Auteur Topic: Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??  (gelezen 3830 keer)

Kurt

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??
« Gepost op: 23 juni 2014, 21:32:28 »
Ik gebruik reeds een tijdje de interne pré uit mijn Mytec DSD DAC, gebalanceerd recht naar de eindversterkers.
Nu hoor ik van enkele Mytec bezitters dat het raadzaam is om een betere voorversterker in te zetten, daar de interne niet bijzonder blijkt, toch niet in verhouding met de rest van deze DAC...
Ik houd nogal van korte signaalwegen dus ging de interesse uit naar een gebalanceerde tvc (passieve) voorversterker.
Het andere uiterste is de av 8801 processor van Marantz, waarmee we alle richtingen uitkunnen.
Een kennis had de av8003 en deze zou het voor stereo uitmuntend doen.
Het zou zeer jammer zijn mocht naderhand blijken dat zo'n alleskunner zoals de Marantz klankmatig even goed, of zelfs beter presteert dan de "primitieve" tvc voorversterker die niet veel goedkoper blijkt.
De TVC pré die ik opmerkte is de Audio Music R-S, zeer mooi Chinees product vind ik, ja ze kunnen het ook....

Gr. Kurt.

Kurt

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2014, 20:35:02 »
Na even met een vriendelijke audio recensent gemaild te hebben, hoorde ik dat de Audio Music R-S vrij gemakkelijk ook de meeste exotische actieve voorversterkers zou verlaan.
Een passieve volume regeling door middel van een transformator gaat het hier worden denk ik.
De R-S is een schitterend product, dat bij de beste passieve regelingen hoort die er tegenwoordig op de markt zijn. (Als de recenties kloppen tenminste)
Een risico'tje dan maar...
Voor een demo moeten we jammer genoeg naar England.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2014, 20:37:07 »
Is het een gekke gedachte dat een normale goed ontworpen voorversterker het niet minder zou moeten doen dan welke passieve ook?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Kurt

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2014, 21:25:18 »
Ik heb hier een  Techinics voorversterker op zolder staan die een dikke bottleneck vormde in mijn
set. Dit kwam tot uiting toen ik hem eens verving door een oude Marantz 1060 als voorversterker...
Omdat ik laatst op zoek ging naar een full gebalanceerde voorversterker kwam ik boven genoemde
TVC tegen.
Blijkt aan mijn wensen te voldoen, niet meer of minder.
Ja en de logica doet me geloven dat de juiste passieve in de regel beter is dan een menig aktieve.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2014, 21:51:45 »
En welke logica is dat dan precies? In mijn logica is het juist andersom.

Groet,
Jacco

Kurt

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2014, 21:56:30 »
Wat is jou logica dan, nu maak je me nieuwsgierig.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??
« Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2014, 22:18:11 »
Met iets passiefs ben je overgeleverd aan de verhoudingen qua impedanties van bron en belasting. Met een actieve schakeling kun je de overdracht willekeurig goed maken, je houdt de controle zeg maar. Een trafo wordt het liefst aangestuurd vanuit een 0 ohm bron, maar met een passieve schakeling wordt dat heel lastig. Met een zompige of juist dunne bas tot gevolg. Of, als je geluk hebt, gaat het prima. Maar een actieve is altijd in het voordeel, mits correct ontworpen natuurlijk. En er moet niets defect zijn.

Groet,
Jacco

Kurt

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??
« Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2014, 22:33:43 »
Bedankt voor de info  ;), met die ideale 0 ohm uitgangsimpedantie ... ik vrees dat mijn DAC daar niet aan toe komt.
Over de in- en uitgangsinpedantie gesproken, daarvoor heb ik ooit eens een opampje als spanningsvolger voor ingezet, dit gevoed door 2 negen volt batterijtjes,  aan de ingang dan een Panasonic volume pot van 50k.
Werkte prima natuurlijk.
Wel vreemd dat je de TVC een mindere basweergave toeschrijft, de verschillende recensenten vinden de R-S juist subliem op laag gebied.
De meningen zijn weerom uiteenlopend in deze hobby... ;D

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??
« Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2014, 22:42:34 »
Als je geluk hebt, gaat het prima. Goed genoeg is uiteindelijk ook echt goed genoeg. Als je het (naderhand) zeker wilt weten, kun je eea natuurlijk (laten) nameten.

Groet,
Jacco

Kurt

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2014, 23:11:32 »
Ik kan me deze TVC aan een aantrekkelijke prijs aanschaffen, hoewel aantrekkelijk ook nog een net
bedragje is, ik zou er de volle 1900 pond niet aan kunnen besteden.
Zoals ik reeds aangaf heeft een recensent me persoonlijk (zo goed als) weten te overtuigen...
Ik meen ergens wat cijfermateriaal uit metingen tegengekomen te zijn tijdens de speurtocht naar verdere info hieromtrent. De (4) transfo's zijn alvast met volledig gescheiden wikkelingen prim./sec.
Ik tracht het nog eens op te sporen.
Bedankt alvast.

Gegroet, Kurt

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2014, 23:15:12 »
Uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon je droom najagen. Zo werkt dat met deze hobby  ;D

Groet,
Jacco

Kurt

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Ervaringen met Marantz av 8801 als stereo voorversterker??
« Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2014, 06:58:15 »
Een Engelse test op de R-S heeft de bandbreedte nagegaan voor een 600ohm bron en komt uit op een bandbreedte tussen de 10Hz en 125kHz bij -6dB.
Achter een 20 ohm bron dan: minder dan 1Hz ipv. de 10 Hz bij de 600 ohm bron.
Zij vinden het zeer goed...
Eens nagaan wat de Z out van mijn Mytek DAC is...

Gr. Kurt,
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2014, 20:18:46 door Kurt »