Auteur Topic: Adam Tensor Epsilon (volactief)  (gelezen 6174 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Adam Tensor Epsilon (volactief)
« Gepost op: 16 juli 2014, 07:55:54 »
Adam Tensor Epsilon (volactief)

Algemene informatie en eerste indruk
De Epsilon is een degelijk gebouwde speaker 2-weg speaker met afmetingen van H43 x W27,4 x D27,7cm. De speakers zijn dubbelwandig en de wanden zijn gevuld met zand. De afmetingen en een gewicht van 19kg maken dit een hele flinke 2-weg speaker.

De gebruikte drivers zijn Adams geroemde X-ART ribbon tweeter en hun 7,5" Hexacone woofer aangestuurd door versterkers met respectievelijk 50 en 200W RMS. Ze zijn aan te sluiten met een eurostekker voor stroom en XLR voor (balanced) adiosignaal.

Gebruik
De speakers zijn aan te zetten op de achterzijde met een dipswitch die lichtelijk gevoelig aanvoelt in vergelijking met de extreem zware bouwkwaliteit van de kasten zelf. De speakers worden niet warm. Ze zijn relatief efficient en gebruiken relatief weinig stroom. Ook schakelen ze automatisch uit nadat ze x minuten geen audiosignaal krijgen. Van deze optie maakte ik al op mijn Dynaudio BM6A mk2's gretig gebruik en ik vind het een groot praktisch voordeel dat mogelijk is bij sommige actieve speakers. Als de speaker weer een signaal krijgen komen ze uit 'idle'. De laag/mid versterker doet dit ca. een seconde eerder dan de mid/hoog versterker. Dit geeft een seconde (of iets langer of korter) een lowpass signaal. Dit is een klein nadeel dat ik zeker door de vingers kan zien (in mijn optiek beter zo, dan helemaal geen auto-idle).

Klank
Het eerste dat opvalt is het gebied tussen mid en treble. De ribbon geeft dit haarscherp weer. Vooral snaarinstrumenten hebben een grote levendigheid. In dit gedeelte van het spectrum geven ze perfect recht weer in het tijdsdomein en komen ze zeer zeker mee met de betere speakers in mijn referentiekader. De X-ART ribbons hebben iets subliem/onwerkelijks. Ze hebben een ietwat scherp karakter (dat echter zeer subtiel is) en geven in bijzonder hoge resolutie weer.

Het bereik van de ribbons is vrij beperkt. Een mannenstem (of andere bron wat lager in het midden van het frequentiegebied) geeft de indruk dat de frequentieoverdracht niet recht is. Een A/B vergelijk met meerdere andere (verderop genoemde) speakers bevestigd dat de Epsilon niet subtiel aangezet is in het mid/hoog. Een bult in de overdracht zorgt dat de informatie in de regionen eromheen minder goed te horen is. In het lage middengebied is beduidend minder informatie hoorbaar dan in het mid/hoog. Dit geeft de speaker een wat ongebalanceerd karakter Maar dit zegt natuurlijk ook iets over hetgeen ze wel goed doen in de 'upper mids'.

Het laag spelen deze speakers prima, Al doet hun formaat en dat van de woofers wat meer vermoeden. De output van het laag loopt relatief snel af naarmate de frequentie daalt. De speakers zijn gespecificeerd tot 35hz in het laag zonder tolerantie. Na wat tests vergelijken lijkt -10dB lijkt hiervoor realistischer dan -3dB. Boven het punt waar de Adams afvallen verklappen ze subtiel de aanwezigheid van de baspoort. Een voordeel van het relatief snelle laagaval is dat de speaker zeer veel headroom heeft voor een 2-weg speaker. Ook bij hoge volumes is sprake van zeer beperkte kastresonantie.

Conclusie
De Adam Tensor Epsilon doet een aantal dingen extreem goed maar laat wel wat steken vallen.
Met dit budget kun en mag je verwachten dat een speaker geen duidelijke zwaktes heeft. Door hun vooropstaande (hoge) middengebied dat ze zeer gedetailleerd weergeven, wat gelijk is aan het gedeelte van het hoorbare spectrum waar ons gehoor het gevoeligst is, geven ze in dat gedeelte een bijzondere focus.

Voordelen
- Actief (no-nonsense)
- Bijzonder hoge resolutie tussen 2 en 5KHz
-  Headroom; de speakers kunnen hard!
- auto-idle
- goed gedempt
- hoge bouwkwaliteit

Nadelen
- prijs/kwaliteit; deze speaker is in mijn optiek bijzonder duur voor wat je krijgt
- laagweergave; output loopt relatief snel af (en speaker is hoorbaar gepoort)
- frequentieresponse; geen rechte overdracht
- onduidelijk in het lage middengebied

Relativering
Ondanks dat ik ze maar enkele maanden gehad heb, heb ik ze langduring A/B vergeleken met meerdere monitoren (Philips MFB 587, K+H O300, Barefoot MM35) in verschillende ruimtes, waardoor ik voor m'n gevoel snel een beeld heb kunnen vormen over deze speakers. Ik heb geleerd dat de karakteristieken van een speaker veel sneller duidelijk wordt wanneer je een speaker direct in een relatie stelt tot andere speakers.

Tot slot
Na de speaker kritisch beluisterd te hebben in meerdere ruimtes en in vergelijking tot meerdere speakers durf ik deze review toch te eindigen met de statement dat de Adam Tensor Epsilon een goede, prijzige speaker is die gevoelig is voor persoonlijke smaak.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2014, 08:52:22 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Adam Tensor Epsilon (volactief)
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2014, 08:15:10 »
Weer een duidelijk en helder verslag... Ik wil nog eens een keer een setje adam's vergelijken met mijn MA's om te kijken/luisteren of ze nu echt zo up-front (lees in your face) weergeven zoals ik altijd heb gedacht over ADAM audio. Of dat misschien mijn smaak is veranderd van wat ik wil horen. En het verschil met de ma's klein of misschien zelfs wel niet aanwezig is...

Word vervolgd.....

Richars
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2014, 08:18:23 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Adam Tensor Epsilon (volactief)
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2014, 08:56:22 »
Thnx! De Adams zijn duidelijk 'midforward' tenopzichte van een rechte overdracht. Hoe ze zich verhouden tot de MA's weet ik niet. Dat lijkt me een interessante vergelijking. Ik heb geen Adams meer maar wel een A/B switch  ;)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Adam Tensor Epsilon (volactief)
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2014, 18:54:22 »
Uitgebreide reviews. :)
Alleen bij "technische" termen als "Headroom" dacht ik: Bij alle Vestaalse maagden, wat is dat?
Maar de tekst maakt het duidelijk.
Nogmaals: mooi werk!  :D
ADAM    Bryston     DENON

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Adam Tensor Epsilon (volactief)
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2014, 19:53:13 »
Mooie recensies maw.
Altijd leuk voor de mensen die dergelijke speakers willen aanschaffen.
I love vintage.

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Adam Tensor Epsilon (volactief)
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2014, 21:19:07 »
Zeer goede recensie.
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167