Auteur Topic: DSP instellen vraagje.  (gelezen 16507 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #15 Gepost op: 11 juli 2014, 11:39:07 »
 :D
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2014, 11:44:28 »
De truuk is vooral om het ding een keer goed in te stellen (aan de hand van goede metingen!) en er daarna vanaf te blijven  :)

Als je er eenmaal mee gaat klooien om een 'smaakje' aan de weergave toe te voegen ben je nog wel even bezig...




 :rofl: :rofl:

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2014, 12:10:14 »

Wat ben ik blij dat ik niet van die apparaten heb ik zou er alleen maar erg onrustig van worden. Net als met balance, trebble, bass, loudness, source-direct en dat soort knoppen..
Simple things please simple minds ;)

;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #18 Gepost op: 11 juli 2014, 12:18:01 »
Alles boven de 200 Hz doe ik niks mee.

Ik corrigeer alleen onder de 200 Hz. 

Gisteren bedacht ik me dat er uit een apparte meting voor links en rechts wel eens twee verschillende grafieken zouden kunnen komen.
En dat is inderdaad het geval. Eh logisch gezien de opstelling van mijn Xaviannetjes.
Gisteren ontbrak me helaas de tijd om er verder mee aan de gang te gaan en veel te luisteren. Maar vanmiddag..................zou het moeten lukken.

Met dit soort apparaten moet je inderdaad vreselijk uitkijken voor regelonrust. En je niet te veel druk maken over hoe het zou moeten klinken maar meer hoe jij het lekker vind klinken. Met kanttekening dat het wel op weergave van muziek moet blijven lijken.
Gelukkig heb ik  geen last regelusnerveusus. Maar ik vind het wel leuk om af en toe eens te experimenteren.
Tot nu toe kom ik elke keer weer terug op alleen het dempen van de staande golf van 45 Hz.

groets

Marcel


Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #19 Gepost op: 11 juli 2014, 14:23:58 »
De door mij vermoede verstoringen in het stereoplaatje zullen ook tussen de 100 en pakweg 250 Hz zitten waardoor stemmen e.d. mogelijk niet helemaal lekker uit het midden komen.
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #20 Gepost op: 11 juli 2014, 14:47:08 »
Bij mijn zijn Martin en Martijn toch een uurtje of 7 bezig geweest. Ik heb er naar zitten kijken. Ik hoop dan ook dat ik het volgende goed vertel. Door de individuele speaker aan te passen kregen ze het uiteindelijk voor elkaar om ook op de luisterplek een mooiere/betere meting te krijgen. Dat deze dan ook lekker klinkt is dan fijn en tegelijkertijd mijn inziens ook niet meer dan logisch.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #21 Gepost op: 11 juli 2014, 15:09:37 »
"Bij mijn" ?!

Hans, Hans, Hans... 8)
An inability to grasp science is no argument against it....

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2014, 17:42:30 »
Natuurlijk, de beste oplossing is er een waarbij álle laagbronnen individueel optimaal ingesteld zijn, maar dan wel zodanig dat ze optimaal samenwerken. Elke aanpassing die je doet zorgt er immers ook voor dat de interactie tussen alle bronnen verandert. Om dat écht helemaal voor elkaar te krijgen kun je er goed voor gaan zitten—in feite lukt het niet 100% zonder behoorlijk gecompliceerde simulatiesoftware. Maar je kunt inderdaad ook urenlang klooien tot je in de buurt zit  :))

Als je de positie van subwoofers ook nog als variabele gaat beschouwen doe je er beter aan een koptelefoon te kopen  :D
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2014, 17:46:33 door Koen »

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #23 Gepost op: 11 juli 2014, 18:11:00 »
"Bij mijn" ?!

Hans, Hans, Hans... 8)

Oeps zorry...einde van week...te veel drank etc...je kent het wel of niet.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #24 Gepost op: 11 juli 2014, 19:32:51 »
Vanmiddag aan het meten en instellen geweest op de diverse besproken manier.

Het lijkt dat in mijn situatie het symmetrisch corrigeren het beste resultaat geeft.
Mooi scherp stereo plaatje.

Vanmiddag heb ik REW5 eens niet de instellingen laten uitrekenen maar heb ik handmatig alle filters ingesteld in REW.  Je kunt in REW mooi zien wat de te verwachten uitkomst gaat worden.
ik ben lekker aan het prutsen gegaan totdat ik tevreden genoeg was met het grafiekje.
Vervolgens deze in de DSP geladen en het resultaat is veel aangenamer dan met de automatisch uitgerekende correcties.

Nu wel duidelijk hoorbaar en snel slagwerk. 
Geen idee wat beter is maar ik weet wel dat ik het, zoals het nu is, lekkerder vind. 

De Xavians hebben er geen enkele moeite mee dat ze op 58 Hz effe wat meer druk moeten maken om die hoorbaar te krijgen op mijn luisterplek. En op 102 Hz moeten ze ook effe een flink tandje bijzetten.  Maar er zijn ook frequenties dat ze het slapend nog voor elkaar krijgen.

Ik wil niet weten wat 102 Hz op andere plekken in de kamer met het kalk op de muren aan het doen is.
Als er wat los laat dan laat ik het wel effe weten.

Ik voel op de luisterplek geen druk op de oren terwijl er wel aardig wat laag te horen is.

Peter Fox blaast het stof uit de baspoorten.  Gaat helemaal lekker.   ;D


Marcel

« Laatst bewerkt op: 12 juli 2014, 08:18:00 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2014, 23:03:51 »
Mooi zo :)
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: DSP instellen vraagje.
« Reactie #26 Gepost op: 12 juli 2014, 08:18:48 »
Jah.    :)


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000