Auteur Topic: Een bezoek aan het Brabantse land–Op de koffie bij Peter (Vintage Lover) en ....  (gelezen 12230 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Een bezoek aan het Brabantse land – Op de koffie bij Peter (Vintage Lover) en Mieke.

Het is al weer enige tijd geleden dat de hoofdrolspeler uit dit verhaal een bezoek bracht aan ons nederig onderkomen.  Het draaide destijds om de vraag of het gemakkelijk was speakers op hun klankmatige kwaliteiten te onderscheiden.  We deden dat blind met zes verschillende luidsprekers en de uitkomst van deze gezellige middag is op mijn website na te lezen.  De afspraak werd gemaakt om een tegenbezoek te gaan brengen en dat heeft door vele voorvallen en omstandigheden langer op zich laten wachten dan een audioliefhebber lief is.   

Op 14 juni jl. was het dan eindelijk zover en togen Audiofreak en ik in zuidelijke richting.  Na ’s Hertogenbosch verlieten we middels een omleiding de snelweg. Via de provinciale weg langs Vught en andere mooie plekjes zien we Brabantse metropool voor ons opdoemen.  Deze route is mede gekozen uit sentiment, want de keren dat we ‘m eerder namen waren vooral de bezoeken aan de ons veel te vroeg ontvallen Hottentot.

Tom wijst zoals gewoonlijk ons weer voorbeeldig de weg en een ogenblik later staan we oog in oog met Peter.  Peter is een goed geconserveerde, vitale gepensioneerde, die met zijn gastvrije betere helft Mieke en hun lieve terriër samenwoont.   Na elkaar uitgebreid begroet te hebben en de meegebrachte spulletjes binnen hun plekje hebben, nemen we plaats in de zithoek. De koffie smaakt prima, evenals de slagroomsoesjes.  Aan gespreksstof hebben we geen gebrek en als het zonnetje zich laat zien, verkassen we naar buiten en bewonderen de overkapping die Peter onlangs geplaatst heeft.
Het gesprek gaat al snel weer over audio-gerelateerde zaken.

Beschrijving van de ruimte:
Peter en Mieke wonen reeds lang in deze doorzonwoning, ik schat uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw, die later uitgebouwd is aan de achterzijde.  Juist in de uitbouw is het een eldorado voor een audiofiel, maar daarover later meer.  De woning is knus ingericht met vintage meubels a la Gispen. 
De vloer is bedekt met laminaat en in het audiogedeelte ligt een carpet.  Op de uiterste hoeken van het kleed staan de speakers, type Rogers LS3/5A opgesteld.  Ze staan opgesteld richting uitbouw, waarin twee comfortabele luisterstoelen staan.  Aan weerszijden van de speakers is voldoende afstand tot de wanden en aan de achterzijde al helemaal. 

We treffen er verder een paar versterkers, een cd-speler en een aantal prachtige draaitafels.  Het geheel is met passie verzameld. 
Er prijken draaitafels die velen het hart op hol brengen.  Een prachtige Lenco, geheel in authentieke staat, maar ook felbegeerde exemplaren van Thorens en Garrard ontbreken niet.  De draaitafels zijn voorzien van SME-armen en uiteenlopende merken elementen. 
Peter spreek er vol passie over en op een wijze, die ons als gasten boeit. 



Dit is de plaats van handelen en waar we gaan delen in onze hobby.  Peter heeft gevraagd of we wat extra hardware mee willen nemen en wie zijn wij om daar geen gehoor aan te geven.  Audiofreak heeft zijn Acoustic Energy AE1 meegenomen en ik mijn Needletjes met Visaton FRS8 units. 
Daarnaast nog een versterker en cd-speler zodat de hele bestaande opstellingen van Peter niet ontmanteld hoeven te worden.



Muzikale voorkeur:
De muzikale voorkeur van Peter is breed.  Je zou eigenlijk kunnen stellen dat hij van veel genres kan genieten, maar dan wel het liefst als het van zwart goud afgespeeld wordt.  Daarnaast draait Peter ook wel cd’s en ook die collectie is afwisselend en veelkleurig.

De audiogeschiedenis van Peter:
De hobby heeft hem op latere leeftijd gegrepen maar zal altijd wel latent aanwezig geweest zijn. 
Er zijn immers fasen in een mensenleven waarin andere zaken belangrijker zijn.

Zeven jaar geleden zag Peter in een Jukeboxmuseum een Crossley platenspeler.  Hij vond dat zo’n leuk ding dat hij besloot er eentje aan te schaffen. 
In diezelfde periode maakte Peter kennis met “Het grammofoongezelschap” en daarna ging hij, zoals sommigen het wel beschrijven helemaal los. 
Hij raakte in de ban van Acoustical draaitafels, kocht een zeldzame Jobo 2800 met 3012 SME arm. Vrij vlot werd de Jobo vergezeld door een Thorens mk2, een Russco studio Pro B en een Acoustical 3100.  Inmiddels was Peter actief op diverse audiofora en haalde daar informatie maar deelde in eigen kennis en ervaring.  Qua speakers en versterkers was het ook een komen en gaan. De Magnat LOG2100, de loodzware Scepters en de lichtgewicht Spica TC50; ze kwamen, speelden en verdwenen op termijn weer evenals de Yamaha voor- en eindversterker. 

Peter heeft op dit moment twee Luxman versterkers, een L430 en L507S. 
Daarnaast nog een omgebouwde Sony TA 4 versterker waar drie draaitafels op aangesloten kunnen worden. 
Als bron gebruikt Peter doorgaans een van zijn mooie draaitafels of de Denon DCD2700 cd-speler. 

Qua draaitafels zijn de volgende exemplaren voorhanden:
-een Lenco L75 longbase met 12” SME3012 arm en AT12s element;
-een Thorens 124 met SME3009 improved arm en Philips GP1 element;
-een Lenco L88 met SME3009 serie 2 arm en een Benz-Micro Gold element en
-een Garrard 301 met SME3009 serie 1 arm en Ortofon SPU GTE element.



Naast de Rogers LS3/5A heeft Peter ook nog Cyburg Needles met Tangband units en een set T&A Helios Maxi.

In de set is een schakelkast opgenomen, zodat op een set speakers twee versterkers gebruikt kunnen worden.  Daarnaast worden diverse lengten luidsprekerkabel en interlinks gebruikt om het geheel met elkaar te verbinden.

Luisteren:
We gaan van start met het album Bob Dylan and The Band - The Basement Tapes.
Het klinkt ouderwets en naar vinyl.  We beluisteren een stuk met een vrij scherpe stem. De begeleiding is minimalistisch.  Als ik op de achterkant van de hoes kijk en het rijtje uitvoerende artiesten doorneem, dan past dit prima bij de tijdsgeest, de zeventiger jaren van de vorige eeuw.  Muziek uit vervlogen tijd, die niet altijd zo strak en afgerond klinkt zoals dat bij muziek van recenter datum wel voorkomt. 
Peter geniet bij een draaiplateau dat zijn rondjes draait en wij gaan erin mee.



Tussen de bedrijven door uit Peter dat hij soms wat laag mist en wat we denken van het plaatsen van een subwoofer in zijn set.  Ik heb daar een geheel eigen mening over.  We stappen over op de set die aan de andere kant staat op gesteld en stoppen een cd van Harry Happel (piano) met testfiles in de Denon.  Mijn eerste gedachte is: “Niets meer aan doen”.  Het totale plaatje is levendig, maar straalt een enorme rust uit.  Het geheel is homogeen en enig gebrek aan laag is er m.i. niet.

We gebruiken dezelfde opname en plaatsen de Acoustic Energy luidsprekers op de stands.
Dit is andere koek.  Erg dynamisch, meer up-front en dit gaat voorbij de grenzen van de ruimte. 
Bij “We get requests” van Oscar Peterson valt het nog meer op en begint hier en daar in de kamer wat mee te resoneren. 
Van de Dali cd draaien we “In your wild garden” van Josefine Cronholm.  De stem staat als een huis.  Verder blijft de ruimte i.c.m. de AE1 zijn liedje meezingen.  In deze setting volgt nog het nummer “Fever” in de uitvoering van Valery Joyce.  Ik haak af want ik ben er klaar mee.

Daarna is er werk aan de winkel. We stellen de meegetorste Needles met budgetbezetting, de Visaton FRS8 units, op. Na al het geweld gaan we rustig van start en draaien een paar nummers van de cd “Greensleeves” van Shoji Yakouchi Trio.  Prachtig intiem plaatje zonder ergernis van resonanties in de ruimte.  “My funny Valentine” in de uitvoering van Herman Brood doet het ook prima. Het is dat we weten dat Herman er niet meer is, maar anders zou je denken dat hij in de kamer staat.  Tot slot draaien we zo’n negen minuten van de Aeolus cd “Intégrale de l'œuvre vocale avec orgue Volume 2” van Cesar Franck. Dit boeit de luisteraars tot de tonen verstommen en Peter zijn eigen Needles ter sprake brengt.  Aangezien die maar een verdieping hoger staan, worden ze snel naar beneden getransporteerd en eveneens opgesteld in de uitbouw.

We draaien weer dezelfde stukken en nadien geeft Peter aan dat hij zijn mening in positieve zin bij moet stellen ten aanzien van zijn eigen Needles. 
Het geheel klinkt misschien een ietsiepietsie ingetogener dan mijn Needles, maar dit maakt ze zeker niet slechter. 

Terug naar de Rogers luidsprekers.  De muziek blijft hetzelfde.  De afbeelding is nu wat groter en breder.  De ruimtelijkheid van de opname zorgt voor een enorme betrokkenheid bij het geheel.  We draaien Yello’s “The Rhythm Divine” van plaat.
Nog steeds mooi, maar kwalitatief minder dan bijvoorbeeld “A real mother for ya” op cd van Johnny Guitar Watson, die erop volgt. 
Ook nu weer direct het gevoel van zo laten, niets meer aan doen en grenzeloos genieten. 

Tot slot sluiten we nog even de T&A luidsprekers aan.  Ze kunnen in de ruimte niet tippen aan de Rogers. 
Het klinkt veel minder verfijnd en qua detail, evenwichtigheid en niet in het minst qua homogeniteit.
De Rogers staat deze middag op eenzame hoogte.

Afscheid:
Rond 16.30 uur breken we op om weer naar huis te gaan.  We bedanken Peter en Mieke voor de goede vochtverzorging en lunch die ons geserveerd is. 

De Rogers LS3/5A hebben een onuitwisbare indruk gemaakt.  De draaitafels niet minder. Waar vind je al dat moois in een ruimte? 
Juist. Bij Peter en Mieke!

De terugreis verloopt voorspoedig en een uurtje later zitten Audiofreaks en ik aan een oude Port met dito kaas, nagenietend van een prachtige dag in het Brabantse land.

Nogmaals dank en groet,

Hififreak

©  www.hififreak.nl

« Laatst bewerkt op: 16 juni 2014, 20:17:23 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Zoow,wat een mooie en complimenteuze recencie.
Ik had het niet beter kunnen schrijven en ik ben het volledig eens met de getrokken conclusies.
De Needles presteerden idd beter dan ik had verwacht.
Ik ben niet bepaald liefhebber van orgelmuziek maar wat Hififreak liet horen is van een andere orde dan ik ooit had gehoord indrukwekkend.
Mooi ook om de invloed van de ruimte te horen de klanken stierven langzaam uit.
Ik vond het ook fijn om jouw Needles te horen en de Acoustic energie van Jan.
Het was een prachtig audiofiele middag.
Henk en Jan hartelijk dank voor jullie bezoek en de cadeautjes in de vorm van een lekker wijntje en cd's.
Ongetwijfeld tot ziens ;)
I love vintage.

calli43

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 155
Prachtig verslag weer van een heel mooie set.

karel
music matters

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Mooi verhaal over een mooie set! Met name de draaitafels zijn om jaloers op te worden! Je bent je carrière misgelopen Hififreak je had schrijver moeten worden ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Mooi verslag, mooie spullen!  :)
ADAM    Bryston     DENON

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Dank voor de reacties mannen :)
I love vintage.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Van hier ook bedankt.  Ik doe m'n best.  ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Van hier ook bedankt.  Ik doe m'n best.  ;)
Weet ik ;)
I love vintage.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Leuk verslag, inmiddels ook te lezen op onze Facebookpagina :)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Heerlijk verslag! Well done.  :yeah:
Uiteraard ook mede ingegeven door de gastheer (en dame) en de meer dan fraaie componenten.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Heerlijk verslag! Well done.  :yeah:
Uiteraard ook mede ingegeven door de gastheer (en dame) en de meer dan fraaie componenten.
:afro: :)
I love vintage.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Het artikel leest soepeltjes weg. Mooi!

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Leuk en uitgebreid verslag, en een mooie set ook.
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Met het bekende doekje onder de kin het draadje doorgelezen en plaatjes gekeken en nog een keer terug gekeken, een audio snoep winkel met mooie spullen. Leuke hobby hebben wij toch, en uiteraard goed gepent. ( Als dat nederlands grammaticaal verantwoord is ).   :sceptic:

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Dank voor jullie leuke reacties mannen.
Mijn snoepjes vervelen mij nooit ik geniet er elke dag van.
I love vintage.