Auteur Topic: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.  (gelezen 9561 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Nav de draad over modificaties, hier een opzet om te komen tot een overzicht van de te ondernemen stappen die tot inzicht gaan leiden.

De eerste stap is hierin om een lijst te maken van de dynamische muziekstukken waarmee getest zou moeten worden. De tweede stap om eventuele randvoorwaarden te formuleren. Dit laatste kan modificatie-specifiek zijn.

In een later stadium zou het verminken van digitale audiobestanden tot de mogelijkheden kunnen behoren, dit als fysiek te meten testobjectresultaten uitblijven of te lang op zich laten wachten.

Dus, om te beginnen, welke speciefieke dynamische muziekstukken zouden in aanmerking komen en bij welke (terug te draaien) gemodificeerde testobjecten (of een voor versus na situatie) zouden er nu al metingen verricht kunnen worden?

Groet,
Jacco

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2014, 09:24:08 »
Begrijp ik goed dat er met dynamische muziekstukken , muziek met grote verschillen tussen harde en zachte passages en klanken worden bedoelt.

Dan is Die Tänzerin van Ulla Meinecke een bruikbare met de harde electronische klanken van de synthesizer  t.o.v van het zachte geluid van het bekken. De zang is ook van zacht tot behoorlijk hard.

Misschien diverse nummers van Lou Reed - Transformer

Graceland van Paul Simon. Is die bruikbaar?
6e symfonie van Beethoven en dan deel3 (gezellig samenzijn) en dan de overgang naar deel 4 (onweer en storm).

Marcel



Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2014, 11:17:18 »
De tracks met subsonische geluiden van Erich Kunzel & C-Pops.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2014, 20:06:26 »
Uit het andere topic maakte ik op dat het om 'hoorbare verbetering' gaat. Aangezien dit nogal subjectief is kun je denk ik alleen testen door te meten hoe consequent iemand een gemodificeerd apparaat beter vindt dan een niet gemodificeerd apparaat.

Mening is op deze manier heel goed te objectiveren. Als iemand zegt A beter te vinden dan B en je gaat kijken of iemand in een test ook altijd A als beste beoordeelt dan weet je hoe betrouwbaar zijn of haar oordeelsvermogen is om uberhaubt het onderscheid te maken tussen A en B. Als er geen duidelijk onderscheid te maken blijkt daaruit of we over 'hoorbare verbetering'  kunnen spreken, of niet.

Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2014, 20:15:42 »
Hoorbaar verschil is trouwens een afhankelijke variabele. Het kan niet op zichzelf staan maar altijd ten opzichte van iets anders. Datgene waar het een verschil van is.

Dus als we een versterker vinden met een hele vreemde frequentieoverdracht (van alle duizenden versterkers op aarde bestaan die ongetwijfeld) dan kun je zo'n versterker ongetwijfeld verbeteren in objectieve zin dat het een hoorbaar verschil oplevert. Alleen zegt het dan niet alleen iets over de modificatie of de hoorbaarheid daarvan, maar net zoveel over de staat van de versterker voor de modificatie.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2014, 20:16:20 »
Ik denk/vind, dat het ook blind moet gebeuren. Om alle visuele prikkels uit te schakelen. Zonder dit is wat mij betreft een objectief beeld niet te vormen.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2014, 20:35:44 »
De luistertesten zouden zowel blind als ziende gedaan kunnen worden. Lijkt mij een goed idee.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk


renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2014, 10:41:06 »
Deze cd vind ik goed opgenomen, voor mij wel geschikt om mee te testen. Over de soort muziek kun je discussiëren.
http://youtu.be/0hsJh3mfjCE
https://www.jpc.de/jpcng/jazz/detail/-/art/Uncompressed-World-Vol-1-DVD-Format/hnum/1064191

Hoorbaar verschil is voor mij een moeilijk te omschrijven fenomeen, dat is wel heel persoonlijk. Om iets te vergelijken in een zo  persoonlijke hobby als audio lijkt mij ondoenlijk. Vandaar ook al die ronddraaiende discussies die op niets uitlopen. Het is ook maar net hoeveel "haan" men zich voelt om je mening door te drukken. Daar komt nog bij dat ieders oren anders zijn en die zijn niet te ijken.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2014, 10:52:32 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2014, 12:26:17 »
Ik zit oon nog te denken aan het volgende: Is het een idee om een meting te doen van de set en wat deze doet qua weergave ? Dus de inzet van een DSP ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2014, 10:37:38 »
Deze cd vind ik goed opgenomen, voor mij wel geschikt om mee te testen. Over de soort muziek kun je discussiëren.
http://youtu.be/0hsJh3mfjCE
https://www.jpc.de/jpcng/jazz/detail/-/art/Uncompressed-World-Vol-1-DVD-Format/hnum/1064191

Hoorbaar verschil is voor mij een moeilijk te omschrijven fenomeen, dat is wel heel persoonlijk. Om iets te vergelijken in een zo  persoonlijke hobby als audio lijkt mij ondoenlijk. Vandaar ook al die ronddraaiende discussies die op niets uitlopen. Het is ook maar net hoeveel "haan" men zich voelt om je mening door te drukken. Daar komt nog bij dat ieders oren anders zijn en die zijn niet te ijken.

Hoorbaar verschil is wel te objectiveren. Juist door de oortjes te eiken dus. Je kan verschillen creeren en dan testen of mensen dit kunnen horen of dat ze verkeerd 'gokken'. De uitkomsten zijn prima te grneraliseren als je verschilende soorten verschillen bij verschillende mensen test. Dat audio een persoonlijke hobby is heeft er niets mee te maken of iets wel of niet onderzocht kan worden. Het is een andere benadering van hetzelfde onderwerp.

Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2014, 16:11:58 »
Ik geloof er niet in dat mijn oren te ijken zijn, wat ik vandaag hoor in mijn set hoef ik morgen niet te horen. Het gevoel speelt mee, hoe zit je in je vel, beetje plezierig leven, erger ik mij aan dingen, verkouden, enz enz. Het gemoed kan plotseling veranderen.
Testen met tonen zoals bij een audicien zou kunnen maar dat is nog geen muziek.
Er zijn mensen die ongeschikt zijn om te testen, ik b.v., maar ik weet wel wat ik mooi vind en hoor verschil in sets.
We hebben het hier over modificaties, die zijn dus wel persoonlijk, de één vindt het beter de ander niet.
"De uitkomsten zijn prima te generaliseren als je verschillende soorten verschillen bij verschillende mensen test", ja en de meerderheid van die verschillende mensen vindt het beter klinken maar ik niet dan is het voor mij een modificatie die er niet toe doet en waardeloos is.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2014, 16:24:29 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2014, 16:57:03 »

Hoorbaar verschil is voor mij een moeilijk te omschrijven fenomeen, dat is wel heel persoonlijk. Om iets te vergelijken in een zo  persoonlijke hobby als audio lijkt mij ondoenlijk. Vandaar ook al die ronddraaiende discussies die op niets uitlopen. Het is ook maar net hoeveel "haan" men zich voelt om je mening door te drukken. Daar komt nog bij dat ieders oren anders zijn en die zijn niet te ijken.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Waar komt toch die bewijsdrang vandaan om maar op wat voor welke manier dan ook te kunnen aantonen of iets niet of wel hoorbaar is.
Zoals Renè als zei is dat persoonlijk.
Ook dit draadje gaat weer de kant op die KT88 al aan gaf ( meer als 10 jaar dit gedoe ), dus wat schiet je ermee op?
Nu moet er een stappenplan uitgewerkt gaan worden, hoe dit te onderzoeken en na 1 pagina is het weer hetzelfde als het topic versterkermodificatie.
Hoeveel personen, hoeveel trials, hoeveel muziekstukken..enzv..
Het gaat alleen maar om idd die haan te zijn, die achteraf tevreden is als de evt uitkomst zijn kant op valt.
Ik hoor subjectief ook verschillen, totaal geen behoefte om die te bewijzen c.q. delen of te verdedigen.
En zo heeft iedereen zijn favoriete set up waar hij naar luistert.
( dezelfde discussie tussen allerlei soorten mondstukken voor sax is er gaande tussen sax spelers, en ook daar komt men niet uit ).
Bovenstaande geen aanstoot verder aan nemen, puur mijn subjectieve mening over dit onderwerp. ;)
The music sounds better, when you know who's playing it

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2014, 19:34:22 »
We hebben het hier over modificaties, die zijn dus wel persoonlijk, de één vindt het beter de ander niet.

Ik snap dat je een persoonlijke mening kan hebben aangaande een modifcatie. Maar een modificatie beter vinden is iets anders dan dat er een werkelijke aantoonbare verbetering is. Die meer objectieve benadering maakt een modificatie, en dan vooral de verbetering die dat al dan niet met zich mee brengt, imo zeker niets persoonlijks. Het is maar net je er naar kijkt. Uitspraken over of iets beter is gaat lastig worden op basis van een persoonlijke mening.

Waar komt toch die bewijsdrang vandaan om maar op wat voor welke manier dan ook te kunnen aantonen of iets niet of wel hoorbaar is.

Nou bewijsdrang (of eigenlijk behoefte aan bewijsdrang bij anderen) komt bij mijboven wanneer er uitspraken over de werkelijkheid gedaan. Wanneer er gewoon mening gespuwd wordt heb ik daar totaal geen last van.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2014, 19:39:38 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2014, 21:38:24 »
Maar een modificatie beter vinden is iets anders dan dat er een werkelijke aantoonbare verbetering is.
Daar gaat het natuurlijk wel om. Luisteren doe je met je oren en als iets meetbaar een verbetering is zal het niet slechter klinken denk ik, maar of het beter klinkt is vraag 2. Een meetbare verbetering die ik niet hoor is voor mij geen verbetering.
De grootste modificatie voor mij was de wisseling van een Rotel RB980 voor een kameraadbouw buizenversterker. Buizenversterkers vervormen wordt hier vaak gezegd, naar ik aanneem is dat meetbaar een verslechtering. Bij mij is een meetbare verslechtering ( of het zo is weet het niet) een hoorbare verbetering.
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Stappenplan met methodieken ter verificatie van (versterker)modificaties.
« Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2014, 21:45:58 »
Een goed ontworpen buizenversterker zal niet vervormen.
Science is no democracy