Auteur Topic: DSP instellen vraagje.  (gelezen 16509 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
DSP instellen vraagje.
« Gepost op: 11 juli 2014, 07:26:54 »
Wie o wie kan mij iets vertellen over het volgende?
Ik ben weer eens aan het experimenteren gegaan .  Das de hobby en ik kan het niet laten, want erg leuk.

Als ik op mijn luisterplek een meting doe dan komt daar een pracht van een grafiek uit.
Deze meting doe ik met hetzelfde signaal op links en rechts tegelijk.

Maar ik kan ook een meting doen met apart geluid op links en één op rechts.
Daar komen twee grafiekjes uit welke duidelijk verschillend zijn.

Ik kan de DSP vervolgens het linker kanaal voor de grafiek van links laten corrigeren en ook op rechts die van rechts.
Maar ik kan ook de grafiek van de meting met geluid op links en rechts laten corrigeren met links en rechts gelijk door de DSP.

Wat heeft de voorkeur?    :think:

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2014, 07:43:29 »
Volgens mij toch altijd een gecombineerde meting. Het geluid van het linker en het rechter kanaal beinvloed elkaar toch en zorgt volgens mij voor pieken/dalen....
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2014, 08:08:21 »
Hier het antwoord van een nuchtere noordeling, dat apparaat gewoon zo instellen hoe jij het het lekkerste vindt klinken
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2014, 08:25:12 »
Het is de bedoeling het signaal te meten (en corrigeren) zoals je ook luistert; stereo.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2014, 09:10:58 »
Hier het antwoord van een nuchtere noordeling, dat apparaat gewoon zo instellen hoe jij het het lekkerste vindt klinken


 ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2014, 09:18:28 »
Je meet op één punt en bij het streven naar een vlakke curve met geluid uit twee luidsprekers kan het zo zijn dat de luidsprekers verschillend geluid uitsturen en de meting op dat punt keurig vlak uit komt. Bij luisteren in stereo zou het dan zomaar kunnen dat het stereoplaatje niet klopt ( iets wat ik niet prettig zou vinden). Omdat je experimenteren leuk vindt zou je dus kunnen streven naar het beste compromis tussen een vlakke meting en het beste stereoplaatje.
(Zegt de man zonder dsp  ;) )
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2014, 09:42:02 »
Be Tweeter,

Nou snap ik je niet helemaal.  Denk ik.  :think:

Jij bedoelt , denk ik, dat als ik links en rechts verschillend instel dat ik misschien wel een mooi meting krijg op de luisterplek maar dat er iets fout zou kunnen gaan met het stereo plaatje?

Of snap ik het nou wel?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2014, 09:57:32 »
Je snapt het helemaal, volgens mij. Ik weet ook niet zeker of het zo is maar dat het me waarschijnlijk lijkt.
Afzonderlijk vlak afstellen op de luisterplek lijkt me theoretisch het beste uitgangspunt.
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2014, 10:25:58 »
Nou we zitten nog niet op dezelfde lijn.   :think:

jij zegt afzonderlijk afstellen is het beste uitgangspunt.  Dan ga je voor links uit van een andere grafiek dan rechts.
Maar dat zou , begrijp ik , het stereo plaatje kunnen verstoren.

Ik laat de meet microfoon op dezelfde plek staan.  Op de plek waar ongeveer mijn  koppie zit.
Dan kun je twee dingen doen.  Over de linker en rechter luidspreker hetzelfde signaal en tegelijk (stereo) sturen en meten.
Daar komt een grafiek uit.
Die kan ik corrigeren door dezelfde correctie in de DSP te laden op het linker en het rechter kanaal.
Anders gezegd , alles symetrisch.

Dan met de microfoon op dezelfde plek.
Eerst een meting doen van het geluid op links. De balansknop helemaal naar links.
Dan een meting van het geluid op rechts . De balansknop helemaal naar rechts.
Dan krijg je twee metingen waar een twee grafieken uitkomen welke best wel van elkaar verschillen.

Ik corrigeer links  anders dan rechts.
Het zou kunnen zijn dat links 100 Hz met 3 dB wordt verzwakt en rechts met 5 dB.
In het geval dat je dit symetrisch doet dan corrigeer je links en rechts 100 Hz met beide 4 dB(voorbeeld).

Wat is nou het beste uitganspunt?  Symetrisch corrigeren of links en rechts verschillend aangepast aan de grafiek van het linker en rechter kanaal?

Vanmiddag gaat het experiment verder.
Ik zit nu op mijn werk. 

Groetens

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2014, 10:38:03 »
Misschien ben ik wel vaag hoor.
Naar mijn idee kun je het beste per kanaal naar dezelfde weergave werken en niet symmetrisch corrigeren.
An inability to grasp science is no argument against it....

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
DSP instellen vraagje.
« Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2014, 11:02:23 »
Wat ben ik blij dat ik niet van die apparaten heb ik zou er alleen maar erg onrustig van worden. Net als met balance, trebble, bass, loudness, source-direct en dat soort knoppen..
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2014, 11:07:59 »
Misschien ben ik wel vaag hoor.
Naar mijn idee kun je het beste per kanaal naar dezelfde weergave werken en niet symmetrisch corrigeren.

Nee, dat zou ik niet doen. Voor het hoog en midden geldt sowieso al dat je aan de hand van een meting op de luisterplek niet veel kunt, want je meet dan vooral galm terwijl je ingrijpt in het directe geluid. Dat levert geen goede correlatie op tussen wat je meet en wat je hoort en je eindigt hoogstwaarschijnlijk met een asymmetrische en onnatuurlijke weergave, ook al ziet het er keurig uit in een meetgrafiekje op de luisterplek.

Ik heb het al een paar keer eerder gezegd, maar ik maak er een tegeltje van:



Als je niet gated kan of wil meten (goede speakers zijn van zichzelf al vrij vlak, dus of het nodig is valt te bezien) zou ik dat vooral lekker laten zitten en alleen het laag aanpakken (onder ± 200 Hz is wel veilig).

Ook wat betreft het laag zou ik vooral níet individueel gaan corrigeren. Dat is veel meer werk, aangezien je dan eerst per luidspreker de respons vlak gaat trekken en daarna de interactie tussen beide speakers ook nog eens moet gaan corrigeren. Behalve dat het veel tijd kost heb je een behoorlijke kans dat twee op de luisterplek vlak metende speakers er samen ineens weer een grote rotzooi van maken.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2014, 11:15:13 door Koen »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2014, 11:22:32 »
Wat ben ik blij dat ik niet van die apparaten heb ik zou er alleen maar erg onrustig van worden. Net als met balance, trebble, bass, loudness, source-direct en dat soort knoppen..

Aan de ene kant vind ik zo'n DSP-apparaat een geweldig ding voor wat hij kan, aan de andere kant denk ik (als halve noorderling) dat ik er niet echt gelukkig van zou worden....

Maar natuurlijk ieder zijn ding en ik volg de topics altijd met interesse!
Science is no democracy

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #13 Gepost op: 11 juli 2014, 11:26:48 »
Wat ben ik blij dat ik niet van die apparaten heb ik zou er alleen maar erg onrustig van worden. Net als met balance, trebble, bass, loudness, source-direct en dat soort knoppen..
Simple things please simple minds ;)
An inability to grasp science is no argument against it....

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2014, 11:30:39 »
De truuk is vooral om het ding een keer goed in te stellen (aan de hand van goede metingen!) en er daarna vanaf te blijven  :)

Als je er eenmaal mee gaat klooien om een 'smaakje' aan de weergave toe te voegen ben je nog wel even bezig...