Auteur Topic: Boeken op luidsprekers?  (gelezen 12502 keer)

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Boeken op luidsprekers?
« Reactie #30 Gepost op: 16 juni 2014, 22:51:39 »
En onder die tegels? Liggen ze zo op de ondervloer of heb je er nog viltjes onder? Zo niet zou ik dat nog even doen ;)

Viltjes: check! ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Boeken op luidsprekers?
« Reactie #31 Gepost op: 16 juni 2014, 22:52:54 »
Waar staan die betonnen tegels op?
Laminaat?  Parket?  Tapijt?

Bij de Epic twee zit de poort aan de achterkant.  Hoe ver staan de LS van de achterwand?
Heb je ze verplaatst met de boeken er op?
Hebben de boeken aan de achterkant ver over de rand van de LS uitgestoken?

Als de Epic 2 geen dunwandige luidspreker is waarvan de resonatie van die wanden meedoen in de weergave dan zou het plaatsen van iets op die kast niets moeten uitmaken.
Bij een dunwandige luidspreker maakt het wel uit omdat je het meetrillen van de kast beinvloed.

De baspoort is niet afgestemd op de resonantie van de kast maar is afgestemd op een bepaalde frequentie van de trillende lucht welke door de achterkant van de unit in trilling wordt gebracht. Daarmee ondersteun je de unit in het weergeven van het laag.

Marcel



Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Boeken op luidsprekers?
« Reactie #32 Gepost op: 16 juni 2014, 22:56:27 »
Parket. plm. 30cm. Nee. Nee.

Ik reageerde slechts op de opmerking van MAW :)
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Boeken op luidsprekers?
« Reactie #33 Gepost op: 16 juni 2014, 23:02:22 »
Ieder materiaal heeft een frequentie waarbij hij gaat resoneren. De pijp en de kast. Het zou kunnen dat de resonantiefrequentie van de kast de resonantiefrequentie van de pijp (indirect) beinvloedt (zoals hier gezegd wordt) maar dat weet ik niet zeker. En als dat al zo is, dan is het maar de vraag of daar in het design rekening mee gehouden is. Op zich een leuk experiment en ik kan me voorstellen dat het in bepaalde situaties hoorbaar verschil kan maken om die resonantie te beinvloeden.

Een kast hoeft overigens niet dunwandig te zijn om hoorbaar te resoneren. Bij de dunwandigen probeert men het te versterken bij een gewenste frequentie (voor zover je daarvan kan spreken). Dat zou bij dezelfde frequentie zijn als waar men een reflexpijp laat resoneren, rond het punt waar de speaker zonder die resonantie in het laag afvalt. Bij niet dunwandigen heeft het geen doel, maar is het een ongewenst bij-effect. De meeste speakersfabrikanten proberen kastresonantie zoveel mogelijk te voorkomen.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Boeken op luidsprekers?
« Reactie #34 Gepost op: 16 juni 2014, 23:10:34 »
Het is 18mm dik MDF. Dat is denk ik wel dikwandig. Maar ik heb me laten vertellen dat de resonantiefrequentie van de basreflex en die van de kast elkaar aanvullen? Ik kan er volkomen naast zitten hoor!
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Boeken op luidsprekers?
« Reactie #35 Gepost op: 16 juni 2014, 23:24:02 »
"There is a small discontinuity in the impedance traces around 260Hz. Investigating the enclosure's vibrational behavior with a plastic-tape accelerometer revealed a strong resonance at 258Hz on the side panels"

Ook de respons van de woofer heeft er volgens Stereophile mee te maken:

"The woofer's minimum-motion notch occurs at 48Hz, confirming that this is the tuning frequency of the large port on the rear panel, as suggested by the saddle in the impedance-magnitude trace centered on the same frequency."

http://www.stereophile.com/content/epos-epic-2-loudspeaker-measurements
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2014, 23:26:12 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.