Auteur Topic: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?  (gelezen 16691 keer)

quattro_86

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 10
Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Gepost op: 16 juni 2014, 21:27:48 »
Beste Allemaal,

Mijn 1e bericht hier op`t forum.

Ik ben Erik, woon in Apeldoorn en ben sinds ca. een jaartje redelijk verslaafd aan audio door een goede vriend.
Er staat inmiddels een versterker Denon PMA 980r, tuner Denon TU660, oude draaitafel Lenco van mijn vader, een mediacenter, een DAC en een set Kef Q35.2 luidsprekers. Als beginner ben ik er tot op heden goed tevreden over. Echter het kriebelt wel om zelf eens luidsprekers te maken....

Ik heb redelijk wat gelezen over verschillende soorten luidsprekers, en gezien de "eenvoud" wil ik eens een set Cyburg Needles gaan maken. Ik ben op een ander forum doorgestuurd naar hier omdat hier nogal wat Needle-liefhebbers zouden zijn, met de nodige ervaring. Ik heb alleen het idee om er een wat andere speakers voor te gebruiken dan "standaard". Ik heb inmiddels een setje losse Kef B160 (SP1374) speakers met filters gekocht, die ik graag eens wil horen in een goede kast gebaseerd op een Needle.

Nu de vraag:
Omdat de speakers duidelijk groter zijn dan de vaak standaard gebruikte kleine breedbanders vroeg ik mij af hoe je het best de Needles qua formaat om kunt rekenen naar dit grotere formaat.
Zijn specifiek voor de Needles formules beschikbaar of zou ik eenvoudig de maten om kunnen rekenen?  :sceptic:
(vast niet...) 

Gr Erik
"Verwar de mening van de massa niet met de waarheid..."

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2014, 21:43:57 »
De kast van de Needle is juist zo gemaakt in die afmetingen om een kleine breedbandluidspreker tot zijn recht te laten komen.
Naar mijn idee kun je de kast niet zomaar aanpassen voor een grotere unit.
In de kast zit ook een soort transmissielijn. En die moet aan bepaalde afmetingen voldoen.
Er is wel de mogelijkheid om een coaxiaal unit te gebruiken met daarin naast het breedband gedeelte nog een tweeter.

Maar ik denk dat jij een meerweg luidspreker wil maken. Dan moet je denk ik uitkijken naar een ander ontwerp.

Ik moet wel toegeven dat mijn verstand van het bouwen van luidsprekers niet verder gaat dan de set Needles die ik zelf precies volgens de originele tekening heb gemaakt.
Er zijn vast mensen hier op het forum die jou beter kunnen helpen dan ik.

Zelf bouwen is wel heel erg leuk.

groeten,

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2014, 21:55:43 »
Als je alleen de KEF B110 (SP-1357) zou gebruiken (als dat überhaupt al mogelijk is), krijg je waarschijnlijk een behoorlijk beperkt frequentiegebied te horen, want naar mijn weten loopt de KEF unit niet zo bijzonder ver door in het hoog.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2014, 22:21:08 »
Ik heb een setje 2-weg Visaton liggen die ik in een TL/needle wil bouwen. De laag-unit is iets groter en ik ga de needles domweg 2 cm breder maken. Als het niet werkt hen ik 20 euro hout en een avondje werk verspeeld, ben wel heel erg benieuwd!
Science is no democracy

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2014, 09:12:05 »


Het betreft deze unit denk ik welke worden gebruikt in meerdere kef Q serie.
Klopt dit?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

quattro_86

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2014, 09:17:49 »
Als je alleen de KEF B110 (SP-1357) zou gebruiken (als dat überhaupt al mogelijk is), krijg je waarschijnlijk een behoorlijk beperkt frequentiegebied te horen, want naar mijn weten loopt de KEF unit niet zo bijzonder ver door in het hoog.

..... Ik schreef B160 (SP 1374).... Sorry, dat was ook niet helemaal juist... Uiteraard gebruik ik de gehele unit, incl. de tweeter dus.  :)

Deze komen uit onder andere dezelfde Kef Q35 die ik nu heb staan. Hoog genoeg, en eerder net wat te weinig laag....vandaar het idee om (o.b.v. de goede berichten) het idee van Needles te gebruiken.

Specificaties B160 UIT DE Q35:
System type: Two-way, floor standing
Enclosure type: Reflex
Dimensions (H x W x D): 737 x 202 x 245mm (29.5 x 8.1 x 9.8 inches)
Weight: 11kg (25 lbs)
Nominal impedance: 6 ohms
Power Handling: 100W
Frequency response: 45Hz to 20kHz +/-3.0dB (-6dB at 42Hz)
Sensitivity: 91dB at 1m for 2.83V
Maximum output: 111dB
Finish: Black Ash, Mahogany, Video Grey. Revised to Black Ash, Mahogany or Cherry.
System: SP3248
Drive units: B160 bass/midrange unit (SP1374), NT19 tweeter (SP1367)
Crossover network: SP2268


We gaan het beleven hoe het klinkt!  :)
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2014, 09:26:24 door quattro_86 »
"Verwar de mening van de massa niet met de waarheid..."

quattro_86

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2014, 09:19:37 »
Ik heb een setje 2-weg Visaton liggen die ik in een TL/needle wil bouwen. De laag-unit is iets groter en ik ga de needles domweg 2 cm breder maken. Als het niet werkt hen ik 20 euro hout en een avondje werk verspeeld, ben wel heel erg benieuwd!

Ik ga het ook gewoon proberen, ben gewoon benieuwd hoe ze klinken in een Needle.
Liefst doordacht kast aanpassen, of evt. gewoon (in verhouding) maten aanpassen.
Hout/plaatmateriaal kost niet de hele wereld..
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2014, 09:25:13 door quattro_86 »
"Verwar de mening van de massa niet met de waarheid..."

quattro_86

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2014, 09:24:24 »


Het betreft deze unit denk ik welke worden gebruikt in meerdere kef Q serie.
Klopt dit?

YEP!

Degene de ik nu los heb komen dus uit een Q35 .Hetzelfde als de door jou afgebeelde Q15, echter met grotere kast, waardoor het gelijk een kleine vloerstaander is.

In combi met mijn Denon PMA 980r bevalt het goed (tot op heden) Alleen mis ik soms wat laag.
"Verwar de mening van de massa niet met de waarheid..."

quattro_86

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2014, 00:13:38 »
Om toch onder andere de benodigde lengte van de lijn te berekenen zoek ik me suf naar de fs (resonantie frequentie) van de KEF B160 bass/midrange unit (SP1374)

Iemand een idee wat deze is, of waar ik die kan vinden..?

"Verwar de mening van de massa niet met de waarheid..."

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2014, 09:51:26 »
Om toch onder andere de benodigde lengte van de lijn te berekenen zoek ik me suf naar de fs (resonantie frequentie) van de KEF B160 bass/midrange unit (SP1374)

Iemand een idee wat deze is, of waar ik die kan vinden..?

Misschien is het een idee om Kef een mailtje sturen.....Of ze er happig op zijn betwijfel ik maar niet geschoten is altijd...... :)

sales@gpaeu.com
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

quattro_86

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2014, 23:03:23 »


Misschien is het een idee om Kef een mailtje sturen.....Of ze er happig op zijn betwijfel ik maar niet geschoten is altijd...... :)

sales@gpaeu.com

Mail is verzonden! Even afwachten of, en hoe snel men reageert....

thnx!  :D
"Verwar de mening van de massa niet met de waarheid..."

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2014, 01:02:43 »
Welkom Erik,
Ik ben benieuwd wat dit gaat worden en ga dit topic dus een tijdje volgen...

Groet uit Apeldoorn,
proximus, maar iedereen zegt André ;)

quattro_86

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #12 Gepost op: 08 juli 2014, 12:03:20 »
Hoi André,

Leuk, hififreaks in de omgeving!

Ik ga zeker verder met dit (voor mij) project. Alleen moet ik eerst even prioriteiten stellen. Afmaken van kluswerk aan nieuwe woning en tuin gaat toch voor... ;)

Ik ga de "Needles" voor mijn losse KEF speakers zeker weten maken. Alleen nog definitief ontwerp maken/berekenen, en wanneer...

Groet Erik
"Verwar de mening van de massa niet met de waarheid..."

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #13 Gepost op: 08 juli 2014, 12:34:07 »
Hoi André,

Leuk, hififreaks in de omgeving!

Ik ga zeker verder met dit (voor mij) project. Alleen moet ik eerst even prioriteiten stellen. Afmaken van kluswerk aan nieuwe woning en tuin gaat toch voor... ;)

Ik ga de "Needles" voor mijn losse KEF speakers zeker weten maken. Alleen nog definitief ontwerp maken/berekenen, en wanneer...

Groet Erik

Hier een beetje hetzelfde probleem... alle spullen liggen klaar voor twee sets, nu nog bouwen... en het verfwerk buiten schiet ook niet echt op met dit weer.

Zal vast wel goed komen! Interressant dat jij ook van het 'standaard needle pad' afwijkt!
Science is no democracy

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Ideetje voor de 1e zelfbouw....Needle omrekenen?
« Reactie #14 Gepost op: 08 juli 2014, 12:38:49 »
Och, als het weer het toelaat moet je vooral maken dat je buiten bent. De hobby is bij mij ook vooral voor de mindere dagen. Ik heb ook nog wat klusjes opgespaard voor als ik straks een paar weken vrij ben. Het is altijd fijn het resultaat van een geklaarde klus te bewonderen.