Auteur Topic: Versterkermodificatie zinvol?  (gelezen 45554 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Versterkermodificatie zinvol?
« Reactie #150 Gepost op: 26 juli 2014, 13:02:01 »
Zijn/haar ervaring? Niemand en dat is volgens mij ook nooit het punt geweest. Het gaat om de er aan verbonden conclusies die niet zelden geen andere grond hebben dan die ervaring.
An inability to grasp science is no argument against it....

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Versterkermodificatie zinvol?
« Reactie #151 Gepost op: 26 juli 2014, 13:23:50 »
Het wel of niet horen van verschillen is altijd toe te wijzen aan het zintuigelijk waarnemen en alle daarbij horende mogelijkheden en beperkingen.

sfeer, stress, tijdsdruk, suggestebiliteit zeggen allemaal iets over gemoedstoestand of geestelijke staat. Dus of verschillen hoorbaar zijn is afhankelijk van allemaal omstandigheden waarvan je niet weet wat op welk moment de staat is en daardoor de invloed die het heeft op het duiden van verschillen. Sfeer is altijd anders en als dat invloed heeft dan is het onmogelijk om in te schatten welke invloed het op welk moment uitoefent.

Dus ALS je al verschil hoort, kun je onmogelijk weten of dat komt door een van die omstandigheden die invloed uitoefent of dat het zintuig goed werkt en een werkelijk verschil duidt.

« Laatst bewerkt op: 26 juli 2014, 13:27:28 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Versterkermodificatie zinvol?
« Reactie #152 Gepost op: 27 juli 2014, 16:44:05 »
Sfeer, stress, tijdsdruk, suggestebiliteit zeggen allemaal iets over gemoedstoestand of geestelijke staat. Dus of verschillen hoorbaar zijn is afhankelijk van allemaal omstandigheden waarvan je niet weet wat op welk moment de staat is en daardoor de invloed die het heeft op het duiden van verschillen. Sfeer is altijd anders en als dat invloed heeft dan is het onmogelijk om in te schatten welke invloed het op welk moment uitoefent.

Dus ALS je al verschil hoort, kun je onmogelijk weten of dat komt door een van die omstandigheden die invloed uitoefent of dat het zintuig goed werkt en een werkelijk verschil duidt.

En toch heb ik in de loop der jaren wel gemerkt dat er een bepaalde constante "kwaliteit" (zo zal ik het maar noemen) in een keten of zelfs een component aanwezig kan zijn.
En juist daarnaar ben ik op zoek, om eens te zien of dat ook een technische basis is te geven.

Pure nieuwsgierigheid, niet om per se iets te bewijzen ofzo. Want het zou best kunnen dat zoiets alleen voor mijzelf geldig is (wat op zijn beurt weer als conclusie zou kunnen opleveren dat het inderdaad gebonden is aan je eigen instelling).

Eerst die basis maar eens leggen. Elke dag een stukje voorzover het me lukt. ;)
- audiodidact -

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Versterkermodificatie zinvol?
« Reactie #153 Gepost op: 27 juli 2014, 21:49:54 »
De grootste verandering in kwaliteit maakte ik mee toen ik mijn set van de huiskamer naar de zolderkamer verplaatste en daarnaast ben ik het eens met de door MAW genoemde varianten.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2014, 21:51:41 door Audiofreak »

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Versterkermodificatie zinvol?
« Reactie #154 Gepost op: 31 juli 2014, 14:29:25 »
Pure nieuwsgierigheid, niet om per se iets te bewijzen ofzo. Want het zou best kunnen dat zoiets alleen voor mijzelf geldig is (wat op zijn beurt weer als conclusie zou kunnen opleveren dat het inderdaad gebonden is aan je eigen instelling).

Eerst die basis maar eens leggen. Elke dag een stukje voorzover het me lukt. ;)

Ik ben er van overtuigd dat ik verschillen hoor die er zijn. Ik onttrek me dan ook van persoonlijke discussie, omdat ik dat niet ter discussie wens te stellen.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Versterkermodificatie zinvol?
« Reactie #155 Gepost op: 31 juli 2014, 15:00:01 »
Is het niet wijzer je dan verder ook niet in discussies te mengen die die persoonlijke ervaringen op enigerlei wijze in een toetsbaar kader wensen te plaatsen?
An inability to grasp science is no argument against it....

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.799
  • Doet mij maar buisjes
Re: Versterkermodificatie zinvol?
« Reactie #156 Gepost op: 31 juli 2014, 17:03:42 »
Pure nieuwsgierigheid, niet om per se iets te bewijzen ofzo. Want het zou best kunnen dat zoiets alleen voor mijzelf geldig is (wat op zijn beurt weer als conclusie zou kunnen opleveren dat het inderdaad gebonden is aan je eigen instelling).

Eerst die basis maar eens leggen. Elke dag een stukje voorzover het me lukt. ;)

Ik ben er van overtuigd dat ik verschillen hoor die er zijn. Ik onttrek me dan ook van persoonlijke discussie, omdat ik dat niet ter discussie wens te stellen.
Je hoort verschillen, je bent actief op een gezellig audioforum waar veel kan, je post er over en dan gooi je de handdoek.
Het zal wel, ikke niet snap.  :think:


GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Versterkermodificatie zinvol?
« Reactie #157 Gepost op: 31 juli 2014, 17:16:56 »
Is het niet wijzer je dan verder ook niet in discussies te mengen die die persoonlijke ervaringen op enigerlei wijze in een toetsbaar kader wensen te plaatsen?

Als mijn ervaringen technisch verklaarbaar zijn, dan vind ik dat prima. Zijn ze niet technisch te verklaren, dan vertrouw ik op mijn luisterervaring.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Versterkermodificatie zinvol?
« Reactie #158 Gepost op: 31 juli 2014, 17:22:40 »
Je hoort verschillen, je bent actief op een gezellig audioforum waar veel kan, je post er over en dan gooi je de handdoek.
Het zal wel, ikke niet snap.  :think:

Ik heb het draadje er nog even op nageslagen, en ik heb inderdaad een onderzoek naar technische verklaarbaarheid van luisterervaringen voorgesteld. Het is echter zo, dat ik door mijn huidige kabels overtuigd ben geraakt dat deze een verschil maken. Dat plezier laat ik gewoon niet bederven.  ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.799
  • Doet mij maar buisjes
Re: Versterkermodificatie zinvol?
« Reactie #159 Gepost op: 31 juli 2014, 17:28:18 »
Je hoort verschillen, je bent actief op een gezellig audioforum waar veel kan, je post er over en dan gooi je de handdoek.
Het zal wel, ikke niet snap.  :think:

Ik heb het draadje er nog even op nageslagen, en ik heb inderdaad een onderzoek naar technische verklaarbaarheid van luisterervaringen voorgesteld. Het is echter zo, dat ik door mijn huidige kabels overtuigd ben geraakt dat deze een verschil maken. Dat plezier laat ik gewoon niet bederven.  ;D
Dat plezier bederven daar geloof ik niet in, ieder z,n meug maar een ieder kan hier  z,n verhaal kwijt dus waarom de persoon met de Golden Ears ook niet ?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Versterkermodificatie zinvol?
« Reactie #160 Gepost op: 31 juli 2014, 17:37:20 »
Moeten nu alle luister-ervaring incluis die met groene stift en demagnetiseren van cd's verklaard worden door de wetenschap? Dat is de volgende stap namelijk.
Niemand wil jou je pleziertje ontnemen maar je nieuwsgierigheid naar een technische uitleg en je voorbehoud daarin wringt naar mijn idee een weinig.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.224
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Versterkermodificatie zinvol?
« Reactie #161 Gepost op: 31 juli 2014, 17:42:39 »
Inderdaad, daar komt een clash aan. Wellicht zul je je wens om eea technisch te verklaren moeten laten gaan.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk