouw in een x kamerappartement. Een kleurrijk ingerichte woonkamer waarin de set niet prominent aanwezig is. In het eerdere bezoek werd al een beetje duidelijk dat Marcel en ik enigszins dezelfde insteek hebben. Hierbij zijn akoestiek en DSP ws de gemeenschappelijke factoren. Marcel is hier al wat langer mee bezig en is zit ook wat meer in de materie dan dat ik zit. Marcel kan namelijk overweg met REW (meetprogramma waarmee je vervolgens aanpassingen kan maken). Ik ken alleen de naam en laat anderen mijn DSP instellen. Of ik laat het apparaat dit zelf doen..nog makkelijker.

We zijn in ieder geval overtuigd van de invloed van de akoestiek en iets minder overtuigd van de invloed van een cd speler en of versterker op het geluid. Zoals te lezen is, elders op het forum, heeft Marcel een maand of wat terug de Xavian speakers van Richard overgenomen. Ik had de grote broer van deze speakers al eens eerder gehoord bij Huubf en dan was toch een kleine teleurstelling. De teleurstelling was er omdat ik normaliter erg te spreken ben over Scan Speak units. Ik heb ze zelf al jaren in mijn speakers zitten. Xavian gebruikt dus Scan Speak dusss.

Daarnaast gebruikt Marcel een stevige Sony cd speler en een NAD versterker. Daaronder zag ik nog een Philips Tuner staan en dus DSP kastje. De Xavian zien er optisch erg mooi uit..en hebben zelfs een mogelijk tot bi-ampen/wirering.

Bekabeling heb ik eigenlijk niet naar gekeken maar zal ws gewoon standaard zijn.

Oke..luisteren. We zijn begonnen met Hadouk Trio…daar valt meteen op dat het mid/hoog prima voor elkaar zijn, het laag is tot op zekere hoogte ook prima in orde alleen..tsja alleen die ene frequentie. Die strooit toch wel wat roet in het eten. Dat gevoel blijft een aantal nummers hangen. We hebben daar wat over gesproken en Marcel (hij heeft hier ook over geschreven) herkent de opmerking over het laag. Marcel is “druk” zoekende naar de oorzaak en hoe dit aan te pakken. Marcel heeft verschillende opstellingen geprobeerd, dingetjes opgehangen, bank naar voren etc. Het helpt allemaal een beetje..maar het probleem blijft. Bij het naar voren schuiven op de bank verandert het ook ten positieve.

Vervolgens hebben we U2 gedraaid..Joshua Tree. Is iedere keer een tranentrekker (slecht opgenomen) maar ik ben altijd wel benieuwd wat een set ermee doet. In dit geval dus ook tranentrekker. Enorm slappe opname…erg jammer want het is schitterende muziek en wij zijn het hier ook weer met elkaar eens dat dit het beste album is. Maar eigenlijk alleen leuk voor in de auto..:)

Talking Heads…psycho killer en nog wat andere nummers van dit live album. Tsja…ik werd op een gegeven moment een beetje gek van de drukte…erg veel info. En dan bedoel ik ook erg veel info. Ik heb geen idee of dit in de opname zit of dat dit een gevolg is van de akoestiek in combi met de speakers. Daarvoor heb ik het nummer bij mezelf te lang geleden gedraaid. Ik zal vanavond eens een poging wagen.

Lou Reed – Transformer…ook een aantal nummers en begonnen met walk on the wild side. Rustig, geen dreun, zelfs te horen dat Ome Lou verandert van positie t.o.v. van zijn microfoon. Het lijkt erop dat hij plots dichterbij de microfoon staan. Hier laat de set wel horen dat het mooi en vloeiend muziek kan weergeven.

Ook met een aantal 2 meter sessies is dit het geval. Rustig, mooi plaatje, goed laag, mooie stemmen, goede definitie. Gewoon lekker luisteren en genieten en dan komt de term geinig voor weinig in mijn hoofd op.  Want er zijn geen duizenden euro’s uitgegeven, gewoon verstandig denken, goede keuze’s maken en dan weer opnieuw goed nadenken.

Mijn idee is dat deze set op een heerlijk niveau gaat presteren als dat laatste hobbeltje weggewerkt is. Ik verwacht voornamelijk meer rust en vanzelfsprekendheid. Dus ik hoop voor Marcel dat het gaat lukken deze hobbel weg te werken, dan kom ik zeker weer langs.

Marcel en ega bedankt voor het binnenlaten en tot de volgende keer.

Gr Hans
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2014, 14:06:07 door chansig »
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2014, 18:43:01 »
Hans,

We hebben je graag binnen gelaten.
Mijn vrouw en ik wonen in een 4 kamer appartement.  Kleurrijk geeft goed aan wat er aan de muren hangt en de diversiteit aan soorten hout in huis. 
Het was helaas onaangenaam warm.  De glazen met gemeentepils zijn niet eens beneden aangekomen.
Naast glazen water is er wel veel lekkere muziek voorbij gekomen.

Dank voor je verslag.  Je raakt heel goed hoe mijn set in elkaar zit.
De bekabeling is voor de luidsprekers gewoon 2.5 mm2 met bananen en als tussenkabels dubbel afgeschermde kabeltjes. Niets bijzonders maar gewoon goed en deugdelijk spul.
Vanavond ga ik nog maar eens meten en eens kijken of ik het laag nog een beetje schoner kan krijgen.

Als ik er niet uitkom ga ik je advies opvolgen en de kennis van Koen en of Martijn aanboren.

Groeten

Marcel

 
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2014, 19:43:09 »
Succes dan maar. Ik zit nu Pycho killer te luisteren. Er zit hier we wat meer rust in het plaatje. Kan ook zijn dat ik gisteravond iets te moe was, ik zat tegen een migraine aan..zette gelukkig niet door.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2014, 19:55:11 »
Zo te lezen heeft Marcel een fijne set.
I love vintage.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2014, 20:09:49 »
Ik vind het een leuk verslag om te lezen alleen bij de titel, proef ik met name bij het woord geinig iets negatiefs.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2014, 20:15:20 »
Zie mijn onderschrift.... ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2014, 08:39:33 »
Succes dan maar. Ik zit nu Pycho killer te luisteren. Er zit hier we wat meer rust in het plaatje. Kan ook zijn dat ik gisteravond iets te moe was, ik zat tegen een migraine aan..zette gelukkig niet door.

Gr Hans

Owww,  had je daar al last van voordat je naar ons toe ging?  Dan hadden we gewoon een andere datum geprikt.
Gelukkig zette het niet door. 
Als ik zelf te moe ben of last van mijn koppie heb ik heel veel moeite heb om muziek te verwerken. Dan is zeker muziek als Psycho Killer te veel info.

Groets

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2014, 21:24:27 »
 marcel dat ook zien
Succes dan maar. Ik zit nu Pycho killer te luisteren. Er zit hier we wat meer rust in het plaatje. Kan ook zijn dat ik gisteravond iets te moe was, ik zat tegen een migraine aan..zette gelukkig niet door.

Gr Hans

Ik lees uit het verhaal dat de set van marcel problemen heeft in het laag,dus niet helemaal uitgebalanceerd.

en ik waardeer zo'n kritiek,ik waardeer zoiets want dat helpt iemand vooruit. en zo moet marcel dat ook opnemen

ook al vind hij zijn set top.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2014, 21:32:39 »
Leuk verslag Hans ! Tja, er staan nog wel wat leuke installaties in midden Nederland  :)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2014, 21:35:30 »
Mmm .... Ik geloof dat je nu wat regels hebt overgeslagen Bram.
Science is no democracy

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2014, 22:03:41 »
Mmm .... Ik geloof dat je nu wat regels hebt overgeslagen Bram.


Mmmmm.... weet je ik denk van niet.

                                                 gr bram.,
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2014, 07:07:29 »
marcel dat ook zien
Succes dan maar. Ik zit nu Pycho killer te luisteren. Er zit hier we wat meer rust in het plaatje. Kan ook zijn dat ik gisteravond iets te moe was, ik zat tegen een migraine aan..zette gelukkig niet door.

Gr Hans

Ik lees uit het verhaal dat de set van marcel problemen heeft in het laag,dus niet helemaal uitgebalanceerd.

en ik waardeer zo'n kritiek,ik waardeer zoiets want dat helpt iemand vooruit. en zo moet marcel dat ook opnemen

ook al vind hij zijn set top.

Ik vind niet alleen dat mijn set top is. Dat is de set ook gewoon.  Heel erg top.   ;D

Zonder dollen.  Ik wil graag dat iemand die bij mij komt luisteren eerlijk aangeeft wat hij / zij er van vind.  Kritiek gebruik ik , bijna altijd, om vooruit te komen.

groetsen

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2014, 10:06:29 »
Dat is een goede insteek Marcel.

I love vintage.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2014, 10:10:32 »
Dank! Vintage Lover.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Geinig voor weinig...Marcel ontvangt Chansig
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2014, 17:53:10 »
Ik sloot met mijn kritiek gewoon aan bij wat Marcel al wist...dus zo moeilijk was het niet om eerlijk te zijn. :D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software