Auteur Topic: DIY buizenversterker 380 euro  (gelezen 3683 keer)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
DIY buizenversterker 380 euro
« Gepost op: 17 juni 2014, 11:01:00 »












Gaat dus om het rechter apparaat. Kan als eindversterker (2 x 40 watt) gebruikt worden of als geïntegreerde versterker met 1 ingang.

Is onlangs nagekeken door Jerry en aangepast op de nodige punten:

Jouw buizenversterker is weer in orde, het lag a/d draadgewonden instelpotmeter, die heb ik uit elkaar gehaald en de loper+sleepcontacten wat " bijgebogen" + gereinigd.

Dan de dissipatie as is, als per kanaal beide buizen in balans zijn, qua kathode biasstroom,( ongeveer 90-91mA) is de totale dissipatie per buis 36W ! , je zit dan met verkorte levensduur, en ondanks die paar watts aan extra roosterdissipatie die erin zit, heeft de eindbuis niet een al te lange levensduur.

Er is geen aparte negatieve roosterspanning aanwezig, voor bias instelling, maar een current sinking schakeling met een LM317, voor vaste totale stroominstelling, en te verdelen over de twee eindbuizen, via de instelbare potmeter voor de bias.

Probleem is dan, dat je kan zitten met een kritische "opwarmtijd"  v/d buizen, na aanzetten.
Als van 1buis nl. de gloeidraden sneller op temperatuur is dan de andere, en er is nog geen anodespanning op ( zoals bij deze versterker), zal op het moment dat de delay relais klikt en het ledje op groen springt dus, en er wel anodespanning op komt, deze eerst volop alle stroom trekken, ongeacht de stand v/d instelbare bias potmeter.( beste is deze altijd in het midden te draaien bij nieuwe buizen).

Dit zou betekenen, dat die buis volop alle stroom te verwerken krijgt, op dat moment, en dus bijna 72Watt !! effe staat te dissiperen, terwijl voor een KT88 max. ong. 42W. bedoeld is, en je zit al in een kritisch gebied met max. toelaatbare anodestroom.( ong. 180mA)
Als dit te lang duurt is het einede verhaal , en sommige buizen zijn gevoeliger dan andere.

Maar goed, ik heb de " delay relay" ( 6N030 buis in 't midden) nu op 45-50sec. laten werken, i.p.v. 25-30 sec. , dus iets langer wachten op groen.
Krijgen de iets tragere buizen qua opwarmtijd meer de kans op gelijkheid met de snellere, iets wat normaal gesproken met " normale" negatieve roosterspanning biasing, geen probleem zou opleveren, omdat die meteen vast aanwezig is, al voordat de buis opgewarmd is, en de buis dus nooit meer stroom kan trekken dan al vast ingesteld is.

Bij deze buizenamp. van jou met current sinking, is de totale ingestelde werkstroom, voor BEIDE buizen, ook vast,( 180mA), maarrrr als 1 buis dus sneller op werktemperatuur is dan de andere, zal die eerst dus ook alle stroom ( voor twee buizen dus) trekken, met alle gevolgen.
Met matched buizen is de kans kleiner, maar kan ook voorkomen, 5-10 seconden kortere delay kan al veel schelen.
Vandaar dat ik het dus wat verlengd hebt.


Jouw tubeamp. zou origineel beter af zijn geweest met een langere delay time, en op elke eindbuis een eigen current sinking schakeling op de kathode, i.p.v. 1 schakeling voor beide eindbuizen via een potmeter verdeler. Hoef je nooit meer iets in te stellen, dat is pas echte " selfbiasing" met zo' n soort schakeling...is dus ook gedaan.

Komt dus met 4 KT88 buizen (2 verschillende merken: 3+1) en 4 6550 buizen. (paartjes liggen dicht bij elkaar qua waardes).

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: DIY buizenversterker 380 euro
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2014, 12:39:28 »
Verkocht.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software